Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Det där med akvariestorlek är ett omdiskuterat och ibland känsligt område. Jag har dock inga betänkligheter att hålla ca 6 vuxna CR plus några yngel i ett akvarium som är tillräckligt stort för att fungera som permanent odlingsakvarium för mycket små fiskar tex dvärgtandkarp och Pseudoepiplatys annulatus.
    Visst är det så. Jag tycker också mycket om småkar. Jag har själv två och flera är på ingång. Men hur trångt kan man ha det? Med en liten kub på 25*25*25 cm är man ju redan uppe i "hela" 16 liter. För mig är det obegriplig att man vill ha det ännu mindre. Och då MED levande varelse i... Leksaksakvarie såsom Red Sea och liknande på drygt fyra liter kan ju användas som "växtkar"...

    Förresten är det nog lite mer än 6 liter, det är ett komplett akvarium med heltäckande ramp osv, dock av minsta modell. Trelitersakvariet var bara en tillfällig lösning under ommöblering.
    Hmm... Heltäckande ramp... Då har du kanske räknat fel och det är på tolv liter eller mer - iallafall

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • CBR
      • January 2005
      • 292

      Nu jag jag äntligen vart och beställt ett akvarium med måtten 35x35x35 vilket blir 42 liter. Får det antagligen i mellandagarna så räkorna är inte allt för långt borta nu.

      Jag tycker mig minnas att jag långt bak i den här tråden läste något om att akvariet ska köras igång under en lägre tid än vad som är brukligt med fiskar, stämmer det? Jag ska köra helt utan filtrering, tänker ta minst 50% vatten från ett annat akvarium, hiva i ett gäng posthornssnäckor.
      The Zone

      Kommentar

      • Mamma Mia
        • December 2004
        • 2504

        Hur många räkor i hur många liter? Hur ofta byter du vatten? Står karet i solen? Har karet lock, eller kan folk på jobbet "tappa" något i vattnet (typ ett gem eller ännu värre?)

        Ursprungligen postat av robinason
        En liten räkfråga...Har körsbärsräkor i ett kar här på jobbet. Det är ett rent räk-kar, med ganska gott om alger i, och jag kör det utan pump, bara en "syre"-sten.

        Idag när jag kom till jobbet, låg tre körsbärsräkor döda, det verkade som att det var de största som strukit med, jag såg oxå tre ömsade skinn. Att de är känsligare under ömsningen har jag gissat, men vad kan ha förorsakat deras död? Några kvalificerade gissningar, ellerlösningar på mitt problem? Vill ju inte att de andra ska gå samma öäde till mötes när de ömsar....

        /Robert
        Always look at the bright side of life

        Kommentar

        • Mamma Mia
          • December 2004
          • 2504

          Flera av oss här har nog gjort både-och. Alltså haft inkörda kar med småfisk som räkor fått flytta in i, OCH startat nya. När jag startat nytt har jag gjort som du - bara tagit gammalt vatten från ett fungerande inkört kar, "hemodlade" växter och gärna någon algig sten .


          Ursprungligen postat av CBR
          Nu jag jag äntligen vart och beställt ett akvarium med måtten 35x35x35 vilket blir 42 liter. Får det antagligen i mellandagarna så räkorna är inte allt för långt borta nu.

          Jag tycker mig minnas att jag långt bak i den här tråden läste något om att akvariet ska köras igång under en lägre tid än vad som är brukligt med fiskar, stämmer det? Jag ska köra helt utan filtrering, tänker ta minst 50% vatten från ett annat akvarium, hiva i ett gäng posthornssnäckor.
          Always look at the bright side of life

          Kommentar

          • Mamma Mia
            • December 2004
            • 2504

            WOA!!! Ställer mig på kö till några ättlingar! Fast på den här bilden såg hon inte alls blå ut?!


            Ursprungligen postat av miiaoo
            Bild på en av mina gravida tigerräkor. Den blå.
            Always look at the bright side of life

            Kommentar

            • ralp
              • October 2004
              • 639

              Ursprungligen postat av robinason
              ... Att de är känsligare under ömsningen har jag gissat, men vad kan ha förorsakat deras död? Några kvalificerade gissningar, ellerlösningar på mitt problem?...
              Hur stor är karet? Finns det fisksällskap? Jag TROR inte på att det ha någonting med ömsningen att göra (förutsatt att de går själva och blir inte stressade av sällskapet under själva ömsningen). Skulle gissa på dåligt vattenkvalité då räkorna är mycket känsligare än fiskar mot nitrit/nitrat. Ett räkkar utan filtrering KAN fungera men det finns ett väldigt litet slarvmarginal. Lite bortglömt ruttnande mat någonstans... Jag har provat själv men gett upp eftersom jag inte hade tillräklig disciplin för att håller efter. Nu kör jag enbart med ryggsäksfilter och skumpatron över insuget. Mycket lättskött, enkel, billig och snygg lösning.

              Om du inte vill byter ut syrestenen mot filterlösningen så prova iallafall att släppa ner några snäckor som kan hjälper dig och dina räkor.

              Hejhopp. Ralp
              110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
              Vittina semiconica; Neripteron auriculata
              18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
              16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                Ursprungligen postat av CBR
                ... Jag tycker mig minnas att jag långt bak i den här tråden läste något om att akvariet ska köras igång under en längre tid än vad som är brukligt med fiskar, stämmer det?
                Ja (iallafall efter mina erfarenheter).

