Ancistrus ägg -när flytta dessa , när släpper hanen efter och hur fort utvecklas de?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenni_112
    • March 2014
    • 7

    Ancistrus ägg -när flytta dessa , när släpper hanen efter och hur fort utvecklas de?

    Igår morse fick äntligen mitt ancistrus par en klump fina ägg. Hanen vårdar dessa stolt.
    Nu har ju jag som de flesta många glupska viljor i mitt akvarium och funderar lite på när man kan rädda de små. Vet att hanen kommer finnas hos dom länge och vill inte störa i hans arbete. Vet även att äggen är ömtåliga för omställningar. Hur länge dröjer det tills de kläcks? Kommer hanen fortfarande att vifta på dem när de kläckta eller är det mer vakt och vård han sysslar med då? Kan man flytta dem till en liten yngel korg å ha i samma akvarium eller är ett annat kar att föredra? Hört att de är känsliga för stillastående och sketit vatten.
    Tacksam för alla tips. Alltid favoriserat malar och sett fram emot denna kull länge. Mina malar jag hade i min ungdom fick minst 3 kullar men då gick de med relativt snälla fiskar så jag behövde aldrig va nervös 😉


    Skickas från min iPhone via Tapatalk
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    #2
    Det bästa är att låta ynglen vara i grottan så länge de vill. Hanen är duktig på yngelvård. Har du inga glupska rovfiskar i akvariet brukar malyngel inte vara så eftertraktade som mat. Fast givetvis kan det försvinna en del.

    Så låt äggen och ynglen vara så kommer det en morgon att vara fullt med yngel på akvarierutan. Alternativet är att flytta ynglen till ett eget akvarium innan de flyttar ut ur grottan om du inte flyttar med hanen i grottan. Flyttar du när de är ägg riskerar du att det inte blir något eller att hanen kastar ut äggen.
    Senast redigerad av henrikl; 31 March 2014, 12:58.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

    Kommentar

    • Jenni_112
      • March 2014
      • 7

      #3
      Nu har jag bara relativt glupska saker där i. Diskusar, guramis, slöjstjärt , guldfisk. M.m


      Skickas från min iPhone via Tapatalk

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        [QUOTE=Jenni_112;1692201]Nu har jag bara relativt glupska saker där i. Diskusar, guramis, slöjstjärt , guldfisk. M.m


        då är ett yngelakvarium att föredra. Behöver inte vara stort så länge det är rent vatten och helst bra cirkulation och syresatt. Det lättaste är att flytta grottan med hanen under vatten så grottan aldrig kommer ut i luften.
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Jenni_112
          • March 2014
          • 7

          #5
          I vilket stadie kan detta göras? Helst ett akvarium å ingen yngelkorg?


          Skickas från min iPhone via Tapatalk

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #6
            Ett akvarium är enklare då malar gärna vill ha gömställen och yngel behöver mat ofta. Små helglasakvarium brukar inte kosta mycket men det beror på vart man bor i sverige.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            Arbetssätt...