Varför är pansarmalar så populära?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rgolsson
    • May 2012
    • 189

    Varför är pansarmalar så populära?

    ser att det är väldigt många som har pansar malar,

    är det för ni tycker dom är fina eller finns det något syfte med dom? bra algätare eller något?
  • Grottkjell
    • February 2013
    • 21

    #2
    För min del så tycker jag dels att dom är fina.

    Tycker deras beteende rent generellt är intressant och roligt. Håller ständigt tummarna lite granna för att de ska leka (relativt lättlekta tror jag väl), har för stunden 2 små kanonsöta yngel i ett eget litet kar. Så spännande när de är i T-position och sen klämmer fast rommen mellan fenorna o sen släpper fast dem på växterna i karet.

    Dessutom är de ju jättefredliga, snälla och passar bra i alla sällskapskar, och beteendet blir ju oftast mer tilltalande då de är i ett större stim, vilket de bör vara.

    Rekommenderar dem

    Kommentar

    • rgolsson
      • May 2012
      • 189

      #3
      Okej, vilken sort rekomenderas?

      Kommentar

      • Grottkjell
        • February 2013
        • 21

        #4
        Oj, finns så många att välja bland ^^ På senast har jag kollat på de svarta aeneus: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1334&SOK=1 Tycker dom är väldigt fina, lite svårare att få tag på o något dyrare dock verkar det som (har inte haft dem själva dock så vet inte hur de är på så vis). Själva har jag och tjejen albino pansarmal, fläckig pansarmal och metallpansarmal. Samtliga 3 sorter verkar ganska tåliga, har haft ett fåtal bortgångar hos de fläckiga och metallpansarmalarna, de enda som verkar hur tåliga som helst är de albino, inte visat minsta tecken på att vantrivas *knock on wood*. Men det beror väl lite på karet antar jag, även om de flesta verkar relativt lättskötta!

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Jag tycker att Schwartzii är trevliga. Även Paleatus är trevlig, och mycket underskattad, trots att den är en av de vanligaste är den i mitt tycke en av de snyggaste corydoras.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Pansarmalar tycker jag är fina och trevliga fiskar med ett härligt beteende. I mitt 450l är det de som simmar omkring och beter sig som små "delfiner" och står för många leenden här hemma. Letar mat på botten, rör upp "skit" som sen sugs in i filtret, ligger och vilar i små grupper eller var och en för sig. Eller får "fnatt" och gör en massa cirkuskonster. Vad vore ett kar utan Pansarmalarna?
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • rgolsson
              • May 2012
              • 189

              #7
              Ursprungligen postat av Likan
              Pansarmalar tycker jag är fina och trevliga fiskar med ett härligt beteende. I mitt 450l är det de som simmar omkring och beter sig som små "delfiner" och står för många leenden här hemma. Letar mat på botten, rör upp "skit" som sen sugs in i filtret, ligger och vilar i små grupper eller var och en för sig. Eller får "fnatt" och gör en massa cirkuskonster. Vad vore ett kar utan Pansarmalarna?
              så dom bökar i sanden så den ser fräch ut?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av rgolsson
                så dom bökar i sanden så den ser fräch ut?
                De är ju definitivt inga dammsugare, men rör runt en del vilket är bra!
                Jag är helnöjd med mina Corydoras pygmaeus, som jag har åtta stytcken av! De är pyttesmå och nöjer sig inte bara med bottenskiktet utan letar också mat bland växternas blad! Ibland simmar de runt i stim som tetror gör, helfestligt!!

                Kommentar

                • rgolsson
                  • May 2012
                  • 189

                  #9
                  får nog skaffa några pansarmalar

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Det där "tetrastimmandet" högre upp i vattnet gör inte de större pansarmalarna vad jag vet, pygmaeus är de enda jag sett göra så. Angående frågan om de äter alger, så är svaret nej. Pansarmalar är ett oförargligt, och charmigt tillskott till sällskapsakvariet, och bör väl inte hållas färre än 10, ser lite roligare ut med en större grupp. Mina favoriter, av de jag har, är nog Corydoras panda, som jag har ett 20-tal av. Har även "Venezuela black", "Goldstripe", pygmaeus, septentrionalis, och Scleromystax barbatus. Den sistnämnda skiljer sig lite från Corydorasarterna, utseendemässigt och beteendemässigt. Den hålls bäst i par, eller en hane med några honor, då hanarna kan vara aggressiva mot varandra.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Det där "tetrastimmandet" högre upp i vattnet gör inte de större pansarmalarna vad jag vet, pygmaeus är de enda jag sett göra så...
                      Kanske borde jag varit lite tydligare med att det endast är pygmaeus som beter sig så, jag tycker dessutom det är svinhäftigt att de är så små att de kan "promenera" omkring på växternas blad!

                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      ...Mina favoriter, av de jag har, är nog Corydoras panda, som jag har ett 20-tal av...
                      Jag tycker också att C. panda hör till de snyggaste, men tyvärr har jag för litet kar (54 liter) eftersom de mycket riktigt bör hållas i stim!
                      Om, eller rättare sagt när jag drar igång ett av de större kommer det att bli pandor!
                      Senast redigerad av Mr Woods; 29 March 2013, 23:10.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Några andra favoriter, som liknar pandan en del, är C. melini, och C. metae.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Några andra favoriter, som liknar pandan en del, är C. melini, och C. metae.
                          Snygga var dem, men panda är snyggare!

                          C. julii hör också till mina favoriter men jämfört med pandorna måste man komma närmare karet för att se hur snygga de är!
                          Senast redigerad av Mr Woods; 29 March 2013, 23:37.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Finns några jag verkligen vill ha tag i, t.ex Corydoras robinae.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Finns några jag verkligen vill ha tag i, t.ex Corydoras robinae.
                              Mindre än panda?

                              Menade julii...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...