första äggen med skalar, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mammas nya kille
    • July 2007
    • 203

    första äggen med skalar, hjälp!

    har ett gäng skalarer som växt upp ihop i några månader. två av dom växte bra mycket mer än dom andra och började bli aggresiva mot dom mindre, varpå jag flyttade dom mindre till ett annat kar. dagen efter satt det rom på ena sidan på filtret (juwelkar).

    jag har främst haft malawi förut och har lyckats få många överlevande yngel av varje kull där, men med scalarerna är jag helt grön. har läst lite och förstår att dom är svåra att få överlevande yngel på, men finns det något sätt att separera ungarna från föräldrarna när dom väl kläcks, och föda upp dom separat? lr det kanske är ännu svårare?

    finns det något jag kan göra för att påverka föräldrarnas sätt att föda upp ynglena? ska jag mata föräldrarna mycket så att dom inte är så hungriga på sina yngel etc.?

    tacksam för svar!
    Senast redigerad av mammas nya kille; 10 June 2008, 17:40.
  • mammas nya kille
    • July 2007
    • 203

    #2
    nu har äggen fått en liten svans och det fladdrar på rätt ordentligt i högen. föräldrarna är båda där o putsar, fläktar och placerar om äggen. gott tecken?
    skulle jag kunna ta bort föräldrarna nu eller överlever inte ynglen alls då?

    vill gärna få överlevande yngel av detta!

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #3
      Ursprungligen postat av mammas nya kille
      nu har äggen fått en liten svans och det fladdrar på rätt ordentligt i högen. föräldrarna är båda där o putsar, fläktar och placerar om äggen. gott tecken?
      skulle jag kunna ta bort föräldrarna nu eller överlever inte ynglen alls då?

      vill gärna få överlevande yngel av detta!
      ha kvar föräldrarna så länge så möjligt!

      vad har du för andra fiskar i karet?

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #4
        Ursprungligen postat av mammas nya kille
        nu har äggen fått en liten svans och det fladdrar på rätt ordentligt i högen. föräldrarna är båda där o putsar, fläktar och placerar om äggen. gott tecken?
        skulle jag kunna ta bort föräldrarna nu eller överlever inte ynglen alls då?

        vill gärna få överlevande yngel av detta!
        Ska svara av egen erfarenhet och inget annat...

        Eftersom det är deras första lek är risken stor att dom misslyckas, men se det inte så utan som att dom har övat. Att dom lyckats komma så långt som till kläckning redan första gången är en jättebedrift i sej. Om ynglen försvinner kommer dom förmodligen att leka igen om nån vecka och efter det osv... Mitt par har lekt 1-2 ggr/ månad det senaste 1½ året men dom har aldrig fått chansen att driva upp sina yngel pga andra faktorer...

        Tänk på att ha en lampa tänd i rummet på nätterna så dom kan ha koll på ynglen. Vet ju inte vad dom går i för kar och med vad. Aggressiva eller snabba fiskar kan lätt norpa ynglen ett efter ett från paret men har du lugnare mindre fiskar är det ju tvärtom .

        Är dom kläckta nu kan du räkna med ca 4-5 dagar tills dom blir frisimmande. Föräldrarna fortsätter vakta dom då med förhoppningsvis, och du bör, samma dag som dom blir frisimmande starta en artemiakläckning. Vet du inte hur man gör så säg till så ska jag ge dej ett enkelt sätt att gör på...

        Och grattis!!
        / Marcus

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Förresten, om du vill ta ynglen från föräldrarna ändå, vilket jag inte råder dej till ioma du har ett yngelvårdande par, så klarar dom sej fint.
          / Marcus

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Håller med PlatyYngel,

            Mitt scalare par har misslyckats med 3 lekar hittils...

            Kommentar

            • mammas nya kille
              • July 2007
              • 203

              #7
              jag har tre små ancistrus i karet, så det finns inte några rovfiskar lr annat som ska norpa åt sig. föräldrarna verkar väldigt måna om sina små, dom har flyttat runt hela gruppen med "ägg/yngel" på filtersidan flera gånger nu.

              ni kanske har rätt i att iallafall låta dom försöka nu den första gången att klara det själva. man kanske har riktig tur och har lyckats få ihop ett par som är riktigt bra yngelvårdare!

              direkt när jag såg äggen så satte jag en liten nattlampa som sken över dom, så där är jag med =)

              det där med artemia har jag ingen koll på alls faktiskt... är det ett måste för att dom små ska överleva? har alltid vart van vid att mosa flingor så fint som möjligt, fast å andra sidan har jag aldrig haft så här små yngel! dom är minimala!

              Kommentar

              • mammas nya kille
                • July 2007
                • 203

                #8
                kom på en fråga till; hur kan jag se vilken som är hona respektive hane? finns det olika beteenden hos dom nu när dom har lagt romen? missade ju själva äggläggningen tyvärr så jag vet inte...

                Kommentar

                • mammas nya kille
                  • July 2007
                  • 203

                  #9
                  så här ser läget ut nu, dåliga bilder dock.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0810.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,9 KB
ID: 2100514
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0811.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,2 KB
ID: 2100515

                  har förberret alla filterinlopp m.m. med filtermatta, hoppas det hjälper...

                  Kommentar

                  • PlatyYngel
                    • January 2006
                    • 1105

                    #10
                    Ancistrusarna är ju relativt snälla så det är nog till 95% säkert att dom inte rör ynglen. Är dom dessutom små som du skriver så är det 100% lugnt
                    Beteendet är väldigt lika så det är nog omöjligt att se, säkrast är ju att se leken tyvärr...
                    Jättesnyggt och bra akvarium du har måste jag säga! Om dom sköter leken så har du nog snart massor med miniscalarer simmandes

                    Vet inte riktigt hur det går med flingfoder-mjöl faktiskt... Använde artemia och ynglen verkade reagera på att det rörde sej och då åt dom, men det kan ha vart vana.

                    Iaf, du vet vad artemia är?
                    Du köper ägg som du kläcker i zooaffären.
                    Ta en 2L glassbalja, dela locket och sätt det nere i mitten på burken så det delar av den i 2 "rum". Det blir springor runt och det ska det vara...
                    Fyll 1 liter akvarievarmt vatten (kanske rentav kan ta ur akvariet, har aldrig testat det...) och ha i 1 msk salt.
                    Ena hörnet på burken ställer du mot en lampa så att det hörnet är betydligt ljusare än resten av burken (du kommer få en känsla för hur du ska gör när du provar), dock inte för nära så vattnet blir för varmt.
                    Ta lite artemiaägg, beroende på hur många yngel du då har, och häll i det "rummet" som är bort från lampan. För när äggen kläcks sen kommer artemian dra sej bort mot ljuset och du kan använda en pipett eller nåt och suga upp ynglen med. En del säger att man ska skölja dom så att saltet försvinner, har jag aldrig gjort, men var då noga med vattenbytena

                    Låter det krångligt? Tyckte jag innan, men nu som du ser kan jag det och det går jättebra!
                    / Marcus

                    Kommentar

                    • sme_h
                      • November 2003
                      • 625

                      #11
                      Låt dem vara kvar hos föräldrarna för guds skull... Finns inte en enda vettig anledning att ta bort föräldrarna nu!!!

                      Vad gäller mat kan du köpa en burk färdigkläckt artemia om du är helt "grön" inom detta. Funkar skitbra. "Ocean Nutrition - Instant baby brine shrimps" är ett av alla alternativ till detta
                      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                      Kommentar

                      • mammas nya kille
                        • July 2007
                        • 203

                        #12
                        hehe, så snyggt vet jag inte om det är, är lite provisoriskt. har en del alger nu också. menmen. jag läste artikeln om artemiakläckning, så jag får väl testa det. verkar inte vara alltför krångligt. ska jag försöka "spruta" ut dom i yngelstimmet då eller?

                        blev lite skraj när jag kikade in i karet förut, fanns inte en endaste "larv" kvar på filtret! tänkte att dom hade käkat upp dom, men så började jag glo på alla blad o rötter o hittade hela högen på ett litet blad =o) föräldrarna möblerar om.

                        mm, låter föräldrarna vara kvar så får vi se hur det går. dom har skött sig riktigt bra hittills verkar det som. dock lämnar dom alla sina småttingar när jag närmar mig akvariet - då vill dom ha mat precis som vanligt. är det normalt?

                        tack för alla svar!

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #13
                          Ursprungligen postat av mammas nya kille
                          kom på en fråga till; hur kan jag se vilken som är hona respektive hane? finns det olika beteenden hos dom nu när dom har lagt romen? missade ju själva äggläggningen tyvärr så jag vet inte...
                          honans äggrör är vinklat snett bakåt, och hanens motsvarande är vinklat nästan 90 grader rakt ut

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #14
                            Ursprungligen postat av mammas nya kille
                            hehe, så snyggt vet jag inte om det är, är lite provisoriskt. har en del alger nu också. menmen. jag läste artikeln om artemiakläckning, så jag får väl testa det. verkar inte vara alltför krångligt. ska jag försöka "spruta" ut dom i yngelstimmet då eller?

                            blev lite skraj när jag kikade in i karet förut, fanns inte en endaste "larv" kvar på filtret! tänkte att dom hade käkat upp dom, men så började jag glo på alla blad o rötter o hittade hela högen på ett litet blad =o) föräldrarna möblerar om.

                            mm, låter föräldrarna vara kvar så får vi se hur det går. dom har skött sig riktigt bra hittills verkar det som. dock lämnar dom alla sina småttingar när jag närmar mig akvariet - då vill dom ha mat precis som vanligt. är det normalt?

                            tack för alla svar!
                            Det går nog bra med ynglen när föräldrarna lämnar dom eftersom du inte har andra fiskar som kan äta upp dem under tiden. Dom flyttar om för att minska risken för att restprodukter ska bilda gifter mm som skadar ynglen...

                            Ja, artemian sprutar du försiktigt in i stimmet. Börja mata ca 12-24 timmar efter att dom blivit frisimmande då brukar dom börja äta
                            / Marcus

                            Kommentar

                            • mammas nya kille
                              • July 2007
                              • 203

                              #15
                              mkay, ska åka och köpa artemiaägg imorrn, än har dom inte börjat simma så. men nu kan jag se små ögon o svansar och själva "ägget" är minimalt. det är väl dags för första simturen snart kan man tänka sig =)

                              hur brukar stimmet bete sig? gömma sig vid botten någonstans eller åka runt lite i karet?

                              just föräldrarna kommer från två olika inköp, den ena är en "green flame" (stod så i affären iaf =), medans den andra är en vanlig skalar... hade fyra "green flame" från början, men fick en förgiftning i karet, varav bara den här klarade sig. när jag skulle köpa nya så fanns det inga sådana kvar, så det fick bli vanliga... lustigt att just dom två parade ihop sig, och än lustigare att dom verkar vara duktiga med lekandet (än så länge!).
                              undrar hur ynglena kommer se ut om dom klarar sig...

                              (har fortfarande inte kunnat urskilja vem som är far lr mor, men här är den "vanliga" skalaren med dom små. ursäkta bilden, men fick använda blixt för att ens få med småttingarna)
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0817.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,5 KB
ID: 2100531

                              "gröna flamman" är något större än den vanliga
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0825.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,3 KB
ID: 2100532

                              posar...
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0835.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,0 KB
ID: 2100533

                              andra sidan ock...
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0839.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,0 KB
ID: 2100534

                              och den mindre...
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0842.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 2100535

                              har börjat få en del alger, både på rutor och växter... vågar dock inte gå ner o skrapa rutor o pilla som läget är just nu.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...