Två vitt skilda frågor om malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Två vitt skilda frågor om malar

    Fråga 1: På jobbet har vi ett tavelakvarium från akvarieleasing på 56 liter. I detta akvarium finns bl.a. en mal, troligtvis en ancistrus. Den är ca 15 cm lång, ett kraftigt och ståtligt djur som mestadels gömmer sig bakom en sten. Den får inget tilläggsfoder. På sista tiden har den varit ovanligt mycket synlig, jag tror den är hungrig. Malen är en riktig överlevare. När jag i somras skulle ta hand om matningen dog alla fiskar utom denna mal och en svärdbärare (Det var efter det jag bestämde mig för att skaffa akvarium). Ska jag prata med akvarieleasing och säga att fisken är på tok för stor för det lilla akvariet, eller ska jag ta med mig maltabletter hemifrån och ge den lite extra näring?

    Fråga 2: Jag har 5 viltfångade ottisar. När jag frågade i affären vilken sort de var fick jag löst svaret "vanliga ottisar". På akvariet stod det Otocinclus affinis. De är tydligt randiga. Den största är mer än 5 cm. De andra är från ca 3 cm men växer stadigt. Jag tycker inte alls de här ser ut som affinis, snarare som vittatus. Hur ska jag bli säker på vilken art det är (man vill ju veta)....

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
Arbetssätt...