Halva Texasyngelkullen i pumpen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annicka 74
    • September 2011
    • 110

    Halva Texasyngelkullen i pumpen!

    Jahapp! Då var det dax igen då!
    Vi som inte skulle plocka ut några yngel mera ur något akvarium och istället låta naturen ha sin gång!
    Iofs har vi ju kunnat låta naturen ha sin gång och låtit ynglen dö i pumpen men vi kunde inte låta bli!


    Våra texasciklider fick yngel för en vecka sedan och det var säkert 300 yngel!!!
    Efter en natt så var nog ynglen nere i 100.
    Så i går satt sambon och kollade på ynglen och såg att de simmade förbi utsuget till pumpen och ett helt gäng försvann in i den!
    Sambon trodde att de var döda så när jag kom hem några timmar senare tänkte jag att jag måste kolla så vi kan släppa tillbaka dem till föräldrarna.
    Så vi plockade isär pumpen och hittade 50 levande yngel!
    När vi sedan skulle släppa tillbaka dem tänkte vi att föräldrarna kanske inte längre ser dem som sina om vi släpper ner dem och äter upp dem!
    Vi släppte därför ner dem i yngelkaret!

    Det man sitter och funderar lite över nu är ju hur dessa yngel kommer att bli när de blir stora. Har de hunnit blivit präglade av sina föräldrar och lärt sig yngelvård?

    Hur länge behöver ynglen vara hos sina föräldrar för att "lära sig" detta?

    Är ju liksom ingen ide att spara dem tycker jag om de inte kan detta för då skulle jag nog inte vilja ge bort/sälja dem!

    Appropå att sälja? Hur mycket kostar Texasciklider att köpa i en djuraffär? och hur stora är de då?

    Tänkte också höra om man kan veta vilka som är hanar och honor när de är små?
    Vi har ju 9 "stora" yngel också som är runt 2,5-3,5 cm. 3 st. av våra yngel är knappt 2 cm.....kan dessa vara honor?
    Man kan se att en av de stora och en av de små håller ihop lite och det kanske redan har blivit ett par????


    Det blev många frågor det här! Hoppas någon kan svara!

    /Annicka
Arbetssätt...