Allmänt om L-malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Acara
    • August 2014
    • 34

    Allmänt om L-malar

    Precis som många andra här på Zoopet har jag blivit mer och mer fascinerad av L-malar så nu när jag såg att dessa diskuterades i Bluewings tråd blev jag inspirerad att försöka få svar på några allmänna funderingar jag har haft kring L-malar.

    *Det verkar vara ganska stor förvirring både vad det gäller släkten och arter men kan man ändå säga att de flesta arter inom samma släkten har ett likartat beteende, är ungefär lika skygga, äter samma saker, gillar samma typ av vatten och inredning etc? Tänker att det kan vara bra att veta när någon rekommenderar en speciell mal men man kanske inte kan få tag på just den arten. Ska väl klargöra att jag med släkte menar tex Hypancistrus och med art tex Hypancistrus zebra.

    *Är det några släkten/arter som man absolut inte ska ha tillsammans?

    *Finns det korsnings-risk om man har olika arter från samma släkte?

    *Om man vill försöka få yngel, är det någon art eller släkte som är lättare än andra (förutom vanlig Ancistrus)?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Acara
    *Det verkar vara ganska stor förvirring både vad det gäller släkten och arter men kan man ändå säga att de flesta arter inom samma släkten har ett likartat beteende, är ungefär lika skygga, äter samma saker, gillar samma typ av vatten och inredning etc? Tänker att det kan vara bra att veta när någon rekommenderar en speciell mal men man kanske inte kan få tag på just den arten. Ska väl klargöra att jag med släkte menar tex Hypancistrus och med art tex Hypancistrus zebra.
    Ofta är det ju så att arter som är släkt med varandra också påminner om varandra. Men det kan också förekomma väldigt många olikheter inom ett släkte. Så det går inte att slå fast något som gäller för alla arter inom ett släkte.
    Men visst - de flesta Hypancistrus är skygga och gillar strömt vatten - men som sagt undantag finns det.

    *Är det några släkten/arter som man absolut inte ska ha tillsammans?
    Det handlat ju då mer om att de kanske har väldigt olika foderbeteende; en del vill ha strömmande vatten, andra inte; de kan ha olika temperaturbehov etc. Dock om det handlar om beteendefrågor så är det oftast OK även om många undantag finns (t.ex. stora och aggressiva passar inte ihop med små och fredliga).

    *Finns det korsnings-risk om man har olika arter från samma släkte?
    Ibland, ibland inte. Det kan ju variera väldigt mycket på arterna inom ett släkte, men visst risken är åtskilligt större för korsningar inom ett släkte, men även närbesläktade kan korsa sig.

    *Om man vill försöka få yngel, är det någon art eller släkte som är lättare än andra (förutom vanlig Ancistrus)?
    Rent generellt är det de mindre arterna som är lättare och speciellt då kanske Ancistrus-arterna även om det finns arter av dessa som aldrig har odlats. Sedan måste man ju då också ställa frågan hur du har tänkt odla dom - alika arter/släkten ställer ju olika odlingskrav.

    Uppmanar dig att köpa BTN-boken om L-malar av Ingo Seidel samt att kolla på www.planetcatfish.com
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      Vad säger man om det där.. Utöver vad kjell redan sagt dvs..

      Det finns så många malar att en generalisering av den karaktär som skulle vara smidig för läsaren är i princip omöjlig att göra..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      Arbetssätt...