Körsbärsräka inne hos musslan?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nano_16
    • May 2016
    • 9

    Körsbärsräka inne hos musslan?!

    Köpte en mussla idag och räkorna blev tokiga i den... Ringde butiken den köptes ifrån och de försäkrade mig att det var ingen fara: räkorna bara putsade lite på den...

    Men nu till min fasa ser jag en räka som har bosatt sig inne hos musslan!? Den putsade inuti skalet och sedan la sig till ro. Är även detta beteende ok? Läste någonstans att musslans mantel kan bli irriterad och den kan vantrivas till döds, men det gällde saltvarianter... Vad ska jag göra? Ångrar mig nästan att jag köpte den om stackarn inte får vara ifred
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet faktiskt inte vad som kommer att hända. Jag hade nog också antagit att den kombinationen är helt OK. Du får rapportera hur det går.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nano_16
      • May 2016
      • 9

      #3
      Nu har det gått ett dygn och räkorna har putsat så intensivt på musslan (även invändigt) så jag misstänker att: 1) Musslan dog kort efter flytten, 2) Räkorna äter på manteln för att musslan är död. Tyvärr finns det väldigt lite att läsa om musslor för sötvattens akvarier och deras skötsel. Man skulle vara aktsam om det luktade konstigt och musslan "rann" ut ur sitt skal i princip... Jag ser inte dessa tecken, men den är också ganska öppen och djuret inuti har krympt mycket (ingen reaktion).... Vad tråkigt!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Musslor som sådana är extremt svåra att hålla i akvarier.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...