Har ni sett och läst Djurmagasinets lilla .....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Har ni sett och läst Djurmagasinets lilla .....

    ...textsnutt om den vackra Plecon som bara kostar 19 kr just nu?

    Det är väl sådana erbjudanden som gör att en del akvarister snart har en 30-40 cm mal i sitt 100 liters kar?

    Det vore väl bättre om en sådan butikskedja gör en säljdrive på ancistrusar för 9 kr istället.

    .....Morgonsur, va jag???
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    #2
    Ja men jag tittade på deras hemsida i deras djurlexikon.
    där stod det bla Redtail blir ca 30 cm å bör ha ca 350 l för fullvuxen fisk.

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #3
      Pleco? Här där jag bor står det Ancistrus i annonsen..
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Ursprungligen postat av Piscator
        Pleco? Här där jag bor står det Ancistrus i annonsen..


        sidan 13 i webtidningen

        Det är där jag läst.

        Kommentar

        • Radioaktiva Räkor
          • May 2007
          • 1760

          #5
          "Vacker algätare från sydamerika
          som kan bli relativt stor men då
          i större akvarium."

          Det står ju faktiskt att den kan bli stor. Sen så upplever iaf jag att man ofta blir informerad om när man köper fisk som blir stor, sen är det ju faktiskt upp till kunden om den nu vill köpa en 40cm fisk till ett 200liters t.ex. Som säljare kan man inte direkt neka kunden ett köp, du kan avråda men inte neka - då lär kunden vända sig någon annanstans.

          //C
          With a licence to krill!
          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Vacker algätare från sydamerika som kan bli relativt stor men då i större akvarium.
            Huh? Man kan tro att Djurmagazinet menar:
            "Ha gärna pleco i ett pytteakvarium för då stannar den i växten och förblir liten och lätthanterlig".
            Men så illa kan det väl inte vara...?
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • erik l
              • July 2005
              • 308

              #7
              Ja nog tycker jag att det är lite synd då man mest säljer akvarier på 50-60 liter och pleco blir stor även där.En bekant köpte pleco och den gick i 54 liter dvs 60cm långt och när han ett par år senare bytte kar så var pleco 30+ i längd så nog blir de stor även i små kar. Så nog vore det lämpligare att köra drive på någon mindre tex ancistrus
              ________________
              mvh erik l

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                "Vacker algätare från sydamerika
                som kan bli relativt stor men då
                i större akvarium."

                Det står ju faktiskt att den kan bli stor. Sen så upplever iaf jag att man ofta blir informerad om när man köper fisk som blir stor, sen är det ju faktiskt upp till kunden om den nu vill köpa en 40cm fisk till ett 200liters t.ex. Som säljare kan man inte direkt neka kunden ett köp, du kan avråda men inte neka - då lär kunden vända sig någon annanstans.

                //C
                Jodå, jag är läskunnig jag med. Texten är egentligen oantastlig, men ....................borde man dvs vi akvarister, inte kunna hoppas på att en stor kedja, skulle kunna informera tydligt och på ett bra sätt, istället för som redan gjorts i deras webtidning?
                Hur många är det som sitter på 720+ akvarium egentligen?

                Jag kan förresten tillägga att innan jag skapade den här tråden, så messade jag Djurmagasinet.
                Jag har redan fått svar. Jag lägger inte ut det här, men det går ut på att de vill annonsera ut ett brett sortiment och att de har kunnig personal som kan informera.

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  Ursprungligen postat av Piscator
                  Pleco? Här där jag bor står det Ancistrus i annonsen..
                  Ursprungligen postat av HazelCR
                  http://www.djurmagazinet.se/dm08-2007.pdf

                  sidan 13 i webtidningen

                  Det är där jag läst.
                  Hoppsan, den annons jag hade sett gällde Djurkompaniet..
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    gäller dessa erbjudanden i alla djurmagasinet butiker eller ?
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • HazelCR

                      #11
                      Ursprungligen postat av Amaro
                      gäller dessa erbjudanden i alla djurmagasinet butiker eller ?
                      Det gör dom säkert, iom att det är en webtidning. Jag vet iaf inget annat. I närheten av där jag bor finns två Djurmagazinetbutiker och de kör iaf samma annonskampanjer.

                      Oftast är det mycket billiga lockvaror de kör med, så visst går det att fynda.

                      I Gävle fungerar det så här tror jag: Butiken betalar för att papperstidningen skall delas ut. Det kostar en del, så de kostar bara på att tidningen delas ut i närområdet av butiken. Bor man längre bort som jag gör, så får jag hålla till godo med webtidningen. (Jag bor ca 4 km från butiken.)
                      Senast redigerad av Gäst; 22 August 2007, 16:54.

                      Kommentar

                      • teamr86
                        • July 2006
                        • 205

                        #12
                        Ska fan till hallunda imorgon :P
                        "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

                        Kommentar

                        • Backman
                          • July 2007
                          • 77

                          #13
                          när ni skriver "pleco" ... jag kan inte så där mycket om fiskar men jag försöker lära mig, men när jag kollade artbeskrivningen på pleco så kom det upp rätt måna träffar på pleco, bla: Segelfenspleco, Zebra pleco, Margarita-pleco, Plecostomus, Guldgul pleco, osv och dom jag läste om varierade i storlekar från 8cm till 60cm... vilken syftar ni på när ni bara skriver "pleco" är det en "standard" mal? isf vilken (jag vet, det är säkert en jättekorkad fråga, förlåt )
                          175L Blandade Ciklider
                          54L Tomt
                          250L *renoveras*

                          Kommentar

                          • Radioaktiva Räkor
                            • May 2007
                            • 1760

                            #14
                            Det handlar om Hypostomus plecostomus och var, om jag inte missminner mig blande de första sugmalarna som började hållas i akvarier. Därav standardnamn, Pleco lixom.



                            //C
                            With a licence to krill!
                            Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Tja 120L till en fullvuxen koi är helt ok oxå....Sen höjden 0cm.
                              Höjden går bra till guldfisk och slöjstjärt med. Finns en del feltryck skulle jag tro.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...