guldsömciklid+200 fina ungar! Är det en dröm eller mardröm jag har hamnat i?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kalake
    • March 2011
    • 4

    guldsömciklid+200 fina ungar! Är det en dröm eller mardröm jag har hamnat i?

    Min jättefina guldsömciklidpar har äntligen fått fantastisk yngel. 2 omgångar! Nu simmar 200 vackra småfiskar - 2 kullar- i ett 225 l akvarium. Mina andra fiskar - ett annat ciklidpar + 3 stora praktbotior har blivit flyttade till ett annat akvarium. Vet någon klok människa vad jag ska göra - ska jag låta yngel bli stora? Är guldsömciklider populära eller blir det svårt att bli av med dem sedan? Känns jobbigt att låta dem bli uppätna av mina stora botior. Jag är nybörjare och är tacksam om all hjälp.
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    jag tror att föräldrarna kommer äta upp ynglen när ynglen blir lite större.
    testa om djuraffärn vill köpa.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      När paret är i lektagen igen, så ser de de äldre ynglen som ett hot mot de nya (vilket de också är), och kan därför ha ihjäl dem. Det vanligaste är väl att man byter in ungfiskar i sin lokala butik.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • kalake
        • March 2011
        • 4

        #4
        Tack för ditt svar! Är guldsömciklider populära? Eller anses de som för agressiva? Jag personligen gillar dem starkt, fiskar som man verkligen får kontakt med.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          De är rätt aggressiva och inte alla kan ha dem, men de räknas som bland de vackraste fiskar man kan ha. Jag är benägen att hålla med så visst är de populära, men de betingar inga höga priser och inte många handlare har dem. Kolla med din lokala handlare om han kan vara intresserad av en grupp. Oftast är det inte intressant med fler än 20st.

          Hur stora är de från fösta kullen nu?
          Checking out...

          Kommentar

          • kalake
            • March 2011
            • 4

            #6
            De är 5 veckor. Roligt att de räknas bland de vackraste. Jag är egentligen inte alls ute att få pengar för dem, snarare ser jag en potentiell skönhet i varje liten fisk, - synd att låta stora fiskar komma tillbaka ocht få en fin måltid på deras bekostnad. Samtidigt känns det ju svårare ju större de blir. Vad har du själv för fiskar?

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Jag har ett par Andinoavara rivulatus (guldsöm). annars är stocklist som detta:
              Guianacara Geayi "Oyapock"
              Crenicichla Regani "Tapajos"
              Cleithracara maronii
              Geophagus Orange head tapajos
              Hero sp "Red Shoulder"
              Aequidens sp Janero Herrera
              Herichtys Carpintis "escondido"
              Amphilophus Robertsoni
              Cichlasoma Salvini
              Vieja Synspila
              Amatitlania nigrofasciata
              Cryptoheros Sajica
              Pelvicachromis pulcher
              Checking out...

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Håller med att guldsömmar är bland det fagraste ciklider , jag var själv sugen på dem men läste att de är något aggresiva så de fik bli Eliotti för mig jag vill inte ha ett kar utan nyckelhål och fjärilsciklider. Det finns alltid de butiker som är intresserade av vackra fiskar !
                =)OT
                @ DRE Juste samling ciklider =)
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ett sällskapskar utan nyckelhålsciklider är inget riktigt akvarium Men även eliotti (numer maculipinnis) är väl lite för tuffa och stora för fjärilar? Kanske kan funka med bolivianska fjärilar, som jag just nu har 6 stycken, tillsammans med ett nyckelhålspar och deras ungar.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Jo vars det grå men jag har lite tetror, svärdbärare och annat som oxå får sin beskärda del hade fjärillarna varit själva med fd. eliottin och nyckelhålen hade de nog gått under...
                    Fattar inte att inte fler fisksoppa hållare har fått upp ögonen för ciklidernsa kung av mys nyckelhålscikliden, de kanske inte har nog så moderiktigafärger =)
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Ett sällskapskar utan nyckelhålsciklider är inget riktigt akvarium Men även eliotti (numer maculipinnis) är väl lite för tuffa och stora för fjärilar? Kanske kan funka med bolivianska fjärilar, som jag just nu har 6 stycken, tillsammans med ett nyckelhålspar och deras ungar.
                      Just ja bolivianer har jag också samt
                      Steatocranus casuarius
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Jo vars det grå men jag har lite tetror, svärdbärare och annat som oxå får sin beskärda del hade fjärillarna varit själva med fd. eliottin och nyckelhålen hade de nog gått under...
                        Fattar inte att inte fler fisksoppa hållare har fått upp ögonen för ciklidernsa kung av mys nyckelhålscikliden, de kanske inte har nog så moderiktigafärger =)
                        Nyckelhålcikliden är en av mina favoritciklider, fint mönster, och lugna, varma färger (de visar tydligt att starka färger inte är ett måste för att en fisk ska vara attraktiv och intressant). Många av dem har gula bröstfenor. Gillar deras eleganta utseende, både hanen och honan har långt utdragna fenspetsar. Såg nå´t på min hane som jag inte lagt märke till på nyckelhål förr, den yttersta spetsen på hans ryggfena är röd.

                        Se´n är min erfarenhet att de inte alls är så skygga som det sägs, får de vara den dominanta arten i ett kar, och man har ett par, så simmar de runt med utspända fenor och försvarar sitt revir med beslutsamhet, men utan att skada andra fiskar. Mitt par har ett 10-tal ungar som väl är några cm nu, och de har klarat sig i ett ganska välbefolkat sällskapskar, med bl.a några Megalechis picta.
                        Senast redigerad av Shepard; 11 March 2011, 00:09.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...