ancistrus yngel- vad gör jag nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LillensMamma
    • October 2008
    • 45

    ancistrus yngel- vad gör jag nu?

    Hej har två ancistrusar tillsammans med mina sjöjisar och såg nyss att jag har ett gäng yngel, vad kan jag göra nu under helgen för att flodhästarna inte ska käka upp dem tills jag kan ordna ett nytt akvarium till dem? (Eller är det ens någon ide? Hur ofta leker de?)
    Vet inte när de kan ha kommit, de är typ 2-3mm, har egentligen inte haft någon "bebisambition" så jag har inte koll på hur de förökar sig även om jag har sett att de varit en av vardera kön...

    Fakta och tips och råd mottages tacksamt!
    Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nog lättare att flytta Slöjstjärtarna.
    Har ett par börjat leka så gör de sedan detta med ca 4-6 veckors mellanrum beroende på lite olika faktorer. Detta håller de på med en tid, kanske 5-6 kullar för att sedan gå in i en viloperiod som kan vara ganska länge, och det behöver de.
    Hur många kullar och hur långt mellan beror som sagt på olika faktorer, så dra inte en generell gräns på detta utan det kan bli lite vad som helst...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LillensMamma
      • October 2008
      • 45

      #3
      Hmmm... Flytta slöjisarna blir nog lite svårt... Har bara ett stort kar och det behöver de, tänkte mer om jag kunde hitta ett litet begagnat i närheten till turturduvorna Får väl se om några små överlever då!
      Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Bara du har lite grottor, rötter och stenar så bör något yngel klara sig, sedan är de nog ganska tråkiga att tugga på efter ha vuxit på sig någon vecka, och då får de troligen vara ifred.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • LillensMamma
          • October 2008
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          sedan är de nog ganska tråkiga att tugga på efter ha vuxit på sig någon vecka, och då får de troligen vara ifred.
          Ha ha! corrysarna får fyllas på lite då å då, brukar hitta de på botten utan stjärt! Brutala matvrak!
          (Lite OT men ändå)
          Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

          Kommentar

          • Bänke
            • October 2009
            • 52

            #6
            Lägg ner en rot som du satt fast någon växt på så ha de bra skydd. Vi lyckades hur som helst plocka upp ganska många av vår första kull ancistrus ur vårat 222kar. Dock tock det ganska mycket tid och tålamod innan man hade fått upp en 10 stycken. Sedan la vi dom i ett plastkar med syrepump och en rot+grotta. Se till att de får lite algtabletter så har du snart fått upp de i lite storlek.

            Kommentar

            • LillensMamma
              • October 2008
              • 45

              #7
              Stor rot och döskalle (inte mitt val!) finnes som gömställen + mängder med växter. Algtabletter matar jag med regelbundet! Ska försöka peta in dem i gömställena så jag inte lockar ut småttingarna!
              Låter det bra?
              Slöjstjärtar, ancistrus och pansarmalar- allt på tillväxt!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Problemet är nog inte att lcoka ut småttingarna, utan att slöjisarna inte ska lockas dit när det vankas mat....ge dem tabletterna på natten när karet varit släckt en bra stund.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...