Slamkrypare i sällskapsakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaius
    • August 2004
    • 150

Slamkrypare i sällskapsakvarium

Är det totalt omöjligt att hålla en slamkrypare i ett sällskapsakvarium på 300 liter och när det innehåller sötvatten?

Har ju sett dem en del gånger i affärer, men alltid endast i ett akvarium som har varit fyllt till hälften med vatten. Är ju delvis tjusiga fiskar så skulle gärna testa att skaffa mig en sådan.

• Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

Ja det är omöjligt av flera olika anledningar. Detta skriver Zoopet om slamkrypare:
    Slamkryparen är en revirhävdande delvis amfibisk fisk. Det krävs ett specialakvarium för denna fisk då akvariet måste ha en stor bottenyta och en landdel med fin sand, samt gömställen bland rötter. Akvariet skall vara väl täckt så att blir en hög luftfuktighet på landdelen. Bräckvatten (1-2% salt) är nödvändigt. Om den inte ges rätt förutsättningar är den rätt känslig, om förhållandena är bra kan den bli långlivad och väldigt tillgiven.
    Det finns inga kända yttre könsskillnader.

Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Royal Theed
      • June 2004
      • 105

Det är bara att glömma att hålla dem i den typ av akvarie.. Om inte snudd på djurplågeri. Prova att ha dem annars i ett väl anpassat biotop akvarie. Då har du mycket mer nöje av dem:P

Bra länkar att läsa innan är bla Richards mudskipper sajt. en annan bra är en japansk sajt, men där finns det kanske ett litet problem.)
      Om inte så kan man alltid fråga mig jag har sysslat med enbart slamkrypare i 14 år snart..
      750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

Kommentar

Arbetssätt...