Ancistrus får inte ha maten ifred, tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Ancistrus får inte ha maten ifred, tips?

    Min ancistrushona får inte ha maten ifred nu när jag bytt till större kar och tre guldguramis flyttat in. Jag har valt ut en plats nära den grotta hon oftast befinner sig i under dagen, där jag lägger hennes tabletter på kvällen.
    När guramisarna och tetrorna åt upp maten, så provade jag att lägga IN maten i grottan (ett skeppsvrak), där är gott om plats. Men en av guramisarna simmade efter en stund in och ägnade sedan en lång stund åt att simma in och ut för att äta upp maten.
    Jag har inte längre några alger (tack vare bl.a. gödning och kol!) så ancitrusen behöver verkligen sin mat. Hon har t.o.m. varit ute dagtid en gång senaste veckan.

    Jag ser också på min kinesiska guldalgätares beteende att det är ont om alger, men hon delar gärna kokt morot med äppelsnäckorna.

    Har någon erfarenhet av detta? Tips och råd?

    Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #2
    Mina är framma dagtid mest hela tiden nu. Jag blev lite bekymrad det var för de var hungriga, men de är lindrigt intresserade av vad jag lägger ut, utan verkar mest bara blivit mer 'sociala'/mindre skygga.

    Här snor alla fiskarna (neontetra, guppy, platy) av algtabletterna även om man lägger ner dem på natten, så jag brukar lägga en avledande tablett någonstans, som fiskarna kan slåss om. Sen lägger jag en algtablett i närheten av där malarna gärna är. Men inte alltid malarna rör dem fast jag 'tycker' de borde vara hungriga. Samma sak när jag lägger ner zucchini, malarna kan snutta på glaset och roten och allt möjligt utom den. När de ÄR hungriga då är de där direkt, och nåde den fisk som försöker komma och bråka.

    Så kanske din hona inte är så hungrig? Men prova lägg ½ - 1 algtablett åt fiskarna, och sen en vid/i grottan åt ancistrusen, och så kanske ge t ex zucchini eller liknande - då borde du vara säker på att hon får mat om hon vill det.

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Vet inte om det hjälper men du kan ju pröva med de maltabletter som går att fästa på rutan Kommer inte ihåg märket på den nu men det har de säkert på din lokala butik

      /Tommy

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Prova att mata när det mörkt, malar är nattaktiva.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          Tack för tipset att mata först när det är mörkt! DET ska jag prova ikväll
          Tack alla andra för goda råd och tips och ny kunskap, det uppskattas mycket.

          Mvh, Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • Fischy
            • February 2011
            • 137

            #6
            zuchini är jätte bra för andra fiskar än malar brukar intte gilla det. stick igenom en sked i zuchinin och se till att den sitter fast. då sjunker zuchinin

            Kommentar

            Arbetssätt...