korsningsrisken med slöj ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    korsningsrisken med slöj ancistrus

    Gjorde en liten utflykt till en fiskbutik i Göteborg idag. Kollade igenom ett 30 tal akvarium innan jag stod och tittade i ett kar med slöj ancistrus. Svårt att motstå när det dyker upp lite roliga malar. 4st fick följa med hem och de bor nu med 5 röda ancistrus och 5 st L-134.

    Vet någon hur stor korsningsrisken är mellan röda ancistrus och slöj ancistrus?
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om den röda ancistrusen är samma art, det vill säga en odlingsform av den vanliga ancistrusen, så förökar de sig mer än gärna med varandra.

    Var du på Trop möjligtvis?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är väl sannolikt samma "art" så korsningar kan man räkna med
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Risken är ju stor att det är likadan art i grunden. Men röda slöj ancistrus är inte fel om man skulle få.

          Jo jag var hos trop. Brukar oftast åka dit.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av henrikl
            Risken är ju stor att det är likadan art i grunden. Men röda slöj ancistrus är inte fel om man skulle få.

            Jo jag var hos trop. Brukar oftast åka dit.
            Fast det blir sannolikt inte vare sig röda slöjancistrus eller vanligt färgade ancistrus utan slöjor för att du korsar dom utan en mix som spretar åt alla håll och som inte har något värde.

            Fast visst kan man korsa - bara man behåller avkomman och inte säljer eller skänker bort dom
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Nä risken är ju stor att det inte blir något. De är små ännu så nu finns ingen risk för korsning.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Jag var också på trop idag, stod och glodde en stund på slöjancistrus... Riktigt häftiga de såg ut, men jag har redan två vanliga, och yngel som ingen vill ha, vill jag ju inte ha...

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #9
                  Bruna är så billiga och vanliga så därför blir det ingen efterfrågan på dem. När det gäller röda, albino, guld eller slöj ancistrus är intresset större.
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Är de samma art, så spelar det ju ingen roll, avkommor av olika odlingsformer gör ju inget att sälja, så länge det är samma art. Var också på Trop idag.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av henrikl
                      Bruna är så billiga och vanliga så därför blir det ingen efterfrågan på dem. När det gäller röda, albino, guld eller slöj ancistrus är intresset större.
                      Jag var ju lite orolig efter att Åheim varnat mig för "väldigt produktiva ansictrus", men Tommy sa att ancistrusmarknaden inte går att mätta "alla ska ju ha en"...
                      Så nu har jag två mindre som går i det nyuppstartade tvåhundraliterskaret, får se sedan om det är olika kön på dem överhuvudtaget...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        När var ni på Trop? Kanske var där samtidigt

                        Ancistrus är alltid säljbara, på grund av att de är hyfsat bra algätare, lättskötta, och inte blir stora som as. Bra nybörjarfiskar, så även de vanliga bruna brukar nog sälja bra.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Jag kom hem från ett sextontimmars övertidsskift kl.07:30 i morse, så jag orkade inte dit förrän vid tvåtiden...

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Jag kom hem från ett sextontimmars övertidsskift kl.07:30 i morse, så jag orkade inte dit förrän vid tvåtiden...
                            Hehe ok, jag var väl där strax efter två. Kanske såg varandra där då. Lång, smal, med skägg, och hade din son med dig?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Jajustdet, vi var och handlade guppy åt honom, och vet du vad? Precis som du trodde så verkar hans paletter acceptera dem som sällskap i 54-literskaret!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...