Ancistrus ägg!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    Ancistrus ägg!!

    Nu idag när jag bytte vatten i mitt ancistrus kar lyfte jag försiktigt upp en grotta och såg att hanen satt i taket på grottan och breve han fanns en massa oranga ägg. jag la tillbaka grottan på sin plats och fyllde upp med nytt vatten. när jag sedan tittade in i karet såg jag att några av äggen lossnat och flöt omkring över botten..

    jag håvade upp äggen och la dom i en yngel kasse och redan efter några minuter såg jag plötsligt att ur äggen hade kommit en stjärtfena och "äggen" simmade nu runt i yngelkassen.

    Nu är frågan , kommer dessa att utvecklas och överleva??

    det var långt ifrån alla ägg som hade lossnat så överlever inte dessa i yngelkassen är det inte hela världen.

    nåt speciellt jag behöver tänka på?
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Ursprungligen postat av thobiastt
    nåt speciellt jag behöver tänka på?
    Fundera på vad du ska göra av alla yngel Ancistrus brukar leka på bra
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Victor.bergdahl
      • February 2007
      • 63

      #3
      det viktigaste är att ynglena har god tillgång på mat! Sen skall man se upp med andra fiskar som kan äta upp ynglena!

      Kommentar

      • thobiastt
        • September 2009
        • 149

        #4
        i karet går endast 3 ancistrus , 1 hane o 2 honor.
        föräldrarna är väl inget hot mot ynglen?

        vad tror ni om "äggen som hamnade i yngelkassen..
        tror ni de klarar sig utan pappan som fläktar?

        Kommentar

        • Victor.bergdahl
          • February 2007
          • 63

          #5
          Om det redan har "kläckts" så kan du släppa tillbaka dem! Ibland äter det upp sina egna yngel men det brukar inte vara några problem

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Om du fixar så du kan ha lite cirkulation i yngelkassen så kan det nog bli små malar av dom men risken är stor att dom dör om du inte får lite snurr på vattnet.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            • thobiastt
              • September 2009
              • 149

              #7
              räcker en vanlig luftpump med syresten i yngelkassen , det la jag i iallafall och yngelkassen är vänd med öppningarna mot filterutblåset.

              vad ska jag mata de små liven med?

              ska jag undvika att mata dom nu när de fortfarande har "ägget" "gulesäcken" eller vad man ska kalla det kvar?

              tacksam för era svar och hoppas på mera.

              Mvh

              Kommentar

              • Victor.bergdahl
                • February 2007
                • 63

                #8
                Jag brukar lägga i en bit gurka eller brysselkål, sen är ju algtabletter mycket bra

                Kommentar

                • thobiastt
                  • September 2009
                  • 149

                  #9
                  Ursprungligen postat av Victor.bergdahl
                  Jag brukar lägga i en bit gurka eller brysselkål, sen är ju algtabletter mycket bra
                  jag matar med spirulina maltabletter för tillfället men funkar gurka så ska jag variera lite med det.

                  ska jag vänta med att mata tills gulesäcken är borta?

                  Kommentar

                  • Victor.bergdahl
                    • February 2007
                    • 63

                    #10
                    det flesta gröna grönsaker brukar fungera bra... du kan nog börja med att ge dem lite för att se när de börjar äta, men föräldrarna måste ju också ha mat!

                    Kommentar

                    • thobiastt
                      • September 2009
                      • 149

                      #11
                      de vuxna får mat nu , alla yngel är inte kläckta , de jag pratar om är ett gäng ägg som flöt ur grottan när jag gjorde ett vattenbyte och ligger nu i en yngelkasse.
                      alla upp plockade ägg har nu ett synligt huvud och stjärtfena men för övrigt är det fortfarande en orange aktig äggform som mittendel på kroppen.

                      jag tänkte att de levde på den tills den var helt borta och sen börja mata , eller är jag helt ute o cyklar?

                      Kommentar

                      • Victor.bergdahl
                        • February 2007
                        • 63

                        #12
                        släpp tillbaka dem med föräldrarna först! Sen kan du mata dem

                        Kommentar

                        • thobiastt
                          • September 2009
                          • 149

                          #13
                          Ville bara uppdatera lite.
                          Det simmar nu ett gäng mini malar i mitt akvarium , vet inte hur många dock , dom är ju rätt svåra att se, hehe.
                          Men fick ialla fall av vad jag har sett lika många albino yngel som vanligt färgade.
                          Hur många yngel ligger igenomsnitt en ancistrus kull på?

                          Hur fortsätter jag nu?
                          Har hört att för att få dom växa snabbare så ska jag dela upp dom , lägga 3-4 st ancistrus yngel i varje yngelburk jag har , stämmer detta?

                          Hur får jag så snabb tillväxt som möjligt?
                          Vad är bra att mata med , nu matar jag med lite varierande foder , ibland lite räkmix ibland gurka och sist spirulina malwaffers.

                          Tacksam för svar!

                          Kommentar

                          • LLL
                            • July 2009
                            • 328

                            #14
                            Ju större kar och ju mer mat dom får ju bättre växer dom. Det betyder inga små yngelburkar och liknande utan ett riktigt akvarium med stor simyta och bra foder. Varierande foder är bra. Små ancistrus har ett större behov utav grönt än vuxna. Så mata mest med waffers och färska grönsaker. Zuccini brukar vara en stor favorit. Som krydda kan du ge räkmix nån gång i veckan.
                            En bra vattenkvalitet är också viktig för att slippa bortfall av yngel..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...