Fet otocinclus - är det ett äggläggningsrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Fet otocinclus - är det ett äggläggningsrör?

    Meckade lite med stenarna i karet idag och ut for en stor otocinclus som jag inte sett till på ett tag. Hon har alltid varit stor i storleken men aldrig tjock - och nu är hon ju typ klotrund. Såg även en flärp på magen - är det ett äggläggningsrör?

    Har inte sett något som helst lekbeteende, de håller sig mest gömda.

    Ursäkta de dåliga bilderna men min kamera är på upphällningen och vill inte alltid.
    Bifogade filer
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Kul!!! Om magen växer och i stort sett blir helgul är det definitivt ägg på G! Nog tycker jag det ser ut så. Har några ottosar själv som med jämna mellanrum får magarna fulla med ägg. Har inte bilder i denna datorn men ska försöka posta senare. Har surfat runt mycket på utländska sidor, om magen sväller utan att vara gul är det förmodigen tecken på sjukdom, men som sagt bir den gulare för var dag är det ingen tvekan. Till slut kan man se äggen med blotta ögat för de blir så stora. Mina brukar bli riktigt glupska och bara äter och äter mest hela tiden. Riktiga "crawings".
    Senast redigerad av Dexter; 21 January 2011, 14:14.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Ursprungligen postat av Dexter
      Kul!!! Om magen växer och i stort sett blir helgul är det definitivt ägg på G! Nog tycker jag det ser ut så. Har några ottosar själv som med jämna mellanrum får magarna fulla med ägg. Har inte bilder i denna datorn men ska försöka posta senare. Har surfat runt mycket på utländska sidor, om magen sväller utan att vara gul är det förmodigen tecken på sjukdom, men som sagt bir den gulare för var dag är det ingen tvekan. Till slut kan man se äggen med blotta ögat för de blir så stora. Mina brukar bli riktigt glupska och bara äter och äter mest hela tiden. Riktiga "crawings".
      Åh tack för svar!

      Min första tanke var att den är sjuk, men det såg inget sjukt ut runt flärpen och den såg pigg ut. Hoppas, hoppas att den är "gravid" När har de äggläggningsröret framme?

      Jag har inte märkt några crawings för mina är mest nöjda, kommer fram och käkar gurka eller suzzhini på natten men det ser ju inte jag.

      Vore jättekul om du postar bilder!!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja nog är det en könspapill, men om det är en hanlig eller honlig vet jag inte. Otocinclus-honor som är på gång att lägga ägg brukar vara mycket tjockare än så där.

        Det är mycket ovanligt att Otocinclus leker i akvarium, men det händer, och när de väl kommer igång brukar de fortsätta. Det finns en kille på Planetcatfish vars otton förökar sig som guppies, men det är unikt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          Här är en amerikansk tråd som behandlar ungefär samma ämne; http://www.plantedtank.net/forums/fi...nant-sick.html. Bilden på otton som är tagen från sidan är snarlik hur din otto ser ut.
          Senast redigerad av Dexter; 21 January 2011, 17:36.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            #6
            En av mina ottosar blev rätt tjock också, såg ut lite som om den svalt en liten kula eller något, tyvärr dog den sedan Mina andra ottosar verkar må bra iaf så tror inte det var en direkt sjukdom iaf.

            Kommentar

            • vickson
              • May 2010
              • 760

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Ja nog är det en könspapill, men om det är en hanlig eller honlig vet jag inte. Otocinclus-honor som är på gång att lägga ägg brukar vara mycket tjockare än så där.

              Det är mycket ovanligt att Otocinclus leker i akvarium, men det händer, och när de väl kommer igång brukar de fortsätta. Det finns en kille på Planetcatfish vars otton förökar sig som guppies, men det är unikt.
              Tack för ditt svar! Jag hoppades på att du skulle hitta hit, har sett dit i lite oto-trådar.

              Könskapill säger du? Ser de lika ut hos honor och hanar alltså? När har de den där papillen framme (tänkte om det är enbart när de ska.. ja vad det nu är de ska göra eller om de har den framme under lek och så?

              Jag vet att det är ovanligt så jag har inte haft en tanke på att de skulle leka. Trodde först att den ätit för mycket eller var sjuk tills jag hittade den där lilla "flärpen".

              Den här otosen har jag inte sett på ett tag så jag blev förvånad när jag fick se henne (om det nu är en hon) igen och hon var så fet. Första månaderna var mina otosar alltid framme men när jag skaffade 3 till (hade 5 från början) började de dra sig undan och nu syns de knappt aldrig. Så det är svårt för mig att se om de har något lekbeteende direkt.

              Ursprungligen postat av Dexter
              Här är en amerikansk tråd som behandlar ungefär samma ämne; http://www.plantedtank.net/forums/fi...nant-sick.html. Bilden på otton som är tagen från sidan är snarlik hur din otto ser ut.
              Tack! Ja den är väldigt lik min.

              Ursprungligen postat av Narien
              En av mina ottosar blev rätt tjock också, såg ut lite som om den svalt en liten kula eller något, tyvärr dog den sedan Mina andra ottosar verkar må bra iaf så tror inte det var en direkt sjukdom iaf.
              Det var det som var min första tanke, då jag haft ett dödsfall för några veckor sedan. Men så såg jag den där flärpen som såg ut som ett äggläggningsrör eller nåt och då kom jag på att jag kanske haft sån tur att den var på gång med annat än att vara sju.

              Bara att vänta och hoppas.

              Kommentar

              • Dexter
                • December 2009
                • 984

                #8
                Lite suddig bild på planetcatfish på en hona som sägs vara "gravid"; http://www.planetcatfish.com/catelog...&image_id=5744
                /Dexter

                75 liter mix, 220 liter mix

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dexter
                  Lite suddig bild på planetcatfish på en hona som sägs vara "gravid"; http://www.planetcatfish.com/catelog...&image_id=5744
                  Haha, vilken rulting. Min såg man inte så mycket underifrån men däremot från sidan. Vore det inte för den lilla könsflärpen skulle jag vara väldigt rädd att hon/han är sjuk, men man brukar väl inte häva fram könet när man mår dåligt. :-)

                  Kommentar

                  • Dexter
                    • December 2009
                    • 984

                    #10
                    Mina bilder är inte direkt de skarpaste
                    och så låser sig mapparna med bilder på datorn hela tiden. Hann ladda upp en . Får återkomma med någon till.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Ägg.Hjärtan 5769.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,0 KB
ID: 2130957

                    Själv har jag surfat runt som en galning på utländska sidor, finns ju så lite på svenska, och jämfört med de bilder jag hittat och är nu helt övertygad om att våra honor verkligen går med ägg. Att alla som vi köpt, de första i mars 2010, fortfarande lever, talar för att de trivs bra. Maken är helt övertygad om att han sett ottoyngel men tyvärr har vi aldrig fått se någon växa upp. De delar ännu så länge kar med både räkor, tetror och Guppys. Har länge pratat om att ge dem bättre förutsättningar i ett ensamt kar och snart ska det minsann ske.
                    Senast redigerad av Dexter; 21 January 2011, 18:31.
                    /Dexter

                    75 liter mix, 220 liter mix

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dexter
                      Mina bilder är inte direkt de skarpaste
                      och så låser sig mapparna med bilder på datorn hela tiden. Hann ladda upp en . Får återkomma med någon till.

                      [ATTACH]41470[/ATTACH]

                      Själv har jag surfat runt som en galning på utländska sidor, finns ju så lite på svenska, och jämfört med de bilder jag hittat och är nu helt övertygad om att våra honor verkligen går med ägg. Att alla som vi köpt, de första i mars 2010, fortfarande lever, talar för att de trivs bra. Maken är helt övertygad om att han sett ottoyngel men tyvärr har vi aldrig fått se någon växa upp. De delar ännu så länge kar med både räkor, tetror och Guppys. Har länge pratat om att ge dem bättre förutsättningar i ett ensamt kar och snart ska det minsann ske.
                      Vilken spännbuk, haha. Tack för bilden! Kul att ni får så mycket lek på era otosar. Du postar väl en tråd sen hur det går - med bilder på småotosar så klart. :-)

                      Kommentar

                      • vickson
                        • May 2010
                        • 760

                        #12
                        Hittade en kardinaltetra med bukvattensot idag så det är nog stor risk att det är det trots allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...