Malajsiska sandsnäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skrolle
    • February 2014
    • 35

    Malajsiska sandsnäckor

    Har läst mest positivt om dessa snäckor här på forumet. Jag har fin sand i mitt akvarium och tänkte lägga i några snäckor. Åkte idag till fiskaffären och frågade om några snäckor. De sa att de hade snäckor men kunde inte lova att det var malajsiska sandsnäckor. De skulle helst vilja slippa sina snäckor. De åt av växterna sa de. Fick ta snäckor om jag ville men på egen risk. Jag tyckte de såg ut som Malajsiska men vågade inte ta med mig några.
    Stämmer det att sandsnäckorna kan äta av växterna?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Det har jag aldrig märkt, och det borde jag ha gjort i så fall, för jag hade något hundratal innan SA-karet sprang läck i går morse.
    Nu hoppas jag bara att några följde med växterna till den tillfälliga förvaringen, så jag slipper jaga nya sedan!

    Kommentar

    • Skrolle
      • February 2014
      • 35

      #3
      Tyckte det lät konstigt, har inte hört det innan. Kanske inte var sandsnäckor de hade.
      Någon som vet var man kan få tag på dessa sandsnäckor?

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Fråga om du kan få, eller få köpa i din butik.

        Såhär ser de ut:
        Klicka på bilden för större version

Namn: 180220142289.jpg
Visningar: 3
Storlek: 121,0 KB
ID: 2156711

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Mina malajer äter musselblommor som om det inte funnes någon morgondag. Andra växter får vara ifred.

          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Kidnappning av en gammal tråd... Malajsiska sandsnäckor hade jag i 375-karet för ett antal år sedan, för att hålla blästersanden fin. Det fungerade, men snäckorna hade en tendens till att ta över, och hamnade överallt. En halvtimma efter att ljuset släcktes såg botten ut som om den var en levande organism, alldeles taggig, och vajande. Skulle ett gäng helenor, i kombination med malajsiska sandsnäckor vara en fungerande kombination för att få mat till helenorna, samt hålla malajerna under kontroll? Sandsnäckorna är ju "svåra" för snigelätare, eftersom de stänger dörren och gömmer sig i sitt skal, men fungerar det tricket även mot helenorna, eller de blir mat åt dem? Risken finns väl att man får en explosion av den ena sortens snäckor, och att den andra inte hänger med. Det ultimata vore om man kunde balansera dem, hyfsat.

            Har ett par helenor som fick ta hand om skräpsnäckorna i karen här, och nu mest verkar föra en tynande tillvaro.
            B!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Om du får för mycket sandsnäckor i akvarierna så beror det på att det finns för mycket "skit" (fiskars avföring, överblivna matrester etc. etc) i akvarierna så de är definitivt inte sräpsnäckor utan nyttosnäckor
              .
              Med helenor i akvariet så kommer de så småningom )men det tar tid) att helt utrota sandsnäckorna
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              Arbetssätt...