Vilka fiskar fungerar med påfågelciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madeleine.r.m
    • September 2008
    • 6

    Vilka fiskar fungerar med påfågelciklider?

    Hej!
    Är nybörjare på akvarie och har redan blivit lurad två gånger .
    Så nu vill jag fråga några som inte vill tjäna pengar.

    Kanske ska börja från början:
    Skulle köpa de första fiskarna till mitt nystartade 180 liters akvarium.
    Ville ha ett stimm och någon cool fisk.
    Så det blev ett stimm kardinaltetror och 1 elefantnosfisk, som jag sen när jag började läsa om fick reda på var en jätte svår fisk och inget för nybörjare. Blev jätte arg för jag sa till när jag köpte fiskarna att jag var ny och att det var mina första fiskar. Varför säger de inte sådant?

    Jaja, fick väl göra mitt bästa, nästa inköp blev 2 påfågelciklider som skulle vara så lätta och snälla. Fast när de växte lite kunde man inte ha dem med så små som tetrorna men än var det inga problem. Med andra fiskar skulle de fungera jätte bra sa han...

    Vist, köpte dem igår kväll och de var redan matade så jag skulle inte ge dem mat... I morse när jag kom ut var det totalt soprent i akvariet. Inte en tetra och elefantnosen låg stendöd på botten... suck...

    Så nu har jag bara det där paret... vad kan jag ha ihop med dem som de inte har ihjäl? Vill ha räker.. kan jag ha det?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Påfåglar blir 40cm och kräver ett akvarium på ca. 550L


    Så mitt råd är att byta in dina Påfåglar och hitta någon annan lite mer fredlig fisk att börja med
    Finns en hel del som funkar i ett 180L. Kolla i artbeskrivningarna här på zoopet så hittar du säkert någon favorit
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • A C-son
      • December 2007
      • 537

      #3
      För det första så kommer dina påfågelciklider att bli för stora för ditt 180-liters inom loppet av ett par månader.

      För det andra så äter påfågelciklider fiskar som får plats i dess mun.

      Beklagar.
      Inventas vitam iuvat excolussie per artes

      Kommentar

      • madeleine.r.m
        • September 2008
        • 6

        #4
        Går det så fort? Försäljaren sa att det skulle ta ett år innan de växt ur karet. De är bara runt 5 cm nu.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vad affärer säger måste man tyvärr ofta ta med en nypa salt, att få sälja här och nu verkar tyvärr viktigare än ärlighet (vilket ju ändå brukar göra att folk kommer tillbaka), att fiskarna får det bra, och att kunderna känner sig rätt behandlade.

          Men ja, påfåglarna kommer att växa fort, när jag hade påfåglar senast (i ett 375-liters) växte de från ca 5 cm till ca 25-30 cm på ungefär ett halvår, om jag minns rätt. Och redan som små har de stora munnar i förhållande till deras storlek, och de är ju rovfiskar, så en 5 cm påfågel har nog inga svårigheter att äta kardinaltetror.

          Ganska fredliga och trevliga ciklider annars, men som sagt, inget för små akvarier, tillsammans med småfisk, inte ens när de själva är små. Finns gott om andra mer lämpliga ciklider som går att ha i ett 180-liters. Vill du ha tips så fråga, men helst här, innan du går till en affär igen
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ciklidcollector
            • April 2008
            • 1111

            #6
            Köp ett större kar eller lämna tillbax påfågelcikliderna.
            Påfågel och blåciklid går bra eller varför inte någon snygg hantelciklid eller choklad.

            Som sagt var så blir de stora fort och skitar ner rejält så ett stort kar med några rötter och stora stenar o grus och ett stort filter.
            Tycker man ska satsa på minst ett 375liters för två påfågelciklider.
            Helst gärna ett större med lite sällskap.
            -=Amatörbiologen=-
            Amerikanska Ciklider

            Kommentar

            • madeleine.r.m
              • September 2008
              • 6

              #7
              Vi börjar faktiskt bli lite förtjusta i dem, de är charmiga och rör sig lite mer. Nyfikna som bara den är de också, så de är roliga att titta på.
              Men hur stort behöver man om man vill ha lite mer fiskar och vilka fiskar skulle ni i så fall rekomendera? Är det bara ciklider eller även annat? När måste jag skaffa ett större i så fall? Tror ni att de ger sig på en algätare om jag köper en sådan, behöver snart en tror jag.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av madeleine.r.m
                Vi börjar faktiskt bli lite förtjusta i dem, de är charmiga och rör sig lite mer. Nyfikna som bara den är de också, så de är roliga att titta på.
                Men hur stort behöver man om man vill ha lite mer fiskar och vilka fiskar skulle ni i så fall rekomendera? Är det bara ciklider eller även annat? När måste jag skaffa ett större i så fall? Tror ni att de ger sig på en algätare om jag köper en sådan, behöver snart en tror jag.
                Ett 540L borde vara lagom om du ska ha andra fiskar oxå.
                Du borde nog skaffa andra innan de blir för stora. Stora malar borde funka bra och någon större bottenbökare är nog oxå bra eftersom de spottar ut en massa mat genom gälarna som annars bara ligger och skräpar.

                Jag hade skaffat ett 540L, haft i ev. malar och andra fiskar innan jag stoppar i påfåglarna. Detta för att inte de ska hinna skapa revir och känna sig som hemma för mycket. Då får de andra chansen att lära känna akvariet först.
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Annars så finns det andra ciklider som har snarlikt beteende och blir mycket mycket mindre. Dessutom är de flesta av dom inte totalt köttätare heller.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • ciklidcollector
                    • April 2008
                    • 1111

                    #10
                    Större akvarium 540l eller mera.
                    Köp Choklad ciklider eller varför inte flaggciklider, något som jag körde när jag hade oscars var zebraciklider.
                    Då det gäller revir så fick iallafall jag inlevelsen att oscars(påfågelciklider) inte hävdar sitt revir så mycket som centralamerikanare gör typ cintrinellum.
                    Så ska du ha andra ciklider med påfågel så är det bra om temperamentet el. ettrigheten är motsvarande.

                    Då det gäller när du ska skaffa större akvarium så är det nog ju tidigare desto bättre.

                    Algätare som funkar är ancistrus(om det finns bra gömnställen) annars har du ju guldalgätare, pleco, gibbiceps.
                    -=Amatörbiologen=-
                    Amerikanska Ciklider

                    Kommentar

                    • Jenny054
                      • May 2007
                      • 920

                      #11
                      Undra om du tycker att påfåglarna är lika charmiga som större?
                      Dom grisar ner nått kopiöst i vattnet.. ;-)
                      The fish is jumping.....
                      Bloggen:
                      http://aquastyle.blogspot.com/
                      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...