Konstigt beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misman

    • September 2022
    • 4

    Konstigt beteende

    Hej

    Har ett relativt nystartat akvarium med Malawi ciklider, huvudsakligen Mbunas. Har under en tid nu observerat att i princip alla mina fiskar under längre perioder vara simmar upp och ner i de främre hörnen på akvariet. De alternerar mellan det vänstra och högra hörnet. Har prövat att ändra vattenflöden utan resultat och även tagit bort inredning och möblerat om i karet. Utifrån min lilla erfarenhet ( höll på med Malawi ciklider för drygt 25 år sedan) så har jag inte sett detta beteende förut och vad jag tror så finns det ingen extrem aggression av någon hane i karet heller. Har en Saulosi coral red hane som jag runt sina honor emellanåt. Är det något fel tro, har ca PH 7,8, ingen nitrit eller ammoniak, nitrat är OK snart dags för vattenbyte men beteendet uppstår även efter vattenbyte. Pumparna cirkulerar dryga 2000 l i timmen ett ytterfilter 900 l, ett Eheim innerfilter 1200 l i timmen och en Eheim 3500 wavemaker.
    Blir inte klok på detta vill ju att fiskarna skall simma runt i karet och inte bara upp och ner i hörnen. Karet är ett Akvastabil 275 Move.

    tacksam för all input

    Mvh

    Niclas
Arbetssätt...