Någon som har Sötvattensgråsugga eller Sötvattensmärlkräfta i något kar hemma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Någon som har Sötvattensgråsugga eller Sötvattensmärlkräfta i något kar hemma?

    Är lite nyfiken på att jaga rätt dessa två inhemska kräftdjur och bereda dem en liten burk tillsammans med Physa snäckor och inreda med vattenpest och andmat. Någon som har dessa två djur hos sig och kan lämna rapport? Kanske tips om i vilka vatten det är lättast att återfinna de här arterna?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Gammarusen är känsligare än gråsuggorna så de är lättare att hålla. Finns i alla möjliga vatten så t ex cirkulation av vattnet är inget problem. Har du inte möjlighet att ha bra koll efter ev döda så kanske låta bli gammarusen. Finns andra trevliga vatteninsekter att ha ist som även har suggorna som mat så ganska lättskötta. Kruxet är att få till olika som inte äter upp varandra hela tiden. Suggorna kan iofs vara trevliga att ha som riktiga invånare. Kan tänka mig att de klarar sig hyffsat mot flicksländor några husmaskar kan var något oxå. Brukar ta med "bottenbös" som skakar av lite i håven först så inte blir brun sörja i akvariet. Har såna i plastbackar mest som föda.
    Senast redigerad av eriahl; 17 June 2011, 11:03.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Zybeer
      • July 2002
      • 699

      #3
      Jag tror att jag ska bege mig ut idag och söka efter lite Gråsuggor och Märlkräftor. Hade gråsuggor tillsammans med körsbärsräkor en hel vinter och det fungerade bra, båda populationerna förökade sig utan att konkurrera ut varandra. Det hade varit läckert att ha lite Märlor med, jag gillar verkligen deras speciella utseende.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Gråsuggorna är enkla att hålla och tåliga, ge dem gärna lite slam och vissna blad på botten att rota i och mata dem med lite flingfoder så är det svårt att misslyckas. Märlkräftorna däremot är känsligare, de vill ha svalare och syrerikare vatten. Det kan vara svårt att få dem att acklimatisera sig i akvariet men har de väl gjort det så kan de fungera bra.

        eriahl, "Finns andra trevliga vatteninsekter att ha ist", hmm, lite fel där eller hur?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Klart fel om man tänker på tråden. Men är ju inte helt fel att testa med andra oxå tänkte jag. Kan vara trevligt med annat som håller sig på olika nivåer i akvariet som t ex vattenspindel. Läckra men äter gråsuggor såklart så man får håva in ett bra gäng av dom. Riktiga matvrak ska man nog iofs undvika.
          Senast redigerad av eriahl; 25 June 2011, 12:38.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ja vattenspindeln var ju också ett bra exempel på en vatteninsekt Men strunt i det, bortsett från de där systematiska synpunkterna så håller jag ju med dig, det finns massor av smått, insekter och annat, i inhemskt sötvatten som är riktigt intressanta. Vattenspindeln är ett bra exempel, det är riktigt intressant att se hur den bygger sin dykarklocka och den har små krav, några liter vatten, några vasstrån att förankra klockan i och gråsuggor att äta, krångligare är det inte. Jörgen Eggers bok Sötvattensakvariet rekommenderas för den som är intresserad av att hålla småkryp från sötvatten.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Jag försökte mig på att hitta vattengråsuggor i den lokala sjön men där fanns endast stora mängder av daphnier, cyclops, vattenkvalster och stora mängder iglar. Den största Hästigeln var runt 5-6 cm utan att dra ut sig... Hittade dock lite fiskyngel av riktigt liten storlek (kan vara Mört). Nästa försök blir i någon form av strömmande vattendrag i jakt på Hyallella och Gammarus!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Bäst chans för intressanta småkryp är det i mindre, fiskfria dammar och liknande.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

                  #9
                  Hyalella Aquatica infångad! Den fanns i det närmaste vattendraget från lägenheten räknat... Rätt onödigt att fara ut i sjöarna och jaga :P Rätt äckligt vatten men nu har jag en startpopulation på 10-15 djur.

                  Är det någon speciell anledning att man brukar hålla Hyalella Azteca istället för Asellus Aquaticus?
                  Senast redigerad av Zybeer; 22 June 2011, 22:17.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                  Kommentar

                  Arbetssätt...