Finns där andra på Zoopet som odlar räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #16
    Här kommer några taskiga mobilbilder på några av de olika färger som jag har fått fram än:
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151101_002629.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,8 KB
ID: 2173197
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151101_003916.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,5 KB
ID: 2173196
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151101_004113.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,0 KB
ID: 2173195
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20151101_004401.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,6 KB
ID: 2173194
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #17
      Ursprungligen postat av Axman
      Tack! Ja jag vete fasen vad man skall kalla dem. Jag får la kalla dem Blue Jelly var. Axman. Liiite stolt över att jag fött upp dem från helt vanliga ljusblå Blue Jelly så just dessa är ju inget där jag köpt extra blåa eller något. Men å andra sidan har jag ju varit kass på att rensa det senaste med så...

      Ett problem jag har är att de inte lever så länge. Har testat med osmos, vanligt vatten mm men jag får dem sällan att bli särskilt gamla. Vanligast är att de blir ~6 månader och dör sedan. Skulle gissa att de inte gillar mitt vatten riktigt så jag har lagt ned allt utom mina blå.
      Oj 6 månader var inte länge, ömsar de som de ska? Man kan ju tillsätta lite mineralpulver i vattnet för att stärka skalen. typ det här https://www.sera.de/en/products/in_c...eral-salt.html

      Det är ju ganska lätt att få fram riktigt gröna räkor också om man hela tiden urvalsplockar "blå" utan färg, då dyker det ganska fort upp gröna räkor.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #18
        Ang mineraler så använder jag vanligt kranvatten och dessa: http://www.ebishop.se/sv/naturproduk...ralstenar.html plus löv och snart även alkottar, White balls och banan löv.

        Använder man osmos vatten då behöver man lite mera produkter då osmos vatten inte innehåller så mycket av något (vilket ju är meningen med osmos vatten).
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • bloodhou
          • November 2015
          • 6

          #19
          Hur många körsbärsräkor bör man ha för att de skall föröka sig?
          jag har 4st, kanske i minsta laget?!

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #20
            Nej det räcker ju med 2 st där det är en av varje kön. Problemet är att kunna se vilket kön man har och därför köper många lite flera då man borde få några av båda kön.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • bloodhou
              • November 2015
              • 6

              #21
              Ursprungligen postat av HWH
              Älskar räkor, men det är ju som Kjell säger så att de flesta räkor odlar sig själva. Bara man har tillräckligt många. Flera varianter behöver ju vara en 10-15 stycken för att liksom sätta igång. Vi har sålt ett oändligt antal räkor det sista året. Men just nu har vi faktiskt bara ett fåtal orange körsbär och Amanoräkor kvar. Amanoräkor är ju klart knepiga att odla, men jag älskar mina hemodlade som om de var gjorda av guld.
              Det var med tanke på detta inlägg som jag frågade, men körsbärsräkor kanske inte har så mycket krav 😊

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #22
                Jag hänger nog inte riktig ned på vad du menar med att "de kanske inte har så mycket krav" för kravet för att föröka sig är samma för alla, dvs minst en av varje kön. Så om du har 4 st och de skulle vara 3 av ena och 1 av andra eller 2 av varje kön eller ännu bättre 1 hane och 3 honor så ska de ju kunna föröka sig i teorin.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Jag hänger nog inte riktig ned på vad du menar med att "de kanske inte har så mycket krav" för kravet för att föröka sig är samma för alla, dvs minst en av varje kön. Så om du har 4 st och de skulle vara 3 av ena och 1 av andra eller 2 av varje kön eller ännu bättre 1 hane och 3 honor så ska de ju kunna föröka sig i teorin.
                  HWH hävdade ju att det behövs 10+ för att vissa ska "komma igång"... Det är klart att det räcker med 1 av varje kön, men ibland behöver de lite konkurrens för att det ska bli intressant, liksom.

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #24
                    kan inte påstå att jag odlar, men jag har fått mina första räklingar av sorten crystal red, men när jag hittade mina första räklingar var dom ca 0,7 till 1.2 långa. Då jag är helt nybörjare med räkor så har jag ingen aning om hur gamla dom är. Med tanke på att dom tydligen bara är 1,5 mm när dom kläcks. Så vart kan jag få reda på tillväxt *kartor* eller nå liknande så jag kan försöka räkna ut hur gamla dom är .Borde ju vara nästan 14 dagar gamla dessa när jag höftar till det i min fantasi om hur dom växer =P. Då jag har MYCKET växter är de svårt att se de nykläckta, jag har även fisk i så några har nog blitt mat med.Vilket i sig inte är så dumt då jag inte har plats för alla.

                    Sedan undrar jag det här med rom och avkommor, hur funkar det med inavel ? Det kanske skiljer sig massor för att det är just rom, men är fisk och skaldjur alla okänsliga på den fronten ?
                    Mina kommer ju från ett å samma ställe, å med tanke hur illa det gått för vissa hundraser pga sådant så undrar jag hur det funkar. Det går fint å påvisa en sida att läsa på =D

                    tackar och god fortsättning =D / eva

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #25
                      Ursprungligen postat av tanteva
                      kan inte påstå att jag odlar, men jag har fått mina första räklingar av sorten crystal red, men när jag hittade mina första räklingar var dom ca 0,7 till 1.2 långa. Då jag är helt nybörjare med räkor så har jag ingen aning om hur gamla dom är. Med tanke på att dom tydligen bara är 1,5 mm när dom kläcks. Så vart kan jag få reda på tillväxt *kartor* eller nå liknande så jag kan försöka räkna ut hur gamla dom är .Borde ju vara nästan 14 dagar gamla dessa när jag höftar till det i min fantasi om hur dom växer =P. Då jag har MYCKET växter är de svårt att se de nykläckta, jag har även fisk i så några har nog blitt mat med.Vilket i sig inte är så dumt då jag inte har plats för alla.

                      Sedan undrar jag det här med rom och avkommor, hur funkar det med inavel ? Det kanske skiljer sig massor för att det är just rom, men är fisk och skaldjur alla okänsliga på den fronten ?
                      Mina kommer ju från ett å samma ställe, å med tanke hur illa det gått för vissa hundraser pga sådant så undrar jag hur det funkar. Det går fint å påvisa en sida att läsa på =D

                      tackar och god fortsättning =D / eva
                      Ang hur de växer så kan du läsa mera här: http://gtaaquaria.com/forum/showthread.php?t=13664

                      Ang inavel osv så vet jag inte mycket om det tyvärr så det får någon annan svara på men vad jag har sett så ska det inte vara några problem när man har ett gäng med 10-20 räkor så länge man tar bort de som evt inte är bra (som fel i färgen eller annat som inte är bra), men som sagt så vet andra nog bättre hur det ligger till med detta.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #26
                        Hittade en plats med mycket info om räkor: Svensk översättning: https://translate.google.se/translat...dll&edit-text=
                        Engelsk översättning: https://translate.google.se/translat...a-caridina-dll
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • tanteva
                          • September 2015
                          • 1399

                          #27
                          Tack =D

                          Kommentar

                          • tanteva
                            • September 2015
                            • 1399

                            #28
                            men vad spännande.... då är ju dessa på nästan en cm nästan en månad gamla... då är dom från första honan med rom.. =D

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              #29
                              Bra
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...