                Jag ska köra helt utan filtrering, tänker ta minst 50% vatten från ett annat akvarium, hiva i ett gäng posthornssnäckor.
                Ännu ett skäl att ta det lugnt i början. Snäckor är bra men jag vill nog tipsa om samma filterlösning som inlägget ovan. Det drar inte mycket el och är relativ billig att skaffa men gör ditt liv som räkskötare mycket enklare

                Hejhopp (och välkommen i räkträsket). Ralp
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • CBR
                  • January 2005
                  • 292

                  Anledningen till att jag vill köra filterlöst är att akvariumet kommer att stå ½ meter från min säng och jag vill gärna ha det tyst när jag ska sova. Men i värsta fall blir det att jag stoppar in en fluval 1+ då dessa är väldigt tysta.
                  The Zone

                  Kommentar

                  • ralp
                    • October 2004
                    • 639

                    Ursprungligen postat av ralp
                    Mycket lättskött, enkel, billig och snygg lösning.
                    Och tyst... Ser bara till att vattenyta sjunker inte för långt ner annars blir du kanske kissnödig av vattenfallsljudet

                    Hejhopp. R
                    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                    Kommentar

                    • robinason
                      • March 2006
                      • 117

                      Ursprungligen postat av ralp
                      Hur stor är karet? Finns det fisksällskap? Jag TROR inte på att det ha någonting med ömsningen att göra (förutsatt att de går själva och blir inte stressade av sällskapet under själva ömsningen). Skulle gissa på dåligt vattenkvalité då räkorna är mycket känsligare än fiskar mot nitrit/nitrat. Ett räkkar utan filtrering KAN fungera men det finns ett väldigt litet slarvmarginal. Lite bortglömt ruttnande mat någonstans... Jag har provat själv men gett upp eftersom jag inte hade tillräklig disciplin för att håller efter. Nu kör jag enbart med ryggsäksfilter och skumpatron över insuget. Mycket lättskött, enkel, billig och snygg lösning.

                      Om du inte vill byter ut syrestenen mot filterlösningen så prova iallafall att släppa ner några snäckor som kan hjälper dig och dina räkor.

                      Hejhopp. Ralp
                      Matar inte alls i dett kar, då det finns alger och jag inte har några fiskar alls. Kan det möjligen vara för mycket alger? Nitrit har jag testat och det finns inga tecken alls på det. Idag plockade jag upp ytterligare en död räka:-( Har försök "plantera in" posthornssnäckor, men det har inte lyckats. De har oxå dött:-( Ska göra nya försök.

                      I räkkaret jag har hemma stortrivs både räkor och posthorns-snäckor. Har t.om. sett en CR-hona med rom för första gången idag:-)
                      /Robert

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        Ursprungligen postat av ralp
                        Hmm... Heltäckande ramp... Då har du kanske räknat fel och det är på tolv liter eller mer - iallafall
                        Hehe, var inne i affären där jag köpt akvariet häromdagen, och där såldes akvariet som 20-liters...

                        Mätte akvariet när jag kom hem och det är ca 18 liter i yttermått (29x19x24 cm). Jag måste definitivt ta och fundera över mitt ögonmått!

                        Mitt mikro-mangroveträsk i fönstret är dock betydligt mindre (ikeas största vas fylld till en tredjedel). Däri går fyra körsbärsräkor bland rötterna till levande mangroveplantor. Mycket snyggt och räkorna ser ut att vara i fin form, knallröda och med rom under magen. Det enda problemet är att jag fått invasion av dafnier däri.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • robinason
                          • March 2006
                          • 117

                          Ursprungligen postat av daniel_i_malmö

                          Mitt mikro-mangroveträsk i fönstret är dock betydligt mindre (ikeas största vas fylld till en tredjedel). Däri går fyra körsbärsräkor bland rötterna till levande mangroveplantor. Mycket snyggt och räkorna ser ut att vara i fin form, knallröda och med rom under magen. Det enda problemet är att jag fått invasion av dafnier däri.
                          Det där med mikromangroveträsket lät riktigt snyggt! Har du någon bild att länka till? *nyfiken*

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            Ursprungligen postat av robinason
                            Matar inte alls i dett kar, då det finns alger och jag inte har några fiskar alls. Kan det möjligen vara för mycket alger?
                            För mycket kan jag inte tänker mig. Tvärtom - kanske för lite (ingen) mat. För att räkorna skall kunna ömsa sig behövs nog lite mer än bara alger.

                            Nitrit har jag testat och det finns inga tecken alls på det. Idag plockade jag upp ytterligare en död räka:-( Har försök "plantera in" posthornssnäckor, men det har inte lyckats. De har oxå dött:-( Ska göra nya försök.
                            Jag är absolut ingen höjdare på vattenkemi. Nitrit eller nitrat - jag kommer aldrig ihåg vad som är farlig. Men i och med att även en snäcka har dött så tyder det ju på att det är något fel med vatten. Syrebrist, Nitrit/Nitrat, Koppar för högt eller för lågt PH, för hård vatten osv. Så det krävs lite mer kött på benen för att gissningar skall blir lite mer kvalificerade.

                            I räkkaret jag har hemma stortrivs både räkor och posthorns-snäckor.
                            Är det samma vatten?

                            Hejhopp. Ralp
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • robinason
                              • March 2006
                              • 117

                              Har "egen brunn" hemma. Och har tidigare haft problem vid vattenbyten hemma. Nu byter jag väldigt lite vatten åt gången och har fått en balans som verkar funka bra hemma. På jobbet har jag kommunalt vatten (vilket jag trott skulle vara tryggare) Mätningar av ytterligare vattenvärden har jag inte möjlighet att göra. Men kanske ligger det något i att de kan behöva mer varierad kost än bara alger.... Skata det under beaktande, och försöka få in lite posthorns-snäckor igen.
                              /Robert

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Det kan vara stor skillnad på eget vatten och kommunalt. Jätteskumt att snäckorna inte överlever på jobbet. Dom är också rätt känsliga, precis som räkor, så något vajsing är det. Men lite variation i maten behöver nog bägge.
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...