Lämplig apistogramma till diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roos
    • January 2012
    • 5

    Lämplig apistogramma till diskus

    Ska ta upp akvarieintresset igen efter några års ofrivillig frånvaro(halv kubik vatten som forsade ut) Har alltid varit förtjust i diskus och dvärgciklider ( har haft bådadera var för sig) och vill nu skapa ett akvarium där båda arterna kan ingå. Jag är antar att temperaturen kanske är det största problemet och undrar därför om det finns förslag på apistogrammor som är mer lämpade än andra...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Finns en hel del Apistogramma som tål lite varmare vatten som 27 grader och varmare behöver inte diskus.
    Använd sökguiden i Zoopets artregister där kan du skriva 27 grader i temprutan och sedan gruppen Sydamerikanska dvärgciklider så får du upp en lång lista med lämpliga arter.
    Lycka till
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Tänker du köpa fullvuxna diskus? De är tåligare och kan tolerera lite lägre temp samt lite substrat och växter om vattnet byts regelbundet.

      För smådiskus är det en helt annan femma...

      Kommentar

      • roos
        • January 2012
        • 5

        #4
        Tack för tipset Kjell!

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Tänker du köpa fullvuxna diskus? De är tåligare och kan tolerera lite lägre temp samt lite substrat och växter om vattnet byts regelbundet.

        För smådiskus är det en helt annan femma...
        Jag hade tänkt mig en grupp, ca 10st(san mera lr Alenquer) ca 8-10cm Varför är det en skillnad med mindre diskusar om målsättningen inte är att de ska uppnå maxstorlek på kort tid?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Små diskusar är betydligt känsligare. I det senaste numret av Ciklidbladet är det en artikel om diskus av Kaj Persson. Han rekommenderar man till ett sällskapsakvarium skall köpa diskus som är minst 10 cm, i ett artakvarium är det Ok om de är minst 8 cm.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #6
            Visst underlättar det om man ställer in sig på lite mindre diskusar och därmed håller sig till mindre fodermängder och renare foder. Men precis som Kjell påpekar så är mindre diskus mycket känsligare för den lägre vattenkvaliteten och de bakterier som oundvikligen finns i ett akvarium med grus, växter och andra fiskar. Ju mindre de är desto känsligare.

            Hur stort är akvariet?

            Kommentar

            • roos
              • January 2012
              • 5

              #7
              Ok, återigen tack Kjell! När du säger artakvarium så menar du ett inrett eller ett oinrett akvarium?

              Ursprungligen postat av LoGeek
              Visst underlättar det om man ställer in sig på lite mindre diskusar och därmed håller sig till mindre fodermängder och renare foder. Men precis som Kjell påpekar så är mindre diskus mycket känsligare för den lägre vattenkvaliteten och de bakterier som oundvikligen finns i ett akvarium med grus, växter och andra fiskar. Ju mindre de är desto känsligare.

              Hur stort är akvariet?
              Akvariet är på 540 liter, tanken var att det skulle innehålla En grupp diskusar, kardinaltetror, apistogramma och några lämpliga malar (l201 eller l333) Det kanske är värt att lägga på ngn hundring/fisk för att få lite storlek m.a.o.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av roos
                Ok, återigen tack Kjell! När du säger artakvarium så menar du ett inrett eller ett oinrett akvarium?
                Ett artakvarium kan ju i sig vara inrett, men i detta fall bör det nog vara sparsamt inrett. Dock, det beror ju lite på hur stora ynglen är.

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ursprungligen postat av roos
                  Ok, återigen tack Kjell! När du säger artakvarium så menar du ett inrett eller ett oinrett akvarium?



                  Akvariet är på 540 liter, tanken var att det skulle innehålla En grupp diskusar, kardinaltetror, apistogramma och några lämpliga malar (l201 eller l333) Det kanske är värt att lägga på ngn hundring/fisk för att få lite storlek m.a.o.
                  Spännande akvarium. Kul!

                  Ja att köpa så stora som möjligt kommer vara en fördel.

                  Kommentar

                  • roos
                    • January 2012
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ett artakvarium kan ju i sig vara inrett, men i detta fall bör det nog vara sparsamt inrett. Dock, det beror ju lite på hur stora ynglen är.
                    Tack! 8-10cm är rejäla yngel i min värld

                    Kommentar

                    • roos
                      • January 2012
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek

                      Spännande akvarium. Kul!

                      Ja att köpa så stora som möjligt kommer vara en fördel.
                      Jag hoppas det Tack för tipsen!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...