Utan sand till malawiyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    Utan sand till malawiyngel?

    Jag håller på och tömmer mitt 55 liters räkkar för att göra om det till yngelkar åt min Pseudotropheus acei-hona som just nu tuggar. Tänkte lägga över henne och att hon får gå däri medan hon ruvar. Jag har bara en räka kvar, så den får klara sig om den klarar sig, annars får hon och ynglena nåt att leka med.

    Tidigare var det svart råda (aluminiumsilikat) i karet, vilket jag vet att just malawi är väldigt känsliga mot. Jag har därför tömt karet helt på vatten och sand och funderar därför på om jag kan fylla upp vatten utan bottensubstrat, eller om jag ska ta från något av mina andra två kar. Givetvis kan detta göras i efterhand också, men jag vill helst göra det innan jag lägger över honan.

    Alternativen är alltså inget bottensubstrat, någon form av finkornigt svart grus (som jag har till mina jordätare, det är grövre än sand) eller engelsk sjösten, som är det mina malawi har just nu.

    Vet ju att man ofta kör utan substrat till discus vid uppfödning, så det var så tanken uppstod.
Arbetssätt...