Ancistrusyngel dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    Ancistrusyngel dör

    Gjorde vattenbyte igår på ca 30%-40%och idag dör yngel i varierande storlek en efter en. Ska man kanske göra mindre vattenbyten?
    350 l
  • Anki L
    • August 2011
    • 606

    #2
    Plockade upp några döda idag också. Nu har jag ju väldigt många yngel i varierande åldrar men det är ju inte kul. Det är ju mest av de minsta så jag undrar hur många döda det är som man missar? Vill inte att de ska ligga och ruttna.
    350 l

    Kommentar

    • Peter1904
      • February 2003
      • 1079

      #3
      Dom kan vara känsliga mot förändringar i vattenvärdena. Kör två byten i veckan på 10-15% istället för ett på 30%.

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        #4
        Ja...det blev nog lite för häftigt i helgen
        350 l

        Kommentar

        • Anki L
          • August 2011
          • 606

          #5
          Fast jag kört små byten har det dött yngel. Förra kullen klarade ju galant vattenbyten? Enda skillnaden jag vet är att jag kör mer ljummet vatten- inte kallt. Kan det trots allt vara bättre med kallt, att det löser ur koppar med ljummet? Det är ju inte jätteljummet jag ger men det är dock inte kallt.
          350 l

          Kommentar

          • Anki L
            • August 2011
            • 606

            #6
            Jaha...gjorde vattenbyte idag och nu börjar två stackare lägga sig på botten helt kraftlösa Tror jag blir galen!!!!
            350 l

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Det är inte lätt, jag kör också alltid med kallvattenbyten utan problem, ser dom runda och fina ut om magen eller kan där vara för lite foder åt dom, jag har problem i mitt stora kar har märkt att många algätare börjar magra(jag har ju inga alger men kör med tabletter)om dom nu inte kommer åt tillräkligt med mat vet jag ju inte .
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                #8
                Nä äter gör dom för alger finns det och de större tar även tabletter. Dom dör i klasar på några dagar i olika åldrar. Nåt är det dom reagerar på men vad? Tja...nästa helg blir det kallvatten. Få se hur det går då om nu nån är kvar.
                350 l

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Misstänker nån typ av förgiftning då alla dör på samma gång nästan. Fast Corysarna tror jag är på G att börja leka!
                  Alla andra mår bra och ingen nitrit.*suck*
                  350 l

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Hur är ditt kranvatten, har ni koppar rör?
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Kul med corysarna, mina har fått lite fart igen
                      Villket kar är detta i hm har du fler än 1?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Anki L
                        • August 2011
                        • 606

                        #12
                        Nope...har bara ett kar. Det är schultzei gänget som är ystra
                        350 l

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #13
                          Ansistrus yngel är VÄLDIGT känsliga för vattenförändreingar till dom är lite över 2,5cm sen börjar dom bli tåligare... lycka till
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anki L
                            Nope...har bara ett kar. Det är schultzei gänget som är ystra
                            Ahh roligt
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Anki L
                              • August 2011
                              • 606

                              #15
                              Ursprungligen postat av solis
                              Hur är ditt kranvatten, har ni koppar rör?
                              Vet inte vad det är...får kolla upp det.

                              Ansistrus yngel är VÄLDIGT känsliga för vattenförändreingar till dom är lite över 2,5cm sen börjar dom bli tåligare... lycka till
                              Tack. Här dog även de större ynglen som var redo att flytta. Det var tre-fyra olika storlekar. De få som klarat sig hitills är faktiskt ganska små Fast nu ryker nog dom också snart...
                              350 l

                              Kommentar

                              Arbetssätt...