Bräckvattenfiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oxgringo
    • June 2002
    • 78

Bräckvattenfiskar

Hej!
    Tänkte bara hur det är med bräckvattenfiskar. Jag läste nånstans att om man har bräckvattensfiskar i sötvatten så utvecklar fiskarna svamp och bakteriesjukdomar i huden. Stämmer det?
    I mitt fall gäller det en sötvattensmuräna (som tydligen är en bräckvattensfisk trots namnet, eller?)
    Är det djurplågeri att ha bräckvattensfiskar i sötvatten?

• Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är det djurplågeri att ha bräckvattensfiskar i sötvatten?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Det beror på arten och åldern på fisken. Jag har inte koll på hur det är med just "sötvattens"muräna.

Många bräckvattensfiskar i naturen lever första tiden i sötvatten, för att sedan vandra ut till bräckvatten, men återvänder till sötvatten när det är dags att leka. Det finns också de som vandrar åt motsatta hållet, samt även ut i saltvatten. Vissa arter klarar av att leva både i sött, bräckt och salt vatten i vuxen ålder.

Sedan finns det också fiskar som odlats många generationer i sötvatten och därför har anpasat sig lite bättre till sötvatten än ursprungsformen.

Generellt är det dock lämpligt att hålla vuxna bräckvattensfiskar i bräckvatten, eller åtminstone sötvatten med salttillsats.

~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

Kommentar

• Annika
      • January 2002
      • 2518

Hej Oxgringo!

Jag tycker att du skall prova med sötvatten om Muränan har hållts i sötvatten tidigare. Blir det problem med tex sjukdom så kan du ju alltid tillsätta salt i vattnet.

//Annika

Kommentar

• Nick
        • January 2003
        • 10

Tjena Oxgringo!
        Sötvattensmuräna kommer ifrån asien där den lever i floder som salt, sötvatten blandas till brackt vatten.
        Du bör nog blanda i en viss procentsatts som inte skadar övriga fiskar i akvariet. muränan är ju en ål som i sin tur är en mycket tålig fisk.
        För övrigt om du vill veta så är muränan en mycket glupsk rovfisk som kan ta betydligt större fiskar än man kan tänka sig, men bara oftast när han blandar ihop vad jag tycker alldeles för stora fiskar med den tilltänkta maten. Han har nämligen en viss skruvteknik likt en krokodil som han sliter det mesta i stycken med:/
        Alltså inte direkt överdrivet lämplig i ett sällskapsakvarie

Sen blir han en 60- 70 cm lite beroende på art, arterna ser nästan identiska ut. Lämplig mat: torsk, rödspätta (ej fet fisk) räkor, musslor osv.
        Hoppas jag har tillfört dig något.

Kommentar

• Nick
          • January 2003
          • 10

Tjena Oxgringo!
          Sötvattensmuräna kommer ifrån asien där den lever i floder som salt, sötvatten blandas till brackt vatten.
          Du bör nog blanda i en viss procentsatts som inte skadar övriga fiskar i akvariet. muränan är ju en ål som i sin tur är en mycket tålig fisk.
          För övrigt om du vill veta så är muränan en mycket glupsk rovfisk som kan ta betydligt större fiskar än man kan tänka sig, men bara oftast när han blandar ihop vad jag tycker alldeles för stora fiskar med den tilltänkta maten. Han har nämligen en viss skruvteknik likt en krokodil som han sliter det mesta i stycken med:/
          Alltså inte direkt överdrivet lämplig i ett sällskapsakvarie

Sen blir han en 60- 70 cm lite beroende på art, arterna ser nästan identiska ut. Lämplig mat: torsk, rödspätta (ej fet fisk) räkor, musslor osv.
          Hoppas jag har tillfört dig något.

Kommentar

• MichaelE
            • June 2002
            • 903

hur mycket salt tror ni att jag kan hälla i mitt kar? (jag har ju en "sötvattens" muräna där)
            den har levt sitt liv i sötvatten, den är nu 45cm lång, den åt hoss sin förra ägare men när jag fick hem den slutade den äta och jag tänkte att lite salt i vattnet skulle hjälpa.
            Fiskarna i karet är:
            1 fengädda
            1 öronål
            1 eldål
            1 royal pleco
            1 fjärils fisk
            2 gibbicceps
            och några bothior
            jag har redan ca en 1/3 deciliter salt i karet pga. eldålen men hur mycket kan jag hälla i till utan att dom andra fiskarna tar skada?
            Mvh Michael
            Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

Nu med både salt och sött .
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

Kommentar

• cecilia
              • January 2003
              • 754

Jag undrar också hur mycket salt malar tål? Vet att corydoras är känsliga, hur är det med harneskmalar?

Kommentar

• Annika
                • January 2002
                • 2518

Har ingen aning om Gibbiceps men har själv haft Ancistrus i bräckvatten (1/2 dl salt per 10 liter vatten).

//Annika

Kommentar

• cecilia
                  • January 2003
                  • 754

Finns det något annat "städande djur" man skulle kunna ha i bräck, tro? Jag tänker inte så mycket på alger som på gamla foderrester. Undrar Cecilia

Kommentar

• gosatta
                    • December 2002
                    • 2669

argusar äter det mesta, iaf dom jag hade för länge sedan.. ja de e ju bara å kolla på namnet . . scatophagus eller hur de nu stavas , dyngätare..

Tea/GoSatta
                    /Mats Åhrman
                    http://www.gosatta.org
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com
                    http://www.ciklid.se

Kommentar

• Annika
                      • January 2002
                      • 2518

Japp, det stämmer bra. Har man Argusar i karet blir det inga rester på botten. Det äter i princip allt!

//Annika

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                        Finns det något annat "städande djur" man skulle kunna ha i bräck, tro? Jag tänker inte så mycket på alger som på gamla foderrester. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Om du har mindre och inte så rovgiriga fiskar, typ humlafiskar, är tångräkor, vanliga i tång längs kusten från Bohuslän till Stockholm, fantastiskt trevliga och tåliga. De har inga problem med temperaturen, är väldigt aktiva, snygga, blir lätt handtama, och är helt harmlösa. Kan faktiskt tillochmed fortplanta sig i akvarium. Här är en bild på en av våra två arter: http://www.anemoon.org/soorten/crustacea/images/Palele_01.jpg

De klarar salthalt från fullt marin ned till nånstans 4-5 promille (0.4-0.5%).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• cecilia
                          • January 2003
                          • 754

Hej! Det var ju en strålande idé med tångräkor!. Har iofs stora glupska slamkrypare, men de mår ju inte dåligt av levande foder.

Kommentar

• cecilia
                            • January 2003
                            • 754

Argusar hade jag gärna haft men akvariet är tyvärr för litet för en ordentlig djupdel.

Kommentar

Arbetssätt...