Inavel eller vad beror det på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Inavel eller vad beror det på?

    Hej.

    Har tidigare satsat på räkor, både CR och körsbär och för ett halvår sedan så sålde jag ca 300st och hade uppskattningsvis ca 50 + 50st kvar i varsitt kar.

    Har sedan gått på sparlåga och har inte tillfört nytt blod så misstänker att det är pga inavel som det knappt tillkommer några nya nu?

    Vad har ni för erfarenheter av främst körsbär. Tycker att ett 50-tal ska lätt räcka för dem att överleva eller är det för stor inavel tro när man inte tillfört nytt blod på nästan 2 år...

    med 50-tal menar jag vuxna, Hade kanske totalt 100+ efter att jag sluta sälja för att de skulle kunna återhämta sig.

    Har kvar dem i samma kar och inte ändrat några rutiner.

    Vad tror ni?

    mvh/ Martin

    Ps. Sedan säljstoppet så är antalet lika om inte lite mindre. dvs ingen ökning i antal alls på 6 mån.

  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Jag har märkt liknande på två småkar med körsbär. Jag tror det beror på att karen varit igång så länge så det finns för mycket skit i botten.

    Jag ska testa att tömma det ena och göra nystart på det, sen stoppa ner några av de gamla körsbären igen, skaffar inga nya. Jag är rätt säker på att det kommer att lösa mitt problem.

    Vad tror du om den idén?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      Ursprungligen postat av Sonja
      Jag har märkt liknande på två småkar med körsbär. Jag tror det beror på att karen varit igång så länge så det finns för mycket skit i botten.

      Jag ska testa att tömma det ena och göra nystart på det, sen stoppa ner några av de gamla körsbären igen, skaffar inga nya. Jag är rätt säker på att det kommer att lösa mitt problem.

      Vad tror du om den idén?
      +1

      mkt skit i bottnen är det..., jag försöker slamsuga en liten bit akvarie varje vattenbyte... men det é ju kolsvart...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Martin85
        • February 2008
        • 465

        #4
        Tackar för tipsen. Det har blivit ett problem med slamsugning då jag har extremt mycket växter. Får ta och rensa en massa och ta halva karet åt gången. Offra den vildvuxna looken

        Är positivt att hälften av alla räkor går med rom iaf.

        Vad är det som inte räkorna gillar med skitig botten då?
        Har lite finare grus och sen bökar det omkring några mindre ancistrusar så skiten som finns sitter rejält "inbakad" i botten.

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Det blev en rejäl slamsugning idag. Trots bara räkor och några ancistrusar så skitar de visst ner bra mycket.

          Fick upp väldigt mycket vattendjur. Små lopp-liknande saker och diverse liv i smutsen.

          Hittade uppskattningsvis ca 50 miniräkor i slammet som kom i hinken. Suttit hela eftermiddagen och filtrerat igenom för att rädda några.

          Visade sig vara så vildvuxet att akvariet döljde en skaplig räkfamilj. Blir att investera ett vettigare filter så kör man hårt med räkor igen

          Kommentar

          Arbetssätt...