Dvärgklogroda i barnakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikaelArvidsson
    • August 2018
    • 16

    Dvärgklogroda i barnakvarium?

    Hej,


    sonen på 6 år därhemma vill ha ett Juwel Primo 110L med dvärgklogrodor, guppy och räkor. Har massa frågor här i research-fasen.
    1. Fungerar kombon av fiskar och groda enligt ovan?
    2. Finns det risk för salmonella? I samma utsträckning som om man har reptiler hemma? Känns ganska läskigt isf eftersom sonen säkerligen blir blöt upp till armbågarna vid vattenbyten etc.
    3. Funderar på JBL sansibar dark eller black. Detta verkar väldigt finkorning och bör vara OK? Ingen risk att kornen fastnar i grodornas mun?



  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Jag har inte haft grodor sedan jag var barn.
    Utan att svara på dina frågor, så tänk på att grodor och andra amfibiska djur skall ha en land-del, nånting att kliva upp på.
    Man ser ofta grodor i försäljningsakvarierna tillsammans med olika fiskar, även om terrarium kanske är bättre. Se till att det inte finns fiskar som anser att grodorna är ett näringstillskott till torrfodret, eller tvärtom att grodorna inte ger sig på yngel eller räkorna.

    Kommentar

    • MikaelArvidsson
      • August 2018
      • 16

      #3
      Jag hr läst på många ställen att dvärgklogrodor inte behöver landdel alls? Möjligtvis ett område med grundare vatten men ingen landdel?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Den behöver ingen landdel, men en del av inredningen bör flyta så att grodorna kan klättra upp på detta om den vill.
        Små fiskar äts upp av grodorna medan stora fiskar kan äta grodorna - så om man skall dom med fiskar bör de vara i ungefär samma storlek samt fredliga.
        Risken för salmonella finns, men är inte så hög.
        Artbeskrivning på arten https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=67

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Den behöver ingen landdel, men en del av inredningen bör flyta så att grodorna kan klättra upp på detta om den vill.
          Små fiskar äts upp av grodorna medan stora fiskar kan äta grodorna - så om man skall dom med fiskar bör de vara i ungefär samma storlek samt fredliga.
          Risken för salmonella finns, men är inte så hög.
          Artbeskrivning på arten https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=67
          Jag såg häromdagen ett akvarium med små grodor, av en för mig okänd art, och dom klev upp på näckrosblad, det såg ut att fungera finfint.
          "Land-del" i ordets olika betydelser är ju ok, meningen är väl att grodorna inte skall behöva simma hela dygnet, utan kunna kliva upp någonstans, eller ligga på väldigt grunt vatten och vila sig.

          Kommentar

          Arbetssätt...