coral ?? // brightblue?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hellmut91
    • November 2007
    • 12

    coral ?? // brightblue?

    hej tänkte fråga några frågor angående bright blue och coral ob båda är malawi ciklider det vet jag men. Hittar ingen sida om coral vet inte riktigt om dom heter så eller om dom bara kallas så av vissa för han ja köpte dom av sa att dom kallades så. Men jag gömde fråga efter det latinska namnet skulle va bra å veta, såå man kan kolla lte fakta om dom. Om dom nu inte heter coral så kan ja ju säga att dom ser lite ut som rödzebra men det är ingen rödzebra ;D. Och sen hade jag lite frågor kring bright blue, är dom svåra att odla? Och sen till den sista frågan som någon kanske kan svara på, jag skulle vilja veta hur myycket både bright blue och coral kostar i affärer ( köpte mina för 70 kr paret av en jag känner).

    Skriv gärna nått annat ni vet om fiskarna
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Bright Blue är en population av Metriaclima callainos http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=96

    Korallzebra vet jag inget om men det sägs att den är en framkorsad variant med sitt ursprung i Metriaclima estherae http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95
    Men som sagt jag vet inte
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Här finns en bild på "korallzebra":


      Och här finns en artikel om den:
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • hellmut91
        • November 2007
        • 12

        #4
        tack för svaren å länkarna =) nu vet jag ju lite mer iallafall. men är det någon som kan lite mer om dom är det bara att skriva. Har hört att bright blue ska va ganska svåra att få i lek

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Inte kan den väl vara urvalsodlad ur rödzebra, munnen ser ju annorlunda ut. Korallzebran har en längre och smalare underkäke.

          Kommentar

          • Micke
            • January 2002
            • 1718

            #6
            Med största sannolikhet är det rödzebra och något mer precis som Kjell skriver. Kanske "big blotch masinje" som nämns i artikeln, eller något annat.
            Mvh Michael Persson

            www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            Arbetssätt...