Malawi i planeringsstadiet.lite frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    Malawi i planeringsstadiet.lite frågor

    Jo håller på att göra om ett av mina kar (240L) till ett Malawi kar (mbunas)
    Har kommit så långt att jag gjort om designen och öst i massor med sten och tagit ur alla växter (förutom lite vallesnera) stavning? =)

    Kvar i karet bor än så länge scalarer , palletter och ett lekpar ancistrus, men dom flyttar ut inom kort.

    Tänkte ha golden och nån mer sort (gärna någon sort som går i blått) i karet, synpunkter på hur många individer av samma sort?, och nån fin blåaktig mbunas?

    Kollade mitt PH idag och ligger på 6.5 , vilket är lite lågt för malawi!?
    Visserligen kommer det kanske stiga lite när jag gjort några vb , för hade ju massa rötter i karet innan.

    Men vilket är erat bästa tips på att få upp ph värdet?
    Hört att man kan köra bikarbonat, men då kommer följdfrågan,, hur mycket ska man ha i?
    Små mängder och prova sig fram?

    Och vad tror ni om filtreringen? Just nu är det Aquael fan3 ggr 2 i karet, och ska i en cirkpump 1200L/H , men intfått hem den än.
    Är ju nästan inga växter som hjälper till med nerbrytningen, räckr denna filtrering då tror ni?

    Är helt nybörjare på just malawi, och även på växtlösa kar, så lite newbi frågor får ni stå ut med =)

    Har tagit lite foton under det första arbetet så kommer kanske en projekt tråd senare sen, men just nu är karet mer i planerings stadiet än "starat projekt".
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Pseudotropheus socolofi är en blå liten malawi. Men jag föredrar Melanochromis maingan. Den är mycket vackrare, enligt mig.
    Av goldens kan du ha 8 av och maingano, minst 10.

    Gör vattenbyten, så ska pH:et öka.
    Jag kör med en new-jet 1200l/h. Fast jag ha en filterkammare. Vet inte om du har det?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      du kan nog ha fler fiskar,. upp mot 20-25 st

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Ursprungligen postat av Auratusen
        Gör vattenbyten, så ska pH:et öka.
        Jag kör med en new-jet 1200l/h. Fast jag ha en filterkammare. Vet inte om du har det?
        Nä har ingen kammare så som läget är just nu, hade tänkt att sätta i en btn och bygga filter bakom, men ekonimin tillåter inte det just nu.
        Så kör fattig varianten med 2 innefilter och en extra cirkpump för att få lite flås nere i karet och inte bara på ytan.

        Sitter visserligen en bakgrund i karet just nu, men är en sån där aquael (svart plast) variant, och inte lönt jobbet att försöka bygga kammare bakom den, då jag i framtiden vet att jag kommer vilja byta ut den.

        Så tänkte lägga pengarna på fisk och resten av inredningen så länge istället.

        20-25 säger du hannesc, låter rätt bra, då jag gärna skulle vilja ha runt 10 av varje sort.
        Vet att Kjell F sagt nån gång att man kan räkna ungefär 10L/fisk när man räknar på mbunas, och det håller jag mig ju inom då.

        Angående ph, enligt art beskrivningarna ill dom ha runt 7.5-8 , var händer om man hamnar runt 6.5-7? Mår fiskarna dåligt eller har man lite spelmån där?
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Dom mår ju bättre med högre pH. Om det är för lågt pH kan börjar de långsamt dö. Vet inte vi vilket pH det gäller

          Kommentar

          • pwrdesign
            • January 2003
            • 384

            #6
            Visserligen inte mbunas men vi har ett par av http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=831&SOK=1 och är jättenöjda med dessa två krabater! Ynglar av sig ganska ofta och har en riktigt kul personlighet! Och blåare fisk får man leta efter, verkligen vacker!

            Ang din bikarbonat så brukar jag ha 1 matsked / 100 liter vatten.
            Byter ca 100-150 Liter / byte och har då i ungefär en matsked.
            Malawi 540 Liter
            26 Liter Aquascaping

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Pseudotropheus sp. "Acei" kanske vore något? De håller sig dessutom gärna i det fria vattnet mera än bland stenarna och är en väldigt lugn fisk för att vara en mbuna.

              För att få upp pH, byt vatten och lägg i stenskravel med kalksten. Kommunalt vatten brukar ha ett pH över i varje fall 7.

              Och välkommen till Malawiträsket!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Tack för alla tips, ska ta en titt på dom arterna och se om jag fastnar för något. Lätt att det blir impulsköp och till få det rätt från början:-) nu vill man ju ha i fisk i karet så fort som möjligt:-)
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  En fråga, hur skulle ett pallett par klara sig ihop med mbunas? Bara en tillfällig lösning det handlar om då jag kanske inte hinner placera om dom innan jag får hem mina malawi. :|
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av J.Milton
                    En fråga, hur skulle ett pallett par klara sig ihop med mbunas? Bara en tillfällig lösning det handlar om då jag kanske inte hinner placera om dom innan jag får hem mina malawi. :|
                    Tror de skulle klara sig fint mot åtminstone de snällare sorterna, som t ex golden. Mot mera aggressiva arter, som tex maingano, skulle det möjligen bli lite hårigt.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • tulle89
                      • March 2006
                      • 1183

                      #11
                      Paletterna vill gärna ha mjukare vatten än malawisarna. Men lägger man pH:t på 7 så bör båda kunna acceptera det under en kortare period. Men är såklart inget som är ultimat för någon av dem
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Min brorsa testade det. Funkade ett tag, sedan dog de. De fick mycket stryk

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jag skulle inte ha paletter med malawi.

                          Kommentar

                          • J.Milton
                            • January 2010
                            • 674

                            #14
                            Nä förhoppningsvis så hinner jag omplacera dom innan jag hinner få hem malawisarna. Dom får nog flytta till 164l karet, och den ensamma hanen som bor där får nog flytta till nån kompis eller djuraffären.
                            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                            Blogg+Galleri

                            Kommentar

                            • J.Milton
                              • January 2010
                              • 674

                              #15
                              Fem Golden fick flytta in idag, får se hur det går och uppdatera med lite mer fisk längre fram. (skyndar långsamt för en gångs skull)
                              Paletterna hann att bli omplacerade så jag slapp det problemet, Blir nog bra.

                              Men en fråga dök upp, sett att det finns lite olika snäckor i malawisjön, och undrar om man kan ha vanliga äppelsnäckor i karet eler blir dom ihjäl mobbade?? Ph värdet borde ju funka med snäckorna iaf
                              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                              Blogg+Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...