Vilket schackbräde?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Tycker maculatus verkar oerhört vackra, hoppas att det är den jag har Den är väl lite ovanligare än filamentosus?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #17
      Hur det är idag vet jag inte, men runt 2008 var den inte så vanlig. Är lite mer krävande i fråga om storlek på karet för att "blomma ut" enligt min åsikt. Hannen kan dessutom gå ganska hårt åt honorna, vilket inte är fallet hos filamentosus.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Än så länge ser jag ingen stor aggression mellan dem, även om den största kan visa sin dominans ibland. Men den är ju inte utvuxen än. Att stjärtfenan börjar få lite färg, och inte är helt rak i bakkant, betyder väl hane, oavsett vilken art det är?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #19
          Det håller jag med om.

          Schackbräden framförallt filamentosus kan vara riktigt luriga, jag hade ett kar med fyra honor och en dominant hanne i ett eget kar där de lekte till och från. När hanen hade gjort sitt och brännt ut sig och dog, så tog det bara någon vecka innan en av honorna både färgade ut och fick lyrfena och tog över som hanne. Detta i ett kar där alla fiskar var förhållandevis gamla, om det är samma hos maculatus vet jag inte.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Hmm, intressant. En hona som lekt blev hane? Eller var det en icke dominant hane som inte färgade ut eller fick lyrstjärt för att se ut som en hona, och inte bli bortkörd av den dominanta hanen? Det sistnämnda förekommer väl hos en del andra ciklider. Och att lekande honor kan bli hanar förekommer väl hos en del saltvattensfiskar om jag inte minns fel. Om det stämmer att en hona kan bli hane, så behöver man alltså inte oroa sig för att bara ha honor, eftersom den största och mest dominanta alltid blir en hane?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #21
              Förmodligen var det en hanne som inte färgade ut så länge det fanns en dominant hanne, men man kan aldrig veta...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ja, det låter väl mest troligt. Får hålla koll på dem, och se hur deras fenor utvecklas. Än så länge kan man väl inte vara säker, även om det lutar åt maculatus.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Mysteriet är löst... Butiken hade några kvar, som är rätt mycket mindre än min största, men ändå hade en av dem utvecklat en lyrstjärt. Så han fick följa med hem, eftersom det verkar som om jag satt på 6 filamentosushonor Tydligen så får även honorna lite färg och form på stjärtfenan när de blir stora, som min största. Hon är även ganska fet vid det här laget, och det luktar också hona.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #24
                    Då lär det bli lite fart i baljan, nu då!
                    Härligt att du fått ordning på "grejerna".

                    (Kolla in bröstfenornas färg på honorna, nu när det dykt upp en hane).

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Ja Kanske t.o.m kan bli lek nu då. Verkar som om den stora honan inte riktigt accepterar den lilla hanen, han ser väl ut som en pojkspoling i hennes ögon
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Nu har flera av dem fått antydningar till små förlängningar i stjärtfenan. Men de är inte spetsiga, utan mer avrundade, och rätt korta, och även de som är större än den säkra hanen jag köpte senast ser ut så. Det får mig att anta att även honor får lite antydan till lyrstjärt, om än inte lika mycket som hanar. Den största, som är fet och fin, borde ju ha utvecklat en riktig lyrstjärt nu, om den varit en hane, och inte bara en antydan till en.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Tror faktiskt att även den stora är en hane, och flera av dem har börjat få lyrstjärt. Det verkar som om jag har fem hanar och två honor.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Bytte in tre av hanarna, så nu har jag två honor och två hanar. Nu ska jag bara försöka luska ut om jag haft så'n otur att få 6 dorsigerhonor, eller om i alla fall en av dem är en hane.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...