Nyckelhålsciklider- svåra att hitta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    #16
    Ursprungligen postat av Björn J.
    Om zoobutiken inte har nyckehål i sina akvarier har dom väl det i dörren....

    Här i Göteborg har jag så sent som denna veckan sett två olika varianter på nyckelhålsciklider, i samma "fiskaffär".
    Men det hjälper ju inte dig. Dessa brukar ju ingå i standardsortimentet i zoobutikerna, har du frågat innehavaren av butiken?
    Däremot vet jag att dolkstygnstetran numera är litet ovanlig här i Göteborg iallafall.

    Kommentar

    • Björn J.
      • November 2017
      • 1049

      #17
      Hantelcikliden är ju lika snäll som nyckekhålsditon, jag har haft både nyckelhåls- och hantelciklider, dock inte samtidigt, men gillar båda dessa, kanske mer hantelcikliden, sådana kanske finns i uppsalatrakten?

      Kommentar

      • Camenius
        • November 2004
        • 180

        #18
        Ursprungligen postat av Björn J.
        Om zoobutiken inte har nyckehål i sina akvarier har dom väl det i dörren....

        Här i Göteborg har jag så sent som denna veckan sett två olika varianter på nyckelhålsciklider, i samma "fiskaffär".
        Men det hjälper ju inte dig. Dessa brukar ju ingå i standardsortimentet i zoobutikerna, har du frågat innehavaren av butiken?
        Däremot vet jag att dolkstygnstetran numera är litet ovanlig här i Göteborg iallafall.
        Två varianter av Nyckelhålscikliden!? Vad skiljer dem åt?

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av Camenius

          Två varianter av Nyckelhålscikliden!? Vad skiljer dem åt?
          Den ena var en assa och den andra en abloy.
          Nä... det var den för mig "nya" röda nyckehålscikliden från Brasilien och den "gamla" gula från Surinam. Måhända har den "röda" funnits länge utan att jag känt till den.
          Men dom tillhör väl egentligen två olika ciklidfamiljer..? Häromdagen fanns bara den gula kvar, de röda hade väl kanske sålts.
          Kolla artbeskrivningarna, sök på "nyckehålsciklid" så får du upp bilder på dem båda.

          Den gula har jag haft i några omgångar, bland annat i ett större offentligt (ofantligt) akvarium på en stor arbetsplats med café och personalrestaurang där det var rätt mycket folk som rörde sig. Det var i ett 750 liters växtakvarium, och dom nyckelhåscikliderna såg man nästan inte till, dagtid. De kom fram när miljön lugnat ned sig på eftermiddagarna. Dom hade sällskap av ett stort stim större tetror, minns nu inte vad det var för några, men kan ha varit dolkstygnstetror. Nyckelhålscikliderna byttes först ut mot Urahu, inte heller dessa funkade där, sedan blev det hantelciklider och vanliga skalarer. Jag hade några hemska harneskmalar också... Och en himla massa svärdsplantor och massvis med fina cryptocoryner, liksom Valesneria spiralis, den är fin!
          Avkommor av de där cryptocorynerna har jag fortfarande kvar. Över detta akvarium hängde det fyra byggstrålkastare med 500w halogenrör i, jag betalade ju inte elräkningen där... Men det växte bra, och avdunstningen var betydande.

          Edit:
          Kom att tänka på det, att nyckelhålscikliderna är väl egentligen fiskar som vill ha andra oblyga och orädda fiskar i akvariet som signalerar "ingen fara, ni kan komma fram nu" om man bara har ett par eller mindre grupper av nyckelhålsciklider gömmer de sig hela tiden, men ett stim med större tetror, andra snälla och robusta ciklider och/eller litet större orädda malar eller karpar eller liknande så ser man nyckelhålscikliderna mer och oftare.
          Hantelcikliderna som jag tycker är "liknande" (vilket de egnetligen inte är) är mer oblyga och orädda och gömmer sig inte alls på samma sätt.
          Senast redigerad av Björn J.; 20 December 2017, 20:57.

          Kommentar

          • Camenius
            • November 2004
            • 180

            #20
            Tack för intressant svar. Ber att få återkomma när jag så småningom drar igång mitt kar. Renoverar ett gammalt hus nu när jag blivit pensionats och lär väl slipa di gamla golvbrädorna innan det är dags för akvarium. Verkligen längtar nu när det finns så intressanta diskussioner i några levande trådar, at inspireras av.

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #21
              Om du nu inte absolut vill ha nyckelhålsciklider, så kan jag ju rekommendera hantelcikliden, en fisk i ungefär samma storleksklass, väldigt snäll och stabil, lättskött, snygg. Inte lika lättskrämd som nyckelhålscikliderna. Och denna finns ju också i minst två olika varianter.

              Kommentar

              Arbetssätt...