Sturisoma aureum ligger på ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • drd
    svarade



    Skippa botten material helt istället för det jag har här i
    Stoppa ner nån liten ancistrus istället, typ nån liten 3 cm´s

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    När dom är nära kläckning så tar du ett rakblad och skär loss hela romkakan och stoppar ner den i ett litet yngelakvarium.
    Sök i trådarna om hur jag gjorde när jag drog upp yngel förr
    Hade 3 såna guppyyngelkassar med varsitt litet luftdrivet billifilter som pumpade in friskt nytt vatten i yngelkassen och försåg dom små med friskt vatten hela tiden.
    Ska se om jag hittar nåt gammalt kort om hur jag hade det.
    Eller så kanske det kan finnas ibland mina foton Nubi

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av Mumin
    Dräggel, dräggel, vill ha med!!!
    Hihi!
    Pappa mal är JÄTTE duktig!! han vek inte undan från sina ägg när jag kom med håv och fångade in honom. (tvungen att stänga ner 225l. Köparen kommer imorgon)
    Och så vart jag orolig att pappamal inte skulle simma tillbaka till äggen i 160l. Icke sa nicke, hans pappakänslor är jätte starka för det första han och mammamal gjorde var att spana på pumpen och sen satte han sig där och började fläkta

    Pumpen är inte igång, den får stå där så pappamal blir glad. Han har ju sina ägg på pumpen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01831.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,5 KB
ID: 2118862

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Micke: Kan underlätta att köpa ett lekande par Jag fick köpa ett lekande par av en tjej som tröttnade på att de jämt och ständigt la ägg och fick yngel på de.

    vad ska jag göra, ska jag ha de i 160l tillsammans med ancistrusarna och glupska Gobi, ska jag flytta ynglerna till 40l och ha de där? När ska äggen plockas bort??


    60l är nu uteslutet, där bor Borellisarna och khuli ålar.

    Lämna en kommentar:


  • drd
    svarade
    Jag har dragit upp ett gäng olika kullar av mitt gamla lekpar aureum och varje gång är det samma bök
    Dom små nykläckta ynglen har pyttesmå munnar och ger sig helst på förvälld sallad eller förvälld zuchini här.
    Först när dom är 3-4 veckor så börjar dom leta sig efter gröntabletter.
    Man får byta salladsblad varje dag och se till att vattenvärdena är perfekta annars stryker dom lätt med.

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Dräggel, dräggel, vill ha med!!!

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Jag har också ett Sturisomapar, tyvärr har jag inte sett några ägg än, men det satt en del små yngel på rutorna i akvariet i affären. Nå´t särskilt man kan göra för att få dem att leka?

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Ursprungligen postat av pontulf
    Inga billiga fiskar detta!! Hoppas många av dom överlever!
    Alltid ett plus om man lyckas få yngel på de

    Lämna en kommentar:


  • pontulf
    svarade
    Inga billiga fiskar detta!! Hoppas många av dom överlever!

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Broddan
    svarade


    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    startade ett ämne Sturisoma aureum ligger på ägg

    Sturisoma aureum ligger på ägg

    Jag har ett lekande par av Sturisoma aureum som nu ligger och fläktar för andra gången. Samma plats som första...på pumpen

    Äggen fanns inte där fredag morgon. Misstänker att äggen la nångång mellan fredag och lördag för lördagskvällen fann vi dem.

    Jag vet att dem är mkt känsliga (ynglerna) mot nitrit och vill ha väldigt strömt i karet. Har ett 40l och ett 60l. frågan är vad som är bäst att ha de i.
    Har lyckats dra upp Röd ciklid yngel som varit 2 dagar gamla i 40l, men aldrig malar!

    Funderingar:
    Gör jag rätt i att fylla karet med 225l och fitergojs och sen slänga ner äggen när de är 4-5 dagar gamla? Sak pappa mal följa med?

    Ska jag slänga ner grenmalarna nu i 60l tillsammans med pumpen som äggen sitter på??

    Ska jag plocka bort äggen NU, eller vänta til dag 5 och plocka bort då?
    Ska jag ha de i 60l med eller utan malar eller bara äggen i 40l??

    Svara snabbt har 5 dagar på mig innan äggen kläcks.

    Bilder på malarna finns:
Arbetssätt...