Vildfångade L046 upprör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Kanske jag inte håller med Kjell om det är Brasilianska regeringens fel. Visst kanske de har bristande ansvar men de stora skurkarna i det här fallet är nog exempelvis Norsk hydro.
    Nej, det är förre presidenten Lula, som ville ha ett minnesmärke efter sig, så han drev igenom en plan för modernisering av amazonas.
    Att exportera fisk till svenska akvarister för att bevara en art tycker jag är lite långsökt. Vore det inte bättre att ställa krav på Brassarna att de måste trygga de arters fortbestånd som berörs av dammbyggena?
    Jo, det vore det absolut - men vem ska ställa det kravet? Miljökonsekvensutredningen i Brasilien nämnde inte ens att det kunde bli effekter på fauna och flora i vattnet, hela debatten har uteslutande handlat om indianstammen som bor i området.

    Faktum är att dammen just nu byggs, och när den är färdig kommer inte bara L46 utan även dussintals, kanske hundratals, andra fiskarter att utrotas. De är borta inom ett årtionde.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Nej, det är förre presidenten Lula, som ville ha ett minnesmärke efter sig, så han drev igenom en plan för modernisering av amazonas.
      Vi kanske inte skall börja diskutera Brasiliansk politik här. Men Jag tror Janne som bor på plats kan hålla med om att det är Storföretag som vill utvinna bland annat Aluminium som drivit fram billig Elkraft som ett krav på att starta gruvdrift och industri. Vilket i sin tur kan vara bra både ekonomiskt och Politiskt under en kort tid.


      Ursprungligen postat av Azur
      Jo, det vore det absolut - men vem ska ställa det kravet? Miljökonsekvensutredningen i Brasilien nämnde inte ens att det kunde bli effekter på fauna och flora i vattnet, hela debatten har uteslutande handlat om indianstammen som bor i området.

      Faktum är att dammen just nu byggs, och när den är färdig kommer inte bara L46 utan även dussintals, kanske hundratals, andra fiskarter att utrotas. De är borta inom ett årtionde.
      Jag håller med dig och brottas dagligen med likartade problem. Ekonomi, försörjning och miljö och naturvård.

      Det är skrämmande hur lite folk vet om vad som finns under ytan av ett vattendrag. Man ser bara en vattenyta och i bästa fall något man kan ge folk mat ifrån.

      Det jag vill säga är att mycket av problematiken bottnar mer i okunskap än i illvilja och kanske girighet.
      Här borde vi kunna göra en hel del som Svenskar och akvarister.

      Jag jobbade med en liknande problematik under en tid i Costa Rica. Intel skulle bygga och byggde en fabrik där men kravet var bra och billig energi. Det statliga elbolaget var och är nog mycket miljömedvetna och rädda om naturen som är en inte föraktlig inkomst källa. Nå väl Biologerna la fram en stor utredning på vilka insekter, fåglar, grodor och ormar som kunde bli berörda av ett vattenkraftsprojekt med dammar osv. Detta var mycket välgjort men vid frågestunden när jag ställde frågan om hur det hela påverkade fiskarna och andra vattenlevande djur som faktiskt levde i vattnet man skulle dämma upp och torrlägga spreds en mycket pinsam tystnad i lokalen. Ingen hade tänkt på just denna elementära frågan.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av Janne E
        2004 blev H. zebra klassad som en hotad art och exportförbud infördes av denna art. Anledningen var överfiske till akvariehobbyn, från att ha fångats i flera tusental per vecka under säsong (ca 6 månader) under 90 talet blev det helt enkelt för mycket, under de första åren på 2000 talet var den siffran i hundratal istället. Ingen annan anledning, klassningen som hotad baserades på den verkliga fångsten och klagomål från lokala fiskare som inte längre kunde leva på att fånga H. zebra... de flesta gick tillbaka till guldutvinning som de arbetade med innan de fångade malar.

        Den illegala handeln med arter som ej är tillåtna för export från Brasilien är ett stort bekymmer, både för naturen och branchen.

        Damm-byggena är ett annat hot för de arter som är endemiska i de områden som drabbas, om inte illegalt fiske utrotar H. zebra kan denna art fortfarande ha en möjlighet att överleva i naturen (det vet vi inte förrän efter dammen är byggd) i någon utav de 4 lokaliteter man känner till.
        Tackar för din sak kunskap. Som alltid vederhäftigt och koncist.


        Ursprungligen postat av Janne E
        Det finns sådana planer sedan några år tillbaka, men Brasiliansk lagstiftning för arter som är listade som hotade försvårar eller till o med gör det omöjligt med sådana projekt. Det finns ett visst samarbete med universiteten men i liten skala, en ny myndighet i Brasilien som skapades förra året är en ljuspunkt och kanske redan nästa år ett antal projekt kan starta.

        Mvh Janne
        Kanske man kunde få till något genom att kopla ihop Mexico och Brasilien? Vi kan ta detta på PM eftersom det har mycket lite med den här tråden att göra.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #19
          Ursprungligen postat av Azur
          Nej, det är förre presidenten Lula, som ville ha ett minnesmärke efter sig, så han drev igenom en plan för modernisering av amazonas.
          Hmm, vilket minnesmärke att lämna efter sig, man blir känd som den som förmodligen utrotade en massa arter i Amazonfloden, för att man ville "modernisera" Nå´t så´nt skulle i alla fall inte jag vilja lämna efter mig. Skulle snarare kännas som att man hjälpt till att förstöra den enda riktigt stora gröna lungan som finns kvar på jorden.

          Är det inte lite hyckleri? Det är förbjudet att exportera en mal av oro att den ska utrotas, men det är tillåtet att bygga en stor ful damm, som utrotar många andra arter. Människan kommer att upptäcka den hårda vägen att pengar inte går att äta.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Hmm, vilket minnesmärke att lämna efter sig, man blir känd som den som förmodligen utrotade en massa arter i Amazonfloden, för att man ville "modernisera" Nå´t så´nt skulle i alla fall inte jag vilja lämna efter mig. Skulle snarare kännas som att man hjälpt till att förstöra den enda riktigt stora gröna lungan som finns kvar på jorden.

            Är det inte lite hyckleri? Det är förbjudet att exportera en mal av oro att den ska utrotas, men det är tillåtet att bygga en stor ful damm, som utrotar många andra arter. Människan kommer att upptäcka den hårda vägen att pengar inte går att äta.
            Nja - är vi så mycket bättre här. I Sverige så lobbas det hårt för att vargen skall utrotas och den jagas också.
            I Brasilien så är i alla fall "tanken god" - dvs människorna behöver energi och om de som bor i Brasilien är likadana som vi i Sverige - så tror jag att de flesta skiter i att ett antal med fiskarter utrotas om, de istället får mer energi.

            OM detta projekt skall stoppas så krävs det en massiv opinion emot annars är nog risken stor att det kommer att genomföras. Det var ju t.ex. väldigt få svenskar som ens orkade skriva under namnuppropet mot bygget som jag har lobbat för här på Zoopet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja - är vi så mycket bättre här. I Sverige så lobbas det hårt för att vargen skall utrotas och den jagas också.
              I Brasilien så är i alla fall "tanken god" - dvs människorna behöver energi och om de som bor i Brasilien är likadana som vi i Sverige - så tror jag att de flesta skiter i att ett antal med fiskarter utrotas om, de istället får mer energi.

              OM detta projekt skall stoppas så krävs det en massiv opinion emot annars är nog risken stor att det kommer att genomföras. Det var ju t.ex. väldigt få svenskar som ens orkade skriva under namnuppropet mot bygget som jag har lobbat för här på Zoopet.
              Mycket bra skrivet Kjell, TACK!
              Bara lite tillägg.

              Skall vi låta folk som bor i de länder där flertalet av våra fiskar kommer ifrån leva i fattigdom och missär bara för att vi i Sverige skall kunna dåna runt i våra V70, och köra slit och släng som om det inte fanns någon morgondag.

              Eller har vi i västvärlden rätt att kritisera exempelvis Brasilien när det är vår skit deras djungel skall ta hand om?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #22
                Kjell,
                OT Finns det någon Vargtråd här på zoopet? Om inte är det OK att starta en?
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1027

                  #23
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Kjell,
                  OT Finns det någon Vargtråd här på zoopet? Om inte är det OK att starta en?
                  Du startade själv en i våras....

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Nu kommer jag ihåg!

                    Ursprungligen postat av stefanr72
                    Du startade själv en i våras....
                    Skrattar o f-n. Gaggiga gamla gubbar du vet!

                    Edit> Det var ju mitt försök till blog! Men jag begrep mig aldrig riktigt på hur en sån funkar.
                    Senast redigerad av bossep; 10 October 2011, 18:05. Anledning: Lite tillägg
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nja - är vi så mycket bättre här. I Sverige så lobbas det hårt för att vargen skall utrotas och den jagas också.
                      I Brasilien så är i alla fall "tanken god" - dvs människorna behöver energi och om de som bor i Brasilien är likadana som vi i Sverige - så tror jag att de flesta skiter i att ett antal med fiskarter utrotas om, de istället får mer energi.

                      OM detta projekt skall stoppas så krävs det en massiv opinion emot annars är nog risken stor att det kommer att genomföras. Det var ju t.ex. väldigt få svenskar som ens orkade skriva under namnuppropet mot bygget som jag har lobbat för här på Zoopet.
                      Mer energi har vi ingen större nytta av när vi förstört naturen, och därmed förstört för oss själva. Människan tycks göra allt för att glömma att vi är en del av naturen, och det vi gör mot den, gör vi även mot oss själva. Och det med vargen, don´t get me started Den frågan visar ju verkligen hur okunnig och egoistisk människan är. Världsmästare på att inte tänka längre än näsan räcker också, snabba pengar verkar vara allt som gäller. Världens snällaste apa kallade de människan i ett vetenskapsprogram, tillåt mig fnissa...
                      Senast redigerad av Shepard; 10 October 2011, 18:42.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...