Hur længe "ruvar" paletterna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    #16
    Ja, dom får mer färg när dom leker och mår bra.

    Har fått sära på mitt par nu. Ur första kullen blev ett tiotal yngel kvar och bor nu med dom andra fiskarna i mitt 100 L. Det verkar gå bra. Den nya kullen är på ca 45 yngel, vilka hanen nu fått det ensamma ansvaret för i yngelkaret (40 L). Honan är flyttad till 100 liters karet. Hon verkar inte bry sig om sina halvvuxna barn vilket är bra. Har särat på dom eftersom jag inte har plats för mer yngel. Tre butiker i stan har meddelat intresse att byta in 3-4 cm yngel, så det gäller att ha plats för dom att växa ett tag till. Honorna i första kullen är så himla små ännu.

    Jag ska inte ha kvar palettparet eftersom jag bara ska ha ett enda kar igång så snart mitt nya 300 L är redo för uppstart och där kommer gurami att få huvudrollen. Håller på att sälja alla andra kar (40 L, 54 L, 70 L, 100 L), samt palettparet då. Synd på ett vis eftersom dom är ett mycket färgglatt par, honan har skarpa ränder som är riktigt snygga och hanen är verkligt vacker.
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #17
      Dom håller på att byta färger hela tiden tycker jag och verkar inte leka nu igen heller
      Kan hanen vara för unga eller borde man byta till ett annat par tro?
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #18
        Sen jag gjorde om i karet med 30% fint grus, verkar det som paletterna føredrar att hænga dær istællet, fast deras kokosnøt ligger længst bort i andra sidan,. kanske man borde flytta på den också om dom gillar det bottenmaterialet bættre?
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #19
          Du kan alltid prova att flytta grottan, men generellt är jag för lösningen att låta dem vara ifred. Är de lekmogna och beredda så leker de. Har haft P. suboccelatus som lekte i ett kar utan direkt lämplig inredning - men de var på hugget och skulle verkligen lägga rom.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #20
            Mina verkar inte alls intresserade av några yngel inte
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #21
              Vad händer? Leker de inte alls? Leker de och rommen försvinner? Leker de, det blir yngel och ynglen försvinner?
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #22
                Nu verkar dom inte ha lekt alls sen førsta gången før några månader sedan
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #23
                  Oki. Vad matar du med? Ser du att de äter? Ser de runda och fina ut, ffa honan? Om de har lekt och inte leker mer så tippar jag på för lite käk.

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #24
                    Jag ær kanske lite snål med maten, ær så rædd før nitrit.

                    Men nu har jag iofs maaasssvis med væxter och inte så mycket fiskar så då kanske jag skulle øka doseringen lite.

                    Det ær ju de glupskaste fiskarna som får mat først, æven om paletterna fortfarande ær de kaxigaste :P

                    Matar en gång per dag nu och inte så jættemycket mat. Det ær vanligt torrfoder de får samt algtabletter (som jordætarna oftast svæljer hela dock ^^)
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #25
                      Kör med dubbelmatning då, så tror jag du får se lek snart. Skaffa frysfoder, artemia är bra. Andra små kräftdjur går också fint. Tina upp en kub i vatten och sug upp det med en medicinspruta med luftslang på (sprutan hittar du på Apoteket). Mata sedan resten av fiskarna med torrfoder så de får något att göra. Spruta sedan ned frysfodret mot paletterna. De greppar snabbt vad som händer. Ge det något vecka i denna regim och du har garanterat lek på paletterna igen. Promise.

                      Hilsen,

                      /P
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #26
                        Oj, vært att prova då! :P
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...