Hur hjälper jag min ancistrushane att inte dö av stress nu efter yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millancolin
    • July 2007
    • 52

    Hur hjälper jag min ancistrushane att inte dö av stress nu efter yngel?

    I Torsdags förra veckan lade min Ancistrushane ägg i sin grotta. Har fläktat flitigt och imorse såg jag några yngel (ganska stora) när jag lyste med ficklampa in i grottan. Det har hänt mig en gång tidigare att en hane lagt ägg, men han dog i samma stund som ynglena blev frisimmade. Kan jag på något sätt undvika att det händer igen?
    Han har inte ätit på en vecka och jag får ta bort maten för att undvika dålig vattenkvalite, så nu har jag inte provat gett på någon dag. När kan jag börja mata honom och ynglena? Börjar han äta igen efter två veckor när ynglena tar sig ur grottan eller kanske skulle jag försöka peta in något i grottan eller stressar jag honom ännu mera då?
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    #2
    Har själv haft liknande problem men för mig hjälper det att jag lägger maten precis utanför grottan, då brukar han våga sig ut, gärna precis innan släckning också.

    Et tips är också att du tar bort grottan så fort ynglen börjar simma fritt och låter hanen äta upp sig i ett par veckor annars kommer de igång direkt igen, om du nu har hanen och honan i samma kar.

    Lycka till,
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Men hanen lägger väl inte ägg?

      Hoppas att det löser sig, constantine verkar ha kloka tips

      Kommentar

      • Millancolin
        • July 2007
        • 52

        #4
        Constantine: Jag ska prova ikväll innan släckning lägga en tablett och zuccini alldeles utanför grottan, så hoppas jag han äter. Hanen och honan går inte i samma kar just nu, och ska låta dom vara separerade ett tag efter som du sa så han får äta upp sig! Hoppas han överlever, men han är ganska stor, känns som dom större har lite mer att ta av eller vad man ska säga!

        Vanish: Haha, inte? :P Nä jag såg det efter att jag postat hur tokigt jag skrivit men skulle iväg till jobbet så jag brydde mig inte om att ändra!

        Kommentar

        Arbetssätt...