Behöver råd av er malexperter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Behöver råd av er malexperter!

    Kan ni hjälpa mig, ni som har erfarenheter av ancistrusar.

    Jag köpte en hanne i december (han är drygt 10 cm nu) och några dagar efter en "säker hona" (enligt affären). Det gick inte så bra... Efter några dagar såg jag att "honan" hade skäggstubb! Hannen var väldigt upprörd! Blev ödlemönstrad över hela kroppen så länge den lille hannen var kvar!

    Jag sålde den lille hannen och den äldre lugnade ner sig.

    Till saken hör att hannen aldrig träffat en hona, knappt någon annan man heller...

    Samtidigt med att jag köpte den store hannen köpte jag också ett 3 cm yngel. Detta yngel har nu växt till ca 6 cm och har inget skägg alls, utom några korta strån på sidan av huvudet...

    Den store malen (Malte) jagar iväg honan (MinnieMal) när han ser henne men är fint prickig och lugnare än förra gången.

    Häromdagen försvann han och stannade längst in i sin grotta i ca ett dygn. Hoppades rom var på gång... Men sedan kom han ut igen och fortsatte mota bort honan när han ser henne.

    Mina frågor är egentligen:

    Är det normalt att hannen jagar bort honan när hon kommer för nära? Malte har ju ingen erfarenhet av honor...

    Är det en hona fast hon har några strån på sidan av huvudet?

    Ska jag ge upp och ta upp MinnieMal, för fridens skull eller kommer det att rätta till sig?

    Jag har ingen tidigare erfarenhet av ancistrusar... Brukar dom uppföra sig så här? Att det ska vara så svårt att få tag i en stor hona!
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • maricici
    • March 2006
    • 303

    #2
    Ursprungligen postat av Birgitta W
    Kan ni hjälpa mig, ni som har erfarenheter av ancistrusar.

    Jag köpte en hanne i december (han är drygt 10 cm nu) och några dagar efter en "säker hona" (enligt affären). Det gick inte så bra... Efter några dagar såg jag att "honan" hade skäggstubb! Hannen var väldigt upprörd! Blev ödlemönstrad över hela kroppen så länge den lille hannen var kvar!

    Jag sålde den lille hannen och den äldre lugnade ner sig.

    Till saken hör att hannen aldrig träffat en hona, knappt någon annan man heller...

    Samtidigt med att jag köpte den store hannen köpte jag också ett 3 cm yngel. Detta yngel har nu växt till ca 6 cm och har inget skägg alls, utom några korta strån på sidan av huvudet...

    Den store malen (Malte) jagar iväg honan (MinnieMal) när han ser henne men är fint prickig och lugnare än förra gången.

    Häromdagen försvann han och stannade längst in i sin grotta i ca ett dygn. Hoppades rom var på gång... Men sedan kom han ut igen och fortsatte mota bort honan när han ser henne.

    Mina frågor är egentligen:

    Är det normalt att hannen jagar bort honan när hon kommer för nära? Malte har ju ingen erfarenhet av honor...

    Är det en hona fast hon har några strån på sidan av huvudet?

    Ska jag ge upp och ta upp MinnieMal, för fridens skull eller kommer det att rätta till sig?

    Jag har ingen tidigare erfarenhet av ancistrusar... Brukar dom uppföra sig så här? Att det ska vara så svårt att få tag i en stor hona!
    Har erfarenhet av enstöringar som jagar iväg allt som kommer för nära, utan att vara en aggressiv art. Testa ett tag till få se vad som händer, dom små är fenomenala på att hålla sig undan stora fiskar och ser inte ut att må dåligt.
    I
    MY

    Kommentar

    • qenzo
      • February 2005
      • 1747

      #3
      Min hane (10cm+) vill inte ha med honan (10cm+) att göra om det inte är lek på gång.
      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ursprungligen postat av qenzo
        Min hane (10cm+) vill inte ha med honan (10cm+) att göra om det inte är lek på gång.
        Ah! Då finns det kanske hopp om att det ÄR en hona!

        Maricici: Han har inte skadat henne (än ) men gör en rusch mot henne när hon kommer för nära, men hon är VÄLDIGT snabb! Jo, stjärtfenan har blivit tvådelad...
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • maricici
          • March 2006
          • 303

          #5
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Ah! Då finns det kanske hopp om att det ÄR en hona!

          Maricici: Han har inte skadat henne (än ) men gör en rusch mot henne när hon kommer för nära, men hon är VÄLDIGT snabb! Jo, stjärtfenan har blivit tvådelad...
          Min erfarenhet är att dom inte är mycket för att umgås med varandra, men jag har aldrig varit med om att dom skadat varandra eller någon annan av fiskarna. Fenor som delar sig är svårt att avgöra, det kan lika gärna vara fenröta eller vitaminbrist efter flagellatangrepp som en mekanisk skada. Håll koll på ev sjukdomar också.
          I
          MY

          Kommentar

          • Birgitta W
            • October 2005
            • 2764

            #6
            Ursprungligen postat av maricici
            Min erfarenhet är att dom inte är mycket för att umgås med varandra, men jag har aldrig varit med om att dom skadat varandra eller någon annan av fiskarna. Fenor som delar sig är svårt att avgöra, det kan lika gärna vara fenröta eller vitaminbrist efter flagellatangrepp som en mekanisk skada. Håll koll på ev sjukdomar också.
            Dom ser friska och pigga ut, tycker jag!

            Hur kan jag se så det inte är en liten hanne jag släppt ner till den stora, skäggige killen?
            Kan man avgöra det på deras uppförande mot varandra?
            Var och när kommer dom första skäggstråna?


            Hur avgöra man om dom är i lektagen? Vem inleder leken?
            Har svårt att tänka mig att hon tycker han är så lockande, surkartet...
            Ser man om hon har rom?

            Har noll koll som du förstår!!!
            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

            Min zoon :
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Nancy, malgurun , sa till mig en gång att om man ens anar skäggstrån så är det förmodligen en hane. Å hittills har hon haft rätt. Mitt par bor i varsin ända av 170-liters akvariet. Jag ser dem aldrig tillsammans, skulle honan komma för nära hans grotta så jagar han griskt iväg henne...
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                #8
                Ursprungligen postat av Lenmar
                Nancy, malgurun , sa till mig en gång att om man ens anar skäggstrån så är det förmodligen en hane. Å hittills har hon haft rätt. Mitt par bor i varsin ända av 170-liters akvariet. Jag ser dem aldrig tillsammans, skulle honan komma för nära hans grotta så jagar han griskt iväg henne...
                Jag ser ju två strån på ena sidan huvudet och ett strå på andra sidan... ca 1 mm vardera...

                Skönt att höra att din hanne också jagar iväg honan. Så det säger alltså inget om det är en hanne eller hona jag släppt ner!

                Hoppas malgurun Nancy ser min tråd och kan svara på lite frågor... Men hon mådde visst inte så bra efter vad jag förstod av sjukdomstråden... stackaren!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Ursprungligen postat av Birgitta W
                  Jag ser ju två strån på ena sidan huvudet och ett strå på andra sidan... ca 1 mm vardera...

                  Skönt att höra att din hanne också jagar iväg honan. Så det säger alltså inget om det är en hanne eller hona jag släppt ner!

                  Hoppas malgurun Nancy ser min tråd och kan svara på lite frågor... Men hon mådde visst inte så bra efter vad jag förstod av sjukdomstråden... stackaren!
                  De ynglar av bara sjutton..... Så jag fattar inte när hon kommer över asså???
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    De ynglar av bara sjutton..... Så jag fattar inte när hon kommer över asså???
                    Smyger väl dit på natten...

                    Märker du det på att han ligger och fläktar hela tiden i grottan? Och hon beter som om inget hänt???
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Man brukar kunna se dom första stråna på hanarna när de är 6-7 cm. Då kommer det oftast tre st små nabbar i triangel en liten bit upp mitt på "näsan".
                      Både hanar och honor har vassa taggar på gällockskanten som dom kan spärra ut och hota med, eller fastna i håvarna med Taggarna syns inte så mycket utom då dom är utspärrade och då sitter dom som en liten kvast liksom.
                      Mina ancistrusar är inte heller speciellt keliga med varandra.
                      En delad fena brukar läka på några dagar om det är en mekanisk skada.
                      Att det är lite svårt att hitta honor tror jag beror på att det verkar bli mest hanar i kullarna. I alla fall hos mig är det så. Kanske beror det på pH eller något annat med vattnet.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Birgitta W
                        • October 2005
                        • 2764

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Man brukar kunna se dom första stråna på hanarna när de är 6-7 cm. Då kommer det oftast tre st små nabbar i triangel en liten bit upp mitt på "näsan".
                        Både hanar och honor har vassa taggar på gällockskanten som dom kan spärra ut och hota med, eller fastna i håvarna med Taggarna syns inte så mycket utom då dom är utspärrade och då sitter dom som en liten kvast liksom.
                        Mina ancistrusar är inte heller speciellt keliga med varandra.
                        En delad fena brukar läka på några dagar om det är en mekanisk skada.
                        Att det är lite svårt att hitta honor tror jag beror på att det verkar bli mest hanar i kullarna. I alla fall hos mig är det så. Kanske beror det på pH eller något annat med vattnet.
                        MinnieMal är väl kanske lite drygt 6 cm. Hon har inga strån alls framtill, varken runt munnen eller uppe på nosen... Men några korta strån på sidan, långt bak på huvudet (tittar på henne med förstoringsglas ibland för att kolla... )

                        Fenan har läkt nu och allt verkar frid och fröjd, om inte Minnie kommer för nära Malte då bara virvlar det till i karet! Ibland smäller det till i rutan när Malte slår i...

                        Undrar om jag ska ge upp snart... Hannen har ju blivit lite sur på dom andra invånarna i karet. Där går endlersguppy och räkor. Men inte så farligt ändå.

                        En gång såg jag en stor amanoräka smita in i grotan precis som Malte kom simmandes och skulle dit... Oops tänkte jag. Det virvlade till och ut for räkan i ett moln av damm, med hjälp av Maltes fenor!!!
                        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                        Min zoon :
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Det kan mycket väl vara en hona du här där. Det är mycket troligt att stråna du sett så långt bak är just dom som båda könen har på gällocken. Du ser inte om hanen har likadana, fast större eftersom han är större själv?
                          Jag tycker det låter som om han beter sig helt normalt ancistrusaktigt.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Birgitta W
                            • October 2005
                            • 2764

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sonja
                            Det kan mycket väl vara en hona du här där. Det är mycket troligt att stråna du sett så långt bak är just dom som båda könen har på gällocken. Du ser inte om hanen har likadana, fast större eftersom han är större själv?
                            Jag tycker det låter som om han beter sig helt normalt ancistrusaktigt.
                            Hannen är otroligt skäggig, grova strån så det är lite svårt att se...
                            Han har inte varit så "ancistrusaktig" förut. Men då var han nog uttråkad, ensam mal i karet... Han låg mest och tryckte i utkanten av grottan!

                            Mätte honan nu igen och hon är faktiskt 7 cm nu... Då borde väl en hanne vara mer skäggig???

                            Hoppas att det är en hona och att dom vill leka snart... Inte för jag förstår hur hon, den söta lilla varelsen, ska kunna fall för den stora buffliga, sura hannen som bara sjasar iväg henne!
                            Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                            Min zoon :
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Jag sätter några spänn på att Minnie är en hona... ganska många spänn tror jag... Någon äktenskaplig lycka med småkel är det aldrig tal om när det gäller Ancistrusar... man ska vara glad om de lyckas hålla sams vid själva romläggningen! Du ska nog se att du har småbebbar i karet snart, även om de brukar vara lite mindre lekvilliga under senvår och sommar. Det är ju bara bra om du slipper ha smått i karet över sommaren också, annars blir det så stökigt när det är dags för semestern.
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...