Electric Blue Acara, vilka fiskar passar de med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Electric Blue
    • August 2015
    • 3

    Electric Blue Acara, vilka fiskar passar de med?

    Hej, har ett nystartat akvarium på 100 liter med ett par Electric Blue Acara. Vilka fiskar passar att ha med dessa? Just nu bor där 3 platy, 2 kampfiskhonor, 1 black ghost (10 cm som hela tiden gömmer sig), 4 khuliiålar och 2 mindre malar och så har Electric Blueparet precis dödat eller stressat ihjäl 3 silverhajar. (Varav en var större än de själva) Kampfiskhanen som bodde i karet fick jag flytta till ett mindre akvarium för han var näst på tur, de högg honom i bakfenan. Inser att djuraffären inte visste att dessa var så aggresiva som de är eftersom de sa att det skulle gå bra. Nu funderar jag på om dessa Electric Blue passar att ha med några andra fiskar? Eller om vi skänka bort Electric Blue Acarorna för att kunna ha kvar resterande?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Här är artbeskrivningen: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1777

    När jag var nere på Scalarens Zoo i Alingsås så såg jag dessa. Frågade om de var okey att ha i mitt sällskapskar eller om de var aggresiva. De rekommenderade mig att ha dem med lite större och robusta fiskar. Jag avstod då jag har tetror och mindre malar i mitt akvarium.

    Mäter du 15 cm så inser du att de blir ganska stora och de blir nog tuffare med tiden.

    Du kan ju titta på den helblå fjärilscikliden som liknande i färg men supersnäll istället.

    Jag hade nog haft dem i eget akvarium med malar, några andra ciklider i samma storlek. För de är supersnygga.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Electric Blue Acara är en blå odlingsform av blåcikliden (Andinoacara pulcher), och blir 15-20 cm, det vill säga för stor för ett 100-liters, vilket även silverhajar och Black Ghost blir, med råge (silverhajen är en stimfisk som blir ca 30 cm, BG blir ca 50 cm). Här är några bilder på ett vanligt blåciklidpar, där man ser storleken, och de var ändå inte riktigt fullvuxna.

      I ett större kar, 200 liter eller mer, är det inga problem att ha blåciklider med andra fiskar, så länge de inte är alltför ömtåliga och/eller små, blåcikliden brukar ses som en hyfsat fredlig ciklid. Ett 100-liters kanske kan funka som tillfälligt lekkar åt ett ensamt mindre blåciklidpar, men när de växer till sig bör de flyttas till ett större kar.

      Att en del butiker påstår att fiskar funkar trots att de egentligen inte gör det förekommer tyvärr, för att de ska få sålt fisken. Mitt förslag är att ni tar tillbaka cikliderna till butiken.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Shepard; 22 August 2015, 21:38.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Electric Blue
        • August 2015
        • 3

        #4
        Tack för svaren, oj så fina blå fjärilsciklider var, dem ska jag försöka hitta. Kan man ha dem tillsammans med Electric Blue Acara t o m kanske om de nu också är ciklider? Vi har ju inte så många fiskar än så länge och platyna kan ju flytta över till kamphanen, de trivdes ihop tidigare. Jag inser att vi kommer få skaffa större kar sen allt eftersom Black ghosten och EBA växer...

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nej, det är ingen bra idé att blanda fjärilsciklider och blåciklider, då blåcikliderna blir mycket större, särskilt inte i ett kar som är för litet för blåciklider. Jag hade en gång ett fjärilspar och ett halvvuxet blåciklidpar i ett 250-liters, och det funkade ett tag, men problemet var att fjärilshanen var alldeles för kaxig, och bråkade med blåcikliderna, tills blåciklidhanen fick nog, och bet ifrån.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Åk tillbaka till butiken med cikliderna då de inte funkar med resten av dina fiskar. Annars så kommer dom stressa ihjäl resten av dina fiskar.

            Kommentar

            • Electric Blue
              • August 2015
              • 3

              #7
              Tack för hjälpen! Jag gör nog det då... och letar fjärilsciklider istället. :-)

              Kommentar

              • andersdahlberg
                • March 2022
                • 2

                #8
                Märkligt att folk inte läser på innan dom blandar en massa fisk?

                Kommentar

                Arbetssätt...