19-23 grader, vilken mal väljer jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompii
    • July 2011
    • 23

    19-23 grader, vilken mal väljer jag?

    Jag har precis införskaffat mig ett 110L-akvarium som jag har tänkt att ha en grupp albino fullred guppy.
    När det kommer till städpatrull så har jag tänkt mig lite rosa posthorn men jag bör ju även komplettera med en mal.
    Är ganska sugen på Corydoras men "problemet" är att akvariet står ganska nära ett fönster så temperaturen kan komma att sjunka till ca 19-20 grader i vinter. Absolut inga problem för mina guppys men det gör det ju desto svårare att hitta en bra/rätt mal.
    Jag vet vad ni tänker, varför använder pöjken inte en doppvärmare? Anledningen till det är att mina tidigare erfarenheter av doppvärmare inte varför alltför positiva (gått sönder, resulterat i massdödsfall).
    Så jag tänkte helt enkelt om ni skulle kunna tipsa en bra och lättskött mal som skulle funka i ett 110L där temperaturen kommer vara från ca 23 ändå ner till 19 grader. Har sökt med ljus och lykta men förgäves.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Fläckig pansarmal (Corydoras marmoratus) ska enligt zoopets artbeskrivning klara från 15 till 25 'C. Men jag tror inte att det är en bra ié att ha akvariet i fönstret då temperaturen varierar mycket, solljus matar algerna samt att et är stressigt för fiskarna (tänk dig chocken om en fågel flyger in i rutan).

    Kommentar

    • Twix
      • June 2015
      • 42

      #3
      Sewellia lineolata kan vara ett alternativ. Ingen mal utan en grönling som gillar cirkulation, gärna 10-15 ggr akvarievolymen.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        19-20 grader blir nog i det svalaste laget för guppy.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Jompii
          • July 2011
          • 23

          #5
          Självfallet så ska jag inte ha akvariet i fönstret utan vid/nära fönstret. Jag har inga planer på att börja odla alger
          15-25 grader för C.Paleatus stämmer nog inte, möjligen ca 20-25. Funderar lite på vildfångade C.Panda. Vildfångade ska tydligen, vad jag läst, klara av lite kallare vatten än vad akvarieodlade kan.

          Sewellia lineolata är lite av en drömfisk men de får nog tyvärr vänta lite då jag inte riktigt har den cirkulationen som den kräver (ligger på ca 9-10).

          Njah 20 grader är nog inte alltför farligt för guppys. Temperaturen kommer troligen ligga runt 21-22 stora delar av tiden men det kan som sagt ibland, om det är riktigt kallt ute, sjunka till under 20.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Som tyko skriver så lever Corydoras marmoratus i kallare vatten (ner till ca. 15 grader (och t.o.m. kallare) vintertid i Uruguay) så den klarar utan problem 19-20 grader.
            Mer frågetecken är det väl istället för om det är en egen art eller om det är en population från Uruguay av C. paleatus - dock oavsett vilket - 19-20 grader är inga som helst problem för den
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...