Gibbiceps 20 cm hur få upp ur akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Gibbiceps 20 cm hur få upp ur akvariet?

    Hej,

    Jag har en 20 cm segelfenspleco som borde hitta ett annat hem. Jag har lagt ut den på blocket men får ingen respons. Den har växt kraftigt, från årsskiftet har den fördubblats i längd. Gud allena vet var den kommer sluta i längd.

    Nu min fråga: hur får jag upp den ur akvariet? En vanlig håv känns för liten, dessutom fick jag kämpa för att få fatt på den när den skulle över till detta akvarium, då var den 10 cm...

    -Köpa större håv?
    -Ska jag försöka fånga den dagtid eller nattetid? Den sitter i ett konstgjort berg hela dagarna och kommer ut ca 30 minuter efter automatsläckning.
    -Vilken butik i Stockholm tar emot såna där bjässar?

    Tacksam för råd.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    köp större håv.

    du får la ta ur inredningen i karet. om jag ska fånga nån fisk av nån anledning får jag tillsuta ta upp allt ur karet. ( så därför aå tar jag adlrig ur nån fisk)

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Akvarielagret kan ta emot den.

      Aargh, nu såg jag vad en sån fisk kostar i butik, typ +500 kr. Känns surt att bara behöva lämna bort den. Kanske skulle man köpa större akvarium ändå...
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Synd att du frågar i dag, hade du frågat förra veckan hade jag sagt att du skulle sälja den på Bollis auktion i lördags.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Oh tack, nu känns det mycket bättre plötsligt.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • sofiemedg
            • March 2010
            • 98

            #6
            om du kan lyfta upp berget lätt, och utan att han får panik och simmar ut. kan du lägga i en större burk, precis brevid, lyfta upp berget försiktigt och sedan hälla i honom i burken och sedan ta upp honom
            89

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Tack Sofie, det var ett bra tips. Jag har en yngelkasse som han möjligen skulle kunna fångas i om jag håller under berget. Transport i hink med lock sen. Ett problem är att han (eller hon) blivit så stark nu att jag är rädd om han sprätter iväg och ramlar i golvet. Då är det nog godnatt. Skulle tro att han väger en del nu också.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • sofiemedg
                • March 2010
                • 98

                #8
                du är säkert starkare - det gäller bara att vara snabb. yngelkassen funkar säkert, men tror h*n håller sig lugnare om h*n får stanna i vatten under flytten från akvarium till transportlåda. typ en urtvättad glasslåda kanske funkar, eller en mindre plasthink. dom är ju iaf stabilare än en glassburk..
                89

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Man kan använda dubbla sopsäckar i en frigolitlåda eller kartong.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Äh, en 15 liters hink med tight åtsittande lock måste väl funka för transport? Även Simbi i Sickla kunde ta emot (utan betalning dock). Fast de tyckte den kunde gå kvar ett tag till, största problemet är växterna som far all världens väg där den bufflar sig fram.
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • Jerka_R
                      • October 2005
                      • 43

                      #11
                      Jag kan befria dig från din gibbi så slipper du åka iväg med den om du vill. Det finns ett bra hem åt honom här. Jag har en stor frigolitlåda för transport i såfall. Hojta bara till.

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Jerka u got mail.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...