Lek på Venezuela Black

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    Lek på Venezuela Black

    Blev toklycklig idag när jag plötslig såg romkorn på glaset och några växter. Det är mina Venezuela black som leker för andra gången.
    Såg i morse att det kunde vara lek på gång eftersom en hona simmade ner och upp, ner och upp, gång på gång.
    Några timmar senare är hon i full gång att leka. Hann inte få fram kameran utan tittade istället.
    Hon hade en sex-åtta romkorn mellan analfenorna, simmade runt och letade efter bästa platsen. Sen lade hon rommen som klistrade fast med en gång. Den mindre hannen simmade efter. Nu har de slutat, men jag misstänker att det kan vara en paus också.

    Tetrorna har inte rört rommen än, men mitt blivande nanokar har hastigt gjorts om till yngelkar.
    Den här gången ska jag ha få upp fler yngel än förragången, då jag gjorde alla misstag som tänkas kan. Tre yngel blev det den gången, nu ska det bli trettio, minst!!!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Lycka till - fast tetror kan vara riktigt jäkliga på rom om de får chansen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Fram med rakbladet och skrapa rom från rutorna, kvinna! Vad väntar du på?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Jag bokar 20st redan nu
        Checking out...

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Såja,såja, det är skrapat och rakat, lugn, gôtt fôlk!

          Har lagt mellan 50-70 romkorn i en sådan där nätkasse. Förra gången de lekte- sommaren 2009- lekte de flera dagar efter varandra, så det ska bli spännande att se om de gör det nu också.
          Då hade jag rom och sen yngel i en vit liten hink på köksbordet med en syresten i. Sög ren botten från slem varje dag och gjorde ett litet vattenbyte varje dag. Vattnendjupet var väl 3 centimeter.
          Tyvärr klarade de inte av nykläckt artemia utan en stor del dog i första kullen. Därefter hade jag bara andmat i hinken, som jag böt varannan dag. Då gick det mycket bättre.

          Problemet nu är ju att det är mycket kallare, särskilt om natten, så jag tror att det lir svårt att ha dem på samma sätt. Jag har en 25 liters burk som jag kan ha dem i, men ska jag ha så mycket vatten att jag ´kan ha värmare i blir det nog för jobbigt för dem att äta.
          Tips??

          Tror förresten att de blir lagom klara till Bollis höstauktion i slutet av september.......och då blir de dyra
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Varför skulle det bli jobbigt för dom att äta? men mitt tips är att göra något typ en hållare av ståltråd eller något som håller fast din burk i karet så får dom värme från karvattnet istället.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Jamen, jag vet inte varför, men eftersom de dog efter artemiaprotionen så utgår jag från att det finns ett samband.
              Nu ligger rommen in en yngelkasse av nät, och så har jag satt en Fluval 1+ bredvid så att det blir bra sprutt på cirkulationen i den.

              När gerdu dina ybgel mat och vad? Berätta så jag kan lyckas bättre den här gången!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Jag ger lite mat dagen efter dom kläckts och jag ger artemia nauplier till mina.
                Har du fiskar i samma kar som nätkassen är i? isåfall finns det risk att dom blir uppätna utifrån beroende på villka fiskar du har där.
                Vet att många har fött upp i nätkasse men jag vet inte hur det gått för dom det jag tänker är att maten kanske faller igenom nätet när det är så smått har som sagt ingen erfarenhet av att föda upp dom i nätkasse.
                Som en pansarmalsodlare sa till mig när jag hade bekymmer med mina venezuelas orange yngel som bara dog efter några dagar varje gång.
                Han sa oftast så är det något fel på vattnet när dom bara dör hela tiden, tror jag hade för lågt ph just då så detta verkar stämma ofta.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Hade gärna bytt några venezuelas orange mot några black grattis till leken och lycka till med odlingen hoppas verkligen att dom klarar sig
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Hur har det gått med äggen?
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Utmärkt, bara några få som är obefruktade. Har lagt dem i en hel plastburk som hålls nere i stora karet av rampen. Går kanon att städa botten. Har glömt hur lång tid det tog att kläcka den, men 5-6 dygn om jag minns nåt alls.

                      Venezuela Orange, är det samma som C. aeneus 'orange stripe' ?
                      Det är lite märkligt att jag får lek på mina när andra har svårt att få dem att överleva ens. vet inte vad jag gör som är rätt, men kul är det.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Ett stort grattis, Mumin. Jättespännande.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Nej här är ett kort på dom, har även orange stripe eller redstripe där jag köpte dom i åled men dom har jag inte fått lek på vad jag vet inte alltid man hittar äggen från alla, alltid lika spännande att se vad det är för yngel i äggen men det dröjer lång tid tills dom är stora nog för att se.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: P1160286.jpg
Visningar: 2
Storlek: 121,6 KB
ID: 2131502dessa är ynglingar så dom är inte vuxna men ser likadana ut dom 2 till vänster då
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Otroligt läckra!!! Kan nog tänka mig ett byte, om det går vägen vill säga.
                            Är det en habrosus som sällskapar därtill höger?
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Tycker också det, dessa är lättlekta med iallafall mina.
                              Det är rätt det är habrosus som sällskapar.
                              Hoppas det går vägen för dig, dina och mina är ganska sarlika och för mina tar det 2-3 dagar för äggen att kläckas men som sagt så skilljer det sig från sort till sort.
                              SKriv gärna hur det går detta med att odla pansarmalar är min passion.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...