Näbbciklider Hona eller Hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikaRosengren
    • November 2012
    • 28

    Näbbciklider Hona eller Hane

    Jag har ett litet problem i vårt akvarium.

    för någon månad sen köpte vi en hona och en hane av

    Labeotropheus trewavasae
    Hanen va ljus lite rosa ton och med fläckar och hade fläckar på stjärtfenan orange fena.
    Honan va mörkblå fick mörkare ränder imellanåt men annars blå och orange fena tre fläckar på bakfenan.

    Dessa två kom inte alls överrens "honan" fick stryk som attans så vi bestämde oss för att inhandla en hona till.
    Fortfarande fick den första honan stryk hela tiden så vi bestämde oss för att helt enkelt byta ut hanen.
    Vi tog ner honom till fiskaffären och fick en annan hane med oss hem.

    Denna ser dock likadan ut som vår första hona mörkblå med orange fena och tre fläckar på bakfenan.
    Och våra blåa är i fullt slagsmål. Nu håller vi dem separat.
    Jag misstänker nu att vi från början inte fått en hona och en hane som vi köpt utan två hanar men finns det något säkert sätt som inte kräver en expert för att man ska kunna se detta så man har det svart på vitt innan vi åker ner till butiken igen.
    Den riktiga honan vi fått är mycket mer ljus i sina färger men även hon har dessa prickar därbak men denna honan är en ungdom fortfarande och inte fullvuxen.

    Tacksam om någon kan hjälpa mig! <3
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det finns många färgvarianter av Labeotropheus trewavasae och det är därför mycket svårt att säga något om könsskillnader utifrån din beskrivning.
    På vuxna fiskar kan man om man är van se skillnaden genom att titta på könsöppningarna - honans är något större och rundare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Vuxna hanar brukar väl ha något större och spetsigare fenor, och har väl oftast i alla fall en tydlig äggfläck på analfenan?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Animaniac
        Vuxna hanar brukar väl ha något större och spetsigare fenor, och har väl oftast i alla fall en tydlig äggfläck på analfenan?
        Nja, visst IBLAND lite spetsigare fenor och i genomsnitt har hanarna fler äggfläckar, men att använda det som ett säkert identifikationtecken på enskilda fiskar funkar inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Skulle gissa på att det är två hanar som ni har.

          Kommentar

          • per.w
            • January 2012
            • 12

            #6
            Hej
            Jag har nog aldrig sett någon trewavasae hona som är blå!
            De brukar vara orange (O) , brun/grå fläckig (OB) eller bara bruna!
            Så jag är nog mer än säker på att du har två hanar!

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Har aldrig heller sett det

              Kommentar

              Arbetssätt...