Slamkryparfrågor....

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SussieGross
    • May 2004
    • 197

Slamkryparfrågor....

Jag har, som många andra blivit helt förälskad i dessa underbara djur...

Jag talade med de i zooaffären som sa att hanarna är mycket aggressiva mot varandra. <b>Hur e det med honorna</b>??

I zooaffären sa de att man nästan alltid får hannar pga. den fina färgen. <b> Vet någon om det går att få tag på honor och isåfall vart??</b>

<b>Kan man kanske ha en hane med två honor? Eller blir det bråk då med?</b>

Känns lite "onödigt" att ha ett jättestort akvarium till bara en slammis...<b>Räcker det verkligen med en meter till en slamkrypare</b>?

<b>Isåfall, Kan man ha någon mer fisk i en meters, förutom en slamkrypare? vilken och ca. hur många?</b>

<b>Hur gör man en såndär tidvatteneffekt??</b>

Tackar!!!!!
    Blubb!
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

Det är dessvärre så att hanarna slåss med varandra så skall man ha två stycken hanar behöver man ordentligt med utrymme så att de får varsitt revir.

Jag har aldrig sett några honor i akvarieaffärerna. Tror att det är så att det fångas i stort sett bara hanar.

Om man nu skulle kunna få tag i honor så kan man ha två honor och en hane tillsammans.

Jag har en Slamkrypare i mitt bräckvattenakvarium tillsammans med Fyrögonfiskar. http://www.ylitalo.org/annika/akvarie/

//Annika

Kommentar

• Annika
      • January 2002
      • 2518

Den här killen har byggt ett tidvattenakvarium http://members.ozemail.com.au/~thebobo/aquaria.htm

Någon bräckvattengoby skulle passa med slamkrypare i 1 meters akvarium.

//Annika

Kommentar

• SussieGross
        • May 2004
        • 197

Tack Annika! SOm jag har märkt här på forumet är du den som är mest insatt i slamkrypare...

Kan du komma på någon stimfisk som inte är för stora som jag skulle kunna ha med min slamkrypare.... Humlafisken är tydligen också revirhävdande...

Blubb!

Kommentar

• Annika
          • January 2002
          • 2518

Humlan funkar bra. Den är liten och håller sig undan bråk med Slamkrypare. Själv har jag Pristellatetror tillsammans med min slamkrypare. http://www.zoopet.com/Akvarium/fisk.asp?NR=479

//Annika

Kommentar

• SussieGross
            • May 2004
            • 197

Hur stort akvarium behövs det ungefär för två hanar? Jag förstår att det är svårt att säga men försök på ett ungefär iallfall.

Det verkar som att slamkrypare är väldigt smarta och man vill ju inte att den ska ha "tråkigt" alldeles för sig själv heller...

Hur stort behöver fyrögonfiskar ha det? Hur många vill de vara..?
            Blubb!

Kommentar

• Annika
              • January 2002
              • 2518

Slamkryparen har inget större behov av sällskap från andra Slamkrypare. Vill du ha två hanar så behövs ett akvarium som är runt 120-140 cm långt med en strand i vardera änden, gäller fullvuxna individer(15-20cm). Mindre exemplar behöver inte samma utrymme och bråkar inte heller lika mycket med varandra.

Fyrögonfisken är en stimfisk. 8 till 10 individer kräver 1 kvadratmeter vattenyta.

//Annika

Kommentar

• cecilia
                • January 2003
                • 754

Jag har haft två stycken i 375 liter (ca 1½ m) utan allför stora stridigheter, utom vid ommöbleringar då reviren ska "pinkas in" på nytt. Tyvärr har den ene precis dött, förmodligen av hög ålder (20 cm) och den andre verkar nästan deprimerad. Jag inbillar mig att slamkrypare ÄR intelligenta fiskar som "gillar" socialt samspel med andra slamkrypare.
                Jag har humlafiskar med min slamkrypare, de är fina och intressanta fiskar, särskilt när de blir så vuxna att de visar lekbeteende. Man skulle kanske kunna prova t.ex. riddargobies. Skaldjur blir däremot mat.
                Hur man bygger tidvattenanläggning finns detaljerat beskrivet i en bok som heter "Biotopakvariet" (ICAs förlag, 80-tal). Jag gav upp den id´en eftersom jag märkte att de uppskattar fin sand att gräva runt i, och fin sand med tidvatten blir alldeles för slabbigt...Mvh Cecilia

Kommentar

• supersunk
                  • January 2004
                  • 351

Det där med tidvatten är riktigt intressant och verkligen något jag skulle vilja göra något av. Killen med tidvattenakvariet har ju ett pluttelitet akvarium, men det kanske gör att tekniken blir enklare att hantera.
                  Någon som vet något om det?
                  400: Jordätare (uppstartsfas)
                  50: Asien
                  25: kampfisk

Kommentar

• cecilia
                    • January 2003
                    • 754

Det här är nog en utmärkt klok, lowtech, id´e:
                    http://home.t-online.de/home/simone.fischer/zeichnu.htm

Kommentar

• supersunk
                      • January 2004
                      • 351

Synd att tyskan inte är så slipad bara...
                      400: Jordätare (uppstartsfas)
                      50: Asien
                      25: kampfisk

Kommentar

• SussieGross
                        • May 2004
                        • 197

Tack för hjälpen <b>Annika</b>!

<b>Cecilia!</b> Hur många humlafiskar har du?? Är inte de också väldigt revirhävdande?

Tack!
                        Blubb!

Kommentar

• cecilia
                          • January 2003
                          • 754

Jag har sex humlafiskar och de är också revirhävdande, men med såpass mycket utrymme (och gott om gömställen i form av snäckskal) som mina har är det inga problem. Amerikanska sidor uppger ofta att man kan hålla en grupp om 4-6 stycken i 10 gallons. Förmodligen går det eftersom de då inte har tillräckligt stora ytor att bråka om. Mvh Cecilia

Kommentar

• Royal Theed
                            • June 2004
                            • 105

hej alla.. Jag är lite nya på det här stället. MEn jag har sysslat med slamkrypare ett bra tag typ 14 år..

Saken med hannar och honor är att det hos vissa arter råder noll könskillnad. och därför mycket svårt i vissa fall att avgöra kön. dock hos periopthalmodon så är honans främre ryggfena mycket liten. och nästan oansenlig. men detta har gjort den ointressant och vilket bara lett till att hannar då som sagt fångast..

De är stikta revirhävdande djur som alla som haft dem vet och hos de flesta arter är reviret ca 1 kvm stort. detta varierar dock lite hos olika arter och vilken typ av miljö.

Även om de är revirhävdande så går det ha iaf två hannar av p. septemradiatus utan att de helt slår ihjäl varandra i ett 200 liters. men då måste det vara inrett att båda har en likande inredning på var sin sida av akvariet.
                            Då vattendjupet inte heller bör överstiga ett par cm tycker heller inte jag iaf att det är lämpligt att ha nån annan typ av fisk då det blir lite väl grunt för denna.

Vad som kan funka tillsammans med slamkryparna är dock kanske krabbor. även om min fick alla benen avslitna. "RIP"

Och visst går det bygga enkla varianter av tidvatten. har själv ett 750 liters hemma i vardagsrummet det enda som behövs är lite slangar. pumpar och timmrar samt en nästan lika stor behållare för tidvattnet...

För övrig finns P. septemratiatus på Iguana zoo på tegnergatan i sthlm för ca 198 kr.
                            750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

Kommentar

Arbetssätt...