Håller rent eller skitar ner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    Håller rent eller skitar ner?

    Hej jag har ett 600 liters akvarium med unga diskusar, fjäril och Viejitaciklider, några tetror och två malar varav en Glyptoperichthys gibbiceps. Vattentemperatur 29-30 grader.

    Jag börjar fundera på om denna mal är en riktig nitlott?

    Då diskusarna är unga så får de mat minst fyra gånger per dag, fryst artemia, flingfoder, granulat samt oxhjärta. Jag ger aldrig mer mat än de äter upp på 2 minuter.

    Problemet är att min "kära" mal garanterat skiter 2 meter bajs per dag. Vid mina vattenbyten varje vecka så är botten fylld av skit bara från denna mal. Det hänger ALLTID minst 5-10 cm bajs från analöppningen.

    Min andra mal visar inte alls samma beteende fast den malen växer inte heller så extremt snabbt som min gibbiceps.

    Just nu känns det som att akvariet skulle bli RENARE om jag gjorde mig av med malen.

    Skall det vara så eller är det något fel på malen?
  • Gunrunner
    • February 2009
    • 56

    #2
    Det ska va så. Det kommer ut mer än vad som går in verkar det som.
    Can i walk and bark at the moon!!!!

    Kommentar

    • JohanB
      • December 2006
      • 107

      #3
      Grattis, desto större fisk desto mer bajs, Gibbin kan bli 60cm
      Vill du hitta nån mirakelfisk som rensar botten på all bajs, mat, osv som sedan fiser ut små bubblor som avgas får du leta vidare.

      Johan

      Kommentar

      • sehkn0
        • March 2009
        • 131

        #4
        Ursprungligen postat av JohanB
        Grattis, desto större fisk desto mer bajs, Gibbin kan bli 60cm
        Vill du hitta nån mirakelfisk som rensar botten på all bajs, mat, osv som sedan fiser ut små bubblor som avgas får du leta vidare.

        Johan
        Om du hittar en sån fisk får du lova att köpa en till mig också, oavsett vad den kostar.

        Gunrunner> Jag börjar inse mitt misstag.

        Jag har en mindre Ansistrus som verkar vara mer "normal".

        Någon som kan rekommendera en bra mal som fungerar i ett SA-akvarie?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Gör en sökning på Zoopets arkiv där du skriver in vilka parametrar du har i karet, så får du några förslag.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • karinfredholm
            • September 2008
            • 290

            #6
            Hejsan. Jag har ett SA kar med en massa L-malar i. Den som skitar ner mest är ...gibbicep. Han kan som sagt ha en 20 cm bajsremsa hängandes från analöppningen. Näst på tur står L-001. Dessa malar är exrema med att skita ner. Men jag märkte en ökning av avföringen vid byte av algtabletter. Ex nova fect. Verkar innehålla mer fibrer.

            Övriga malar som jag tycker fungerar bättre ihop med sydamerikanska ciklider är:
            LDA33 (snowball), peckoltia L-205, Vanliga Ancistrus, samt de flesta övriga peckoltiaarter.

            Gibbicep & L-001 får ofta stryk & sina fenor avbitna då de är för långsamma & stora. Ingen kul syn då de ju är så stora & blir fokus i karet...
            Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

            Kommentar

            • sehkn0
              • March 2009
              • 131

              #7
              Tack för tipsen Karin, jag skall kolla i artregistret och se om någon faller på läppen.

              Du är inte sugen på att köpa en Gibbicep.

              Kommentar

              • karinfredholm
                • September 2008
                • 290

                #8
                He he...nej tack ;-) en räcker o lär bli över då den inom kort blir för stor för mitt kar.
                Men vacker är den. Absolut.
                Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                Kommentar

                • mrt
                  • December 2008
                  • 71

                  #9
                  Jag kan rekommendera äpplesnäckor som städare efter Gibbin, har en Gibbi på a 20cm och tre stycken guld ampularia håller ganska rent efter den.

                  Nu får inte min Gibbi alls så mycket mat som din men tycker du kan testa och se om du märker skillnad.

                  Kommentar

                  • sehkn0
                    • March 2009
                    • 131

                    #10
                    Ursprungligen postat av mrt
                    Jag kan rekommendera äpplesnäckor som städare efter Gibbin, har en Gibbi på a 20cm och tre stycken guld ampularia håller ganska rent efter den.

                    Nu får inte min Gibbi alls så mycket mat som din men tycker du kan testa och se om du märker skillnad.
                    Tack för tipset.
                    Sist jag hade akvarie så fick jag in snäckor som åt upp stora hål i alla växter. Så jag är lite rädd för snäckor...
                    Hur är det med äppelsnäckor, håller de sig borta från växterna?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Gibbiceps är en bra algätare när de är små men inte sedan, sedan skall man nog inte räkna med att någon mal sköter rengöringen i akvariet - på sin höjd kan de hjälpa till lite.

                      Sedan matar du också med oxhjärta (vilket jag även antar att gibbicepsarna tar).
                      Mycket av det oxhjärta som fiskarna tar kommer ut osmält och leder till en väldig nedsmustning i akvariet. Därför brukar i stort alla som matar med oxhjärta ha ett "rent" akvarium - dvs ingen inredning som grus och växter
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • mrt
                        • December 2008
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av sehkn0
                        Tack för tipset.
                        Sist jag hade akvarie så fick jag in snäckor som åt upp stora hål i alla växter. Så jag är lite rädd för snäckor...
                        Hur är det med äppelsnäckor, håller de sig borta från växterna?

                        Tror dom kan ge sig på väldigt finbladiga växter, annars är dom precis som gibbin, går bara på växterna om dom svälter.

                        Äppelsnäckor är väldigt lätta att kontrollera då dom är så stora att dom är lätta att hitta om man vill plocka bort dom samt dom lägger alltid ägg vid utan så man kan plocka bort dessa om man inte önskar fler.

                        Kommentar

                        • sehkn0
                          • March 2009
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av mrt
                          Tror dom kan ge sig på väldigt finbladiga växter, annars är dom precis som gibbin, går bara på växterna om dom svälter.

                          Äppelsnäckor är väldigt lätta att kontrollera då dom är så stora att dom är lätta att hitta om man vill plocka bort dom samt dom lägger alltid ägg vid utan så man kan plocka bort dessa om man inte önskar fler.
                          Tack mrt, du har övertalat mig. Jag får nog bege mig till en affär och se om de har några äppelsnäckor.

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Gibbiceps är en bra algätare när de är små men inte sedan, sedan skall man nog inte räkna med att någon mal sköter rengöringen i akvariet - på sin höjd kan de hjälpa till lite.

                          Sedan matar du också med oxhjärta (vilket jag även antar att gibbicepsarna tar).
                          Mycket av det oxhjärta som fiskarna tar kommer ut osmält och leder till en väldig nedsmustning i akvariet. Därför brukar i stort alla som matar med oxhjärta ha ett "rent" akvarium - dvs ingen inredning som grus och växter
                          Kjell, jo jag är medveten om problemen med oxhjärta. Jag försöker hålla koll på detta med täta vattenbyten och mätning av No2 och NO3. De får dessutom väldigt små mängder så att de verkligen skall äta upp allt.

                          Problemet är att min kära "gödselspridare" skiter lika mycket oavsett vad den får för mat. Då jag har blästersand så synd det så väl och redan efter 2-3 dagar är botten full med bajs, det hänger dessutom "girlanger" på växter och rötter och det ser inte så trevligt ut.

                          Kommentar

                          • mrt
                            • December 2008
                            • 71

                            #14
                            Ursprungligen postat av sehkn0
                            Tack mrt, du har övertalat mig. Jag får nog bege mig till en affär och se om de har några äppelsnäckor.
                            Enligt din profil så bor du i Göteborg, då finns dom på Herkules Zoo, dom tar 35kr för tre stycken. Köp minst 6 och låt oss veta om du märker skillnad.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...