EasyCarbo och räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    EasyCarbo och räkor?

    Någon som har kört med EasyCarbo i sina räkakvarium?
    Fungerar det eller skadas räkorna?
    Hur mycket törs man dosera?

    Tänkte ha till mitt lilla akvarium med körsbärsräkor för att hålla liv i växterna samt algerna på en låg nivå.

  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    kör i easycarbo i mitt kar med amano sedan ett par månader, har inte sett något som talar för att dom mår dåligt. doserar efter instruktionen.
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • Leonard
      • January 2006
      • 2352

      #3
      jag kör EasyCarbo med Körsbärsräkor och gröna räkor. Jag tror räkorna mår bättre utan EasyCarbo, men dom dör inte heller av det. Det samma gäller allmän växtgödning, så ta det lugnt med EasyCarbo och växtgödning tillsammans med räkor.
      18år. . . . . .<¨,)))--{
      Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
      Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Räkor har mycket hög tolerans mot aldehyd, högre än fisken, så det är nog ingen fara. Snäckor, däremot, biter i gräset.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • MagArne
          • December 2006
          • 424

          #5
          Snäckor hatar jag så om dom försvinner är bara bra. Läste att vissa räkor är känsliga mot nitrat som bl.a fnns i en del växtnäring t.ex. PMDD.

          Växterna i mitt lilla räkakvarium ser inget vidare ut och det verkar tydligen inte räcka med vanlig tropica master grow växtnäring så jag får testa med EasyCarbo också.

          Men det blir till att blanda egna specialflaskor med gödning. Blir ruskigt svårt att dosera ett 26l akvarium annars

          Kommentar

          • Sintei
            • May 2006
            • 501

            #6
            Ursprungligen postat av MagArne
            Snäckor hatar jag så om dom försvinner är bara bra. Läste att vissa räkor är känsliga mot nitrat som bl.a fnns i en del växtnäring t.ex. PMDD.

            Växterna i mitt lilla räkakvarium ser inget vidare ut och det verkar tydligen inte räcka med vanlig tropica master grow växtnäring så jag får testa med EasyCarbo också.

            Men det blir till att blanda egna specialflaskor med gödning. Blir ruskigt svårt att dosera ett 26l akvarium annars
            KNO3 i PMDD är det som man får (ska?) vara aktsam med. Själv doserar jag KNO3 nu dagligen och på så sätt gör man ju den lokala koncentrationen lägre.
            Vilken version av TMG har du? Du kanske måste komplettera med N-P-K. Easycarbo kommer göra öka tillväxttakten vilket leder till att du måste öka näringsämnena du tillsätter.
            De räkor som dött hos mig kan jag inte tillskriva EASYCARBO och jag doserar 4ml/100L varje dag.
            Edit: Mina snäckor/sniglar har heller inte påverkats av easycarbo
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

            Kommentar

            Arbetssätt...