Elefantfisk(ar)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ppettson
    • December 2009
    • 20

Elefantfisk(ar)

Hej!

Jag behöver lite hjälp angående elefantfisken och dess "behov" av att vara i stim.

Jag införskaffade två stycken elefantfiskar igår och dom har hittat varsitt gömställe, men jagar ändå varandra.

Ska/bör jag har två stycken tillsammans i ett 240 liters akvarium? Jag har googlat efter information om dessa fiskar men blir inte riktigt klok på vad som gäller.

Hoppas att det finns någon vänlig skäl som kan ge mig lite vägledning om denna fisk.

Tack på förhand!
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

Då kan jag passa på att fråga om någon vet ifall dessa odlas eller om de som finns i handeln är vildfångade?

Kommentar

• pennypopp
      • January 2010
      • 17

hejhej. jag hade en ensam elefantnos i ett 250 liters i ett halvår. han verkade stormtrivas. nu har jag utökat till 540 liter och passade på att köpa en "kompis" till den. de båda verkar trivas, på varsitt håll dock. den nya mindre jagas av den större då de stöter på varandra men verkar ej ta skada av detta. han hittar snabbt ett "safe place" har dock läst att de kan bli stressade av varandra. men äter båda och verkar må bra så har dom nog kommit överens om att de båda får plats. tror att den underkuvade snabbt tynar bort annars. att dom jagar varandra är nog bara naturligt. de är ju väldigt revirhävdande. så jag blir faktiskt också lite förvirrad då man ser elefantnosar stå och hänga i gäng på vissa bilder...
      ang fråga 2. jag tror att de är vildfångade, det verkar ju som att man inte vet så mkt om deras lekbeteende enligt artbeskrivningen.

Kommentar

• Riddaren
        • June 2009
        • 126

Det är intressant att höra om andras elefantnosar, jag tycker det är en härlig fisk både till det yttre och det inre. Tydligen så har den en abnormt stor hjärna i förhållande till sin kroppstorlek, störst av alla fiskar mig veterligen.
        Dess elektriska organ används tydligen mycket vid kommunikation, bland annat är det med hjälp av den som den väljer partner och kan med hjälp av det undvika inavel.

Jag har själv endast två elefantnosar, dessa trivs dock bra tillsammans. Jag köpte dem samtidigt så de är i samma storlek, kanske är det därför som våra par skiljer sig. Tydligen så föredrar de att leva i stim enligt vad man har läst, men de ser ut att trivas bra även utan.
        Jag tänkte i längden köpa fler och det ska bli intressant att försöka vinna sig mer kunskap och erfarenhet av dessa eftersom att man just nu inte vet mycket alls.

Det hade varit trevligt om den här tråden används av alla de som vet något eller har frågor om elefantnosarna.
        Det är lärorikt att höra om andras erfarenheter också. Det som är vardag för den ena är semester för den andra.

Kommentar

• pennypopp
          • January 2010
          • 17

Idag simmade en blåciklid runt med lilla elefantnosen i gaddarna. Tydligen var han alldeles för smal redan i butiken enligt en annan butik. dom ska vara korta o tjocka(el snarare höga) när man köper dem små. min var väldigt långsmal....
          Det var inte cikliden som tog kol på han, han passade bara på när det bjöds på käk.

Kommentar

• Riddaren
            • June 2009
            • 126

Ajdå, det låter trist. Lite sådär extra tråkigt med tanke på att jag har blåciklider ihop med mina också.
            Haha, jag hoppas att det går bättre för oss båda i fortsättningen.

Kommentar

Arbetssätt...