Hur känsliga är långsträckta pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zsara
    • January 2009
    • 49

    Hur känsliga är långsträckta pansarmalar?

    Jag har ett 180 liters kar med tre skalarer, två långsträckta samt en eldstjärt. Skalarparet har fått för sig att leka (igen) och nu för första gången har de lyckats behålla äggen över natten! Det skulle ju vara väldans kul om de lyckades driva upp ynglerna, men jag är lite rädd för att de andra fiskarna ska äta upp ynglerna (om det nu blir några). Min ena mal är en stor donna som jag tror är rätt gammal. Hanen är mer pigg och på alerten. Klarar de en flytt till ett annat kar? Alltså, två långsträcka, en skalar samt en eldstjärt behöver flyttas ifall det blir yngel. Har ett kar uppdelat där ena delen är ca 100 liter som jag funderar över om de kan bo i tillsvidare, där finns det ett stort gäng paletter, svärdbärare och mollys på uppväx. Problemet är att det karet precis blivit medicinerat för 1-2 veckor sedan då paletterna inte mådde bra, det verkar lugnt nu men jag är ändå orolig ifall de långsträckta skulle bli dåliga av detta. Har ett väldigt blandat sällskapskar på 160 liter, finns allt möjligt däri. Vanliga metallpansarmalar, fläckig pansarmal, tetror, rasboror, mollys, svärdbärare etc.. Vill helst inte släppa i dem där, jag kommer aldrig få tag på dem igen eftersom hela karet är väldigt växtbevuxet. Sista utvägen är ett 37 liters. Men det känns väldigt snålt tilltaget för så stora fiskar :S Eller, haha, att köpa ett nytt större kar! Får passa på medans sambo är borta några dagar!! Men vadfan, vart tar mina styckesindelningar vägen!? Det går ju inte att läsa när det blir så ihoptryckt!
    Senast redigerad av Zsara; 06 August 2010, 15:40.
    1x180L, 9x96L______________________________
Arbetssätt...