Hur många pansarmalar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    Hur många pansarmalar?

    Igår dog en av våra pansarmalar. Vi hade 3 st. i vårt ca. 60L kar. Räcker det med 2st. i det karet eller borde jag införskaffa en ny?
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    De är stimfisk och ska helst vara minst 6 st gärna fler för att trivas fullt ut, se artbeskrivningarnadu är ju dessutom guldmedlem så du kommer ju åt alla beskrivningarna
    MammaMia

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #3
      Precis som doppingen säger trivs de bäst nä de är några stycken. 6 stycken är nog ett minimum.
      När man har dem i ett 60L kar så är det också bra att välja en mindre sort tex Corydoras panda.

      //Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #4
        Tackar! Jo, jag har faktiskt läst artbeskrivningen (trots att jag är blondin). Jag undrade var NI tyckte. På zooaffären sa de en helt annan sak när jag köpte mina 3 (och då var jag inte guldmedlem och hade inte läst artbeskrivningen), men jag har ju nu förstått att det inte ligger så mycket bakom de de säger på zooaffären.
        Då blir det väl till att köpa 4 till. Men är det så smart att göra det nu? Nitriten ligger högt och jag håller på och försöker få ordning på den.
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          vänta tills du har ordning på nitriten, menade inget negativt,tänkte bara du kanske inte hittat artbeskrivn, är ju mycket att söka på då man är ny så det var mer ett tips(hade inget att göra med du är blondin)
          MammaMia

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #6
            Ursprungligen postat av doppingen
            vänta tills du har ordning på nitriten, menade inget negativt,tänkte bara du kanske inte hittat artbeskrivn, är ju mycket att söka på då man är ny så det var mer ett tips(hade inget att göra med du är blondin)
            Det e lugnt... Var på dåligt humör redan innan, det är inte ditt fel precis. Jag misstolkade. Jag har läst väldigt mycket här, många olika trådar, artbeskrivningar, artiklar osv, och jag har läst i många trådar då mer erfarna skriver tex, läs artbeskrivningen eller sök gamla inlägg, tycker bara det är så trist, som att folk tar förgivet att man inte ens försökt ta reda på nåt själv.

            Jag är en person som försöker ta reda på ALLT, klara ALLT själv, men ibland vill jag ha andras åsikter också, lära sig av andras erfarenheter sas och då frågar jag. Ofta har jag lyckats ta reda på svaret själv, men vill bara veta hur andra ställer sig till frågan... Usch, nu börjar jag svamla känner jag...så blir det när barnen har bråkat hela morgonen.

            Förlåt att jag högg med alla huggtänderna samtidigt!
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Ursprungligen postat av Asynja
              Tackar! Jo, jag har faktiskt läst artbeskrivningen (trots att jag är blondin). Jag undrade var NI tyckte. På zooaffären sa de en helt annan sak när jag köpte mina 3 (och då var jag inte guldmedlem och hade inte läst artbeskrivningen), men jag har ju nu förstått att det inte ligger så mycket bakom de de säger på zooaffären.
              Då blir det väl till att köpa 4 till. Men är det så smart att göra det nu? Nitriten ligger högt och jag håller på och försöker få ordning på den.
              Är det nå't som har hänt nyligen eftersom nitrit värdet har åkt i höjden.?
              Filterrengöring, mera växtnärning, mera matninging, medicinering eller nå't annat?

              Den döda pansarmalen kan så klart ge lite ökad nitrit om den har legat i vattnet och börjat brytas ner.

              Annars är det väl bara att köra på med vattenbyten tills det ger sig. Nitrivec är bra att använda. Kan vara bra att använda nå't vattenberedningsmedel också när man byter så mycket vatten som du gör/kommer att göra. Easy life tycker jag är bra.

              Hoppas att det ger med sig!

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                Det är lugnt har en massa barn jag åxoå då morrar man ju ibland
                MammaMia

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #9
                  Ja, barn kan vara himmel eller helvete

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • Djexcute
                    • February 2010
                    • 22

                    #10
                    Undra hur många malar man ska ha i ett 200l akvarium. Själv har jag två st då dom vägrar att vara flera. Dom är 18/19 cm styck hade dom i mitt 500l akvarium tillsammans med två till men dom bråkade bara hela tiden så då fick 2 st ett annat akvarium.

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      Välkommen till zoopetvad är det för mal då?
                      MammaMia

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #12
                        Ursprungligen postat av Djexcute
                        Undra hur många malar man ska ha i ett 200l akvarium. Själv har jag två st då dom vägrar att vara flera. Dom är 18/19 cm styck hade dom i mitt 500l akvarium tillsammans med två till men dom bråkade bara hela tiden så då fick 2 st ett annat akvarium.
                        Vilka malar syftar du på? Åsa har säkert inget emot en smärre trådkapning men din fråga kanske du ska ställa i en egen tråd.

                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #13
                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Är det nå't som har hänt nyligen eftersom nitrit värdet har åkt i höjden.?
                          Filterrengöring, mera växtnärning, mera matninging, medicinering eller nå't annat?

                          Den döda pansarmalen kan så klart ge lite ökad nitrit om den har legat i vattnet och börjat brytas ner.

                          Annars är det väl bara att köra på med vattenbyten tills det ger sig. Nitrivec är bra att använda. Kan vara bra att använda nå't vattenberedningsmedel också när man byter så mycket vatten som du gör/kommer att göra. Easy life tycker jag är bra.

                          Hoppas att det ger med sig!

                          //Roger
                          TACK! Jag skrev just om nitriten *pekar uppåt i forumet* men har inte fått ngt svar.

                          Jag antar att nitriten är hög för att akvariet startades upp för 2 veckor sen. Vad jag förstår så är det nu som det kan börja strula, och det har det! Jag bytte 50%, i med nitrivec (eller liknande iaf) igår, mätte halten ett par timmar efteråt...och den var fortfarande lika hög...*suck*. Ska jag köra en 50% idag också och köra både nirivec och Easylife?

                          Jag misstänker att det är mitt eget fel att det blev som det blev, jag hade alldeles för bråttom (trots bättre vetande) att slänga i alla firrarna. Nästa gång (ska skaffa ett större akvarium) ska jag göra rätt från början...Gör om, gör rätt!
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            #14
                            Ursprungligen postat av lofstrog
                            Vilka malar syftar du på? Åsa har säkert inget emot en smärre trådkapning men din fråga kanske du ska ställa i en egen tråd.

                            //Roger
                            Haha...jag har just bråkat med mina barn...vad tror du???

                            Nej det är lugnt! Bara h*n inte förväntar sig ett svar från mig, för jag har ingen aaaning
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • Djexcute
                              • February 2010
                              • 22

                              #15
                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Vilka malar syftar du på? Åsa har säkert inget emot en smärre trådkapning men din fråga kanske du ska ställa i en egen tråd.

                              //Roger
                              Typ Ancistrus algätare. Nja kändes onädigt att starta en ny tråd för en fråga bara

                              Kommentar

                              Arbetssätt...