Bildar guldsöm harem ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erland
    • June 2003
    • 410

    Bildar guldsöm harem ?

    När man läser zoopets artbeskrivning för guldsömscikliden så står det att den skall vara parbildande. Men min hane har inte riktigt betett sig parbildande eftersom han har lekt med tre olika honor inom drygt en veckas tid, två av honorna var till och med inom samma dygn. Fiskarna är ca 6-7 cm stora och har aldrig lekt tidigare.

    Detta har hänt:
    1.
    Först lekte han med hona1, han vaktade sedan reviret och rommen tillsammans med henne. När rommen hade kläckts överlät han vaktningen mer och mer till honan och började själv simma omkring överallt i akvariet.

    2.
    Knappt en vecka efter leken med hona1 så såg jag tendenser att han var och flirtade med hona2 och hona3. Hona1 hade vid det laget yngel som låg och sprattlade i gruset.

    3.
    En vecka efter leken med hona1 lekte han på kvällen med hona2

    4.
    Morgonen efter han lekt med hona2 så hade hona3 också en romkaka som hon vaktade, d.v.s han måste ha lekt med hona2 och hona3 inom en tidsrymd på max 8 timmar.

    5.
    Efter leken med hona3 så höll han närmsta dagen mest till hos hona2 och hjälpte henne vakta reviret, men sen avtog han med att hjälpa henne och började simma omkring överallt i akvariet.

    6.
    Ytterligare en dag senare så jagar hona2 bort honom så fort han närmar sig däremot så hjälper han nu istället hona3 att vakta sin rom och sitt revir.

    Är detta bara ett sätt för honom att testa honorna för att se vilken han skall bilda ett riktigt par med eller är det vanligt att guldsömhanar leker med flera honor samtidigt ?
    Erland Isaksson
    Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
    Min Zoopet Blog
Arbetssätt...