corydorasyngel! hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    corydorasyngel! hjälp!

    Vi har haft corydoras sen uppstart 2006 corydoras juili och sen ifjol också några vanliga aeneus. Efter en flytt av akvariet till ett annat rum blev allihop helt röda och for runt som skottspolar. Vi studerade dem oroligt men de såg ut att må fint bara lite ovanligt ansträngda! Nästa dag upptäckte vi fullt av rom i akvariet. Jag knipsade av bladet med flest romkorn och satte ner i ett 20liters som vi gjort i ordning några dar tidigare för at starta räkburk.

    Eftr någon dag pillade jag loss en massa romkorn och la i en håv vid ytan för att kunna se bättre vad som hände. Efter några dagar kläcktes de minsta fiskar jag sett. Satte en nylonstrumpa över pumpen och sänkte vattennivån något. Först matade jag med mosad ägggula, de åt lite men mest blev det bara skräpigt. Gick till södermalms akvarieaffär och fick rådet av Janne att börja kläcka artemia. Det kom igång direkt och de 20 i håven mumsade friskt men det var svårt att avgöra om resten (okänt antal) som simmade fritt i akvariet fick i sig artemian.

    Efter ytterligare några dagar konstaterade jag att frisimmarna växte minst lika bra som de i håven. Dessutom beter de sig mer normalt simmar runt, bökar och leker i vattenströmmen. Fiskarna i håven blir stressade så fort jag visar mig så idag släppte jag ut alla i akvariet.

    AKvariefakta: 20 liter fast just nu är det bara 2/3 vatten i. Det är rätt välplanerat med mycket mossa och en städpatrull av sniglar. Byter vatten varje dag, tar från något av de större akvarierna. Bottenmaterial såna där orangea aquaclay, men jag borstade undan en del så att en tredjedel av botten är ren (där jag matar). Minipump från eheim är på timer så den är inte igång hela tiden utan ibland.

    Några frågor!

    1. När jag surfat märker jag att de flesta som förökar corydoras gör det i små plastbyttor. Nu undrar jag - hade det varit bättre? Finns det någon anledning till att många har liten mängd vatten och låg vattennivå?

    2. Vad händer med artemian om de inte äter upp den? Den dör väl antar jag och sniglarna äter väl upp den...

    3. Trots att de är jämnstora är de olika i färgen - de flesta rätt grå-genomskinliga men någon enstaka är nästan vit och ett par stycken är riktigt mörka?

    4. Vad är viktigast att tänka på? Vattenkvaliten antar jag?

    svara gärna på mina frågor och / eller berätta hur ni själva gör.
  • Uli
    • December 2008
    • 51

    #2
    Kan olika sorters corydoras korsa sig med varann?

    Det är bara 3 juili kvar så de brukar hänga i aenusstimmet fast ibland håller de sig för sig själva. Gissar att det är aeneusarna som blivit fullvuxna och förökat sig eftersom de andra vart hos oss så länge. Men jag är ändå intresserad av frågan rent teoretiskt!
    Senast redigerad av Uli; 09 February 2014, 03:13.

    Kommentar

    Arbetssätt...