Silverhaj

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

Silverhaj

hej jag har en silverhaj jag fick med i mitt akvarium jag köpte i helgen, han jag köpte den av hade haft den i 8år. Så jag undrar hur gamla kan dom bli? den ser nämligen lite sliten ut, nått fjäll som ser lite anorlunda ut och lite risiga fenor kan det vara nån sjukdom eller är det bara åldern?
  • hult87
    • February 2010
    • 1287

ingen som har nån ide?

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Den kan ha blivit skadad i flytten kanske? Silverhajar kan vara lite nervösa av sig, så den kanske har simmat i in i nå´t. De är stimfiskar, och särskilt en ensam är nog ganska lättskrämd. Vet inte hur gamla de kan bli, men eftersom de blir stora (över 30 cm) så skulle det inte förvåna mig om de blir åtminstone 20 år. Ser den ut att vara i bra kondition i övrigt så är det nog ingen fara.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• hult87
        • February 2010
        • 1287

okej, jo jag vet att dom är stimfiskar men kan inte skaffa fler med tanke på att akvariet är för litet för fler, jag tog med en stor låda med lock och klädde in den i tidningspapper när jag hämtade den för att den inte skulle bli sressad, men tänker låta den gå själv i karet i en vecka, så kanske den inte kommer vara så nervös. tror ni om det?

Kommentar

• chainy
          • February 2007
          • 405

Menar du att den är ensam i akvariet eller den enda av sin art?
          Alltså - har du andra fiskar däri av annan sort?
          Den bör inte vara helt ensam, då blir den nog mer rädd.

Hur stort är akvariet? För har du inte tänkt att köpa fler silverhajar så kanske du skulle lämna bort honom/henne. De trivs där dem har stora simytor då de - precis som namnet (...haj) säger så älskar dem att simma långa sträckor och hoppa.
          Bilder på mina fiskar finns på;
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

Kommentar

• hult87
            • February 2010
            • 1287

ja jag hämtade akvariet i lördags, han som jag köpte det av sa att det var 250L men det var bara 200L såg jag när jag kom dit och mätte på det, jag vet att det är för litet han hade hafft den i 8år, det var väldigt mkt alger och skit i det, så jag tog hem det gjorde rent allt och startade upp det på nytt, vad kan jag skaffa för fisk som passar med denna silverhaj? ville ju ge den ett bättre hem än att simma omkring i ett akvarium täckt med alger och skit

Kommentar

• chainy
              • February 2007
              • 405

Men med 200 L skulle jag nog säga att du har plats för sällskap?

Silverhajen vill ju första hand ha andra silverhajar som sällskap men den passar faktiskt med det mest för den är väldigt snäll. Dock inte med fiskar som vill ha lugn och ro eftersom den är livlig.
              Förutsatt att dem vill ha samma ph och tempratur alltså (22-28 grader och ph 6-7,5)
              Senast redigerad av chainy; 08 March 2010, 21:25.

Kommentar

• hult87
                • February 2010
                • 1287

enligt beskrivningen på zoopet och enligt endel på denna sida så är det de, minst 250L enligt beskrivning. andra fiskar jag vill ha i karet är kullih-ål, siamesiska algätare, och silverhaj-mal nån mini variant jag såg på hornbach i gbg. funkar denna blandningen? och skulle det passa med praktbotia?

Kommentar

• chainy
                  • February 2007
                  • 405

Ursprungligen postat av hult87
                  enligt beskrivningen på zoopet och enligt endel på denna sida så är det de, minst 250L enligt beskrivning. andra fiskar jag vill ha i karet är kullih-ål, siamesiska algätare, och silverhaj-mal nån mini variant jag såg på hornbach i gbg. funkar denna blandningen? och skulle det passa med praktbotia?
                  Jo, om den är 35 cm så (som det står att den kan bli). Dock har ingen av mina blivit det och jag har aldrig sett någon över 25 cm. 20-25 cm är nog det vanliga att dem blir som fullvuxna. och då bör väl 200l räcka?

Siames funkar nog bra. Dock tror jag inte att Silverhajmal går ihop med Kullih-ål, ålen kan bli mat.

Kommentar

• hult87
                    • February 2010
                    • 1287

okej, ne den är ju 8år och ca 12-13cm. okej låter bra men det är en mindre sort dom hade stog det får kolla lite mer på det, men om det är en mindre sort borde det väll funka?

Kommentar

• hult87
                      • February 2010
                      • 1287

fina akvarium du har

Kommentar

• Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

skaffa så du har minst 5st silverhajar, ha karet väl täckt då dom hoppar. vartefter dom blir större kan du antigen sälja/ge bort eller skaffa större kar. när man köper nya är dom inte så stora och ett stim(grupp på 5st) funkar i ett 200L kar. när dom blir större tycker jag även att 250L är lite för lite.

Kommentar

• NIC
                          • January 2008
                          • 5121

Skulle nog vilja påstå att ett 375 liters är det minimala karet om du vill att hajarna ska utvecklas bra på lång sikt.

http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

Kommentar

• hult87
                            • February 2010
                            • 1287

tack för alla svar, men tyvärr så hittade jag den död när jag kom hem från jobbet den klarade nog inte flytten så bra förslag på andra fiskar jag kan ha i det?

Kommentar

• chainy
                              • February 2007
                              • 405

Ursprungligen postat av hult87
                              förslag på andra fiskar jag kan ha i det?

De flesta sorters fiskar Utom de aldra största såklart.
                              Vad för fiskar vill du ha? (lättare att ge tips om man vet ungefär)

Kommentar

Arbetssätt